DS 7 E-Tense 225 Opera (2024)

autoreview

DS 7 E-Tense 225 Opera (2024)

Signalement

Uitvoering7 E-Tense 225 Opera
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst46.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Inleiding

  • 46.000 km

Toen ik twee jaar geleden een nieuwe leaseauto mocht kiezen om mijn Skoda Kodiaq te vervangen was er een nieuwe eis neergelegd dat de Co2 uitstoot onder de 120 gram moest komen en dat betekende dat een nieuwe Kodiaq niet meer mocht. Dat was jammer, want ik was erg tevreden over die auto.
De zoektocht leverde voornamelijk plug-in hybrids op die niet of pas over een hele lange periode leverbaar waren op, zo waren PHEV’s van de VW-groep amper leverbaar en zelfs bestelbaar. De DS7, waar ik toen eigenlijk nooit bewust naar omgekeken had, viel me positief op. Gezien de verkoopaantallen was er ook geen lange levertijd.
De proefrit was erg wennen omdat de bediening erg afwijkt van een product van de VW-groep, maar de rust en het comfort gaven de doorslag. De DS is besteld als 225 E-tense Opera zoals afgebeeld in de folders. De stappen van 5000 euro voor extra PK’s naar 300 en 360 vond ik erg overbodig aangezien we al moeite doen om met 100km/u achter elkaar aan te kachelen op de snelweg. Wel is er nog een trekhaak en een audio-upgrade toegevoegd.
Nu, 45000km verder vind ik het tijd om eens wat reclame te maken voor deze auto, want ik ben er wederom erg tevreden over, al zijn er ook echt wel verbeterpunten.

Comfort
Voor mij is dit het belangrijke pluspunt van deze auto. Ik rijd voornamelijk langere ritten dan 60km en regelmatig lange ritten (600km+) door Europa. Daar is de auto uitstekend geschikt voor. De stilte aan boord wordt heel erg gewaardeerd en de stoelen vind ik heel prettig, zeker met verwarming, koeling en massage. Ook het stuurgevoel in relatie tot de rijsystemen kan ik waarderen. De grip is veel beter dan van een auto op het VW MQB-platform, zowel mijn Golf als de Skoda stonden nogal snel te spinnen bij iets vochtige weg, wat de DS7 niet doet.
De draaicirkel is echt heel veel kleiner dan die van de Skoda en dat is heerlijk.
Het interieur vind ik trouwens heel erg mooi en comfortabel, en alles wat op leder lijkt is echt leder. Het interieur komt op mij veel beter over dan meer ‘premium’ concurrenten, al is het chrome bij de bekerhouders wel geverfd plastic.
Nadeel is de veel te kleine benzinetank. 45 liter voldoet prima bij stekkeren (ik haalde ooit 65 elektrische kilometers), maar is veel te weinig op lange ritten. Het is echter een nadeel van vele PHEV’s.
Ook lastig zijn de instellingen. Ik ben gek op het deinende karakter in de comfortstand, en met de camera die hobbels detecteert (geen idee wat die nu wel of niet doet), is het een fijne snelwegcruiser. Op bergweggetjes is het echter een ramp, dat gedein. De sportstand biedt dan uitkomst, maar die heeft als nadeel dat alles ‘sport’ wordt. De auto lijkt zwaarder te sturen, de demping is dan fijn, maar de motor gaat nooit meer uit (ook niet bij stilstand) en het ergste is, alles wordt rood op het dashboard. Het is jammer dat die demping niet met andere standen is te combineren.
De bediening van het infotainment is, zoals in vrijwel elke moderne auto, r*k. Teveel menu’s, teveel keuzes. Na veel oefenen vind je je weg, maar geef mij maar knoppen voor de stoelverwarming etc. Het goede nieuws is, kletsen tegen chatGPT-assistent Iris werkt erg goed. “Iris, ik heb het koud” en de verwarming wordt hoger gezet. “Iris, mag de stoelverwarming aan.” En het gebeurd.
Nog een ander ding dat ik wil noemen is dat de accu zo snel mogelijk leeggereden wordt, dat heeft vast met EU-regels te maken, maar het is omslachtig om iedere rit in te stellen om wat accucapaciteit te bewaren. Dat gaat goed met een rit die is ingesteld in de navigatie (dan smeert ie de stroom netjes uit), maar als je daarna een andere rit zonder laden doet, rijdt het gewoon minder fijn.

Prestaties
Die zijn voor mij gewoon prima. 225pk is genoeg, het koppel is genoeg. De snelheidsmeter kreeg ik (netjes in Duitsland) op 235km/u. Acceleratie is voor mij ook goed genoeg, kar erachter, fietsen erachter, volle auto, skibox op het dak, ik heb nooit wat te klagen.
Betrouwbaarheid
Prima, de auto heeft niks verkeerds gedaan. Er is ingebroken, maar daar sneuvelde alleen een derde zijruitje dat niet gelaagd is en ze kwamen niet binnen. En er was een lekke band, die netjes gemeld werd door het bandenspanningscontrolesysteem. Verder geen olie bij hoeven vullen. Alleen één onderhoudsbeurt bij 30.000km laten uitvoeren.

Kosten
Geen idee.. Voor een gelijk uitgeruste XC60 of Q5 betaal je fors meer, voor een C5 Aircross en een 3008 fors minder. Het verschil met de technische gelijkende auto’s van Stellantis heb ik als best groot ervaren door andere wielophangingen, een meer doorgelaste en zeer stijve carrosserie en heel veel aankleding. Dus ik was vrij snel over het idee heen dat ik in een gepimpte C5 of 3008 reed.

Conclusie
Een zeer fijne auto die voor mij een hele mooie mix is tussen kosten, rijden en toch ook wel enige trots als ik nog even omkijk na het parkeren.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE DS 7

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.