DS 4 E-Tense 225 Opera (2023)

autoreview

DS 4 E-Tense 225 Opera (2023)
DS 4 E-Tense 225 Opera (2023)DS 4 E-Tense 225 Opera (2023)DS 4 E-Tense 225 Opera (2023)DS 4 E-Tense 225 Opera (2023)DS 4 E-Tense 225 Opera (2023)DS 4 E-Tense 225 Opera (2023)DS 4 E-Tense 225 Opera (2023)DS 4 E-Tense 225 Opera (2023)DS 4 E-Tense 225 Opera (2023)

Signalement

Uitvoering4 E-Tense 225 Opera
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst12.000 km
Lezerswaardering: 95%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heel fijne wagen.

  • 12.000 km

Sedert een jaar hebben we een DS 4 E-Tense Opera in bezit. Ik was sowieso van plan om een beoordeling te gaan schrijven als er eens voldoende ervaring & tijd voorhanden was, oef eindelijk.
Ik lees hier veel reviews al onmiddellijk na x-aantal dagen bezit en amper gereden kilometers, hoezeer ik dat ergens wel begrijp ben ik toch de mening toegedaan dat je pas na wat ruimere ervaring iets zinnigs kan zeggen over je nieuwe aanwinst.
Ook de reviews met 10/10 lijken mij er steeds wat over 🫤 want geen enkele wagen is perfect, ook de onze niet en 10/10 is dus niet aan de orde. Ik wil zeker niemand een stok toewerpen maar ietwat kritisch(er) zijn zou wel mogen.
Dus start ik na meer als een jaar en 12000 km’s maar eens met mijn review over de DS 4 E-Tense, ik tracht er mijn werk van te maken en de meeste punten te belichten.
Mochten jullie vragen en opmerkingen hebben dan hoor ik het graag mits het respectvol blijft.
En ik tracht het in de toekomst ook af en toe te updaten.
Dus zeker geen maximum score maar heel goed is die DS 4 echt wel. We hebben hem nieuw aangekocht maar het was wel een stock wagen uit de showroom, flinke korting op gekregen en goede overname van de vorige, een DS 7 E-Tense 4×4 waar we overigens ook best tevreden over waren.
Ook onze dealer "DS-store Latem" verdient een eervolle vermelding, prima service en zeer goed in omgang met je als klant!
Het is een Opera uitvoering met zowat alle toeters en bellen,
-Leder interieur (Criollo bruin).
-Verwarmde, geventileerde en masserende stoelen met geheugen (ook voor buitenspiegels en HUD).
-Verwarmd stuur.
-Panoramisch open dak.
-Focal Hifi.
-Night Vision.
-Rear Cross Traffic Alert.
-Adaptive Cruise Control.
-DS Drive Assist (versie 1.0).
-Parkeersensoren voor & achter.
-360 ° vision met 4 camera's.
-Inductielader smartphone.
-Alarm en supervergrendeling.
-Pack Easy Acces.
-DS Matrix Led Vision.
-DS Extended Head-Up Display.
-Dodehoekcontrole (met groot bereik).
-Draadloos Android Auto.
-Enz.....
Hoe bevalt die DS 4 nu? Wel prima en je hebt toch het gevoel met iets speciaals op de baan te zijn. Sterkste punt is het comfort met een hoofdletter C, vooral de ophanging is naar mijn opinie in één woord geweldig. Zelfs beter als deze van de DS 7 omdat het compromis zachtheid / dynamisch weggedrag een pak beter is en vooral het koetswerk beter onder controle gehouden wordt.
Het is vooral de demping die een erg hoge score heeft, je gaat zacht over de drempel zonder dat de wagen omhoog gegooid wordt en de neerwaartse beweging staat soepel en zonder enige deining in één keer stil. Knap, heel knap! Deze versie beschikt over de Active Scan Suspension met camerasturing, let wel deze werk enkel in de stand comfort en bij voldoende zichtbaarheid (iets waar ieder camerasysteem aan gebonden is!). Maar het is veel meer dan enkel maar de camera die de ophanging regelt.
Op iedere wiel zit een verplaatsingsopnemer die meet hoe groot de wielverplaatsing is en hoe snel dit wiel zich verplaatst, ook de snelheid van de wagen, de stuurhoek, stuursnelheid, stand gaspedaal, remvertraging, keuze van de bestuurder (puur elektrisch, comfort, hybride, sport) zijn inputgegevens of parameters waarop de schokdempers ingesteld worden.
Iedere schokdempers is uitgerust met een proportionaal ventiel dat de schokdemper kan instellen op vrijwel iedere gewenste hardheid. Fabrikant is het Japanse KYB (met vestiging in Spanje voor Europa) die bv ook de PHC dempers voor Citroën maken en de gestuurde dempers voor sommige Lexus-modellen (en nog héél veel meer!).
Ik heb al met héél erg veel wagens gereden maar de manier waarop deze DS 4 over putten en hobbels gaat is pas echt geweldig, zacht maar niet te en met een perfecte demping. Zelfs in de stand normaal (zonder dat de camera actief is) is het naar mijn mening al zowat perfect. Met de stand comfort wordt het nog allemaal net ietsje zachter maar de demping blijft prima, wel krijg je dan een iets zwevender gevoel ietwat richting de vroegere Citroëns met hydraulische ophanging.
Deze stand is wel aangenaam op de snelweg, maar laat wat meer koetswerk beweging toe al wordt die onmiddellijk en razend snel gecontroleerd bij pakweg snel sturen of remmen enz.
De sportstand maakt de wagen dan net weer wat harder waardoor hij meer gaat rijden als een normale ietwat sportief afgestelde auto.
Je voelt ook duidelijk dat bij hogere snelheden (Duitse snelweg b.v. waar ik een 200km/u aantikte) dat de ophanging zich automatisch stugger gaat instellen zonder dat er te veel comfort verloren gaat. Meestal staat hij bij mij in de normale stand omdat dit een fantastische oordeelkundig gekozen instelling is want het is net dit dat het voor mij zo’n goed systeem maakt, er zijn nog wagens die zeer comfortabel rijden maar waar het weggedrag dan weer minder van is.
Wel heb ik 2 sets velgen, de originele met Continental WinterContact 205/55/19 en en set Ronal velgen met Michelin Pilot Sport 4 SUV 235/50/19, op de eerste rijdt de auto het meest comfortabel maar ook op de Michelins is het prima maar ietsje stugger en iets meer bandengeluid zonder het unieke comfort al teveel aan te tasten.
Daarom krijgen de mensen die hier het afstelwerk aan verricht hebben een heel dikke proficiat 👍 (en bijna een 10/10, iets wat ik normaal nooit geef).
Klein nadeel is dat de standen niet te personaliseren zijn, in de stand puur elektrisch is de ophanging normaal, in de stand comfort ophanging zachter en met camera sturing rij je echter sowieso hybride, in de stand hybride is de ophanging dan weer normaal en in de stand sport is de ophanging stugger en draait de benzine motor steeds voor betere prestaties.
Je kan dus b.v. niet kiezen voor puur elektrisch rijden met de ophanging zachter en de camera besturing, of met de ophanging op de stuggere stand (Sport). Geen groots euvel maar vrije programmering b.v. electrische modus met de zachtste ophanging maar wat steviger stuur (zoals in de sportstand) kan niet, lijkt mij echter best haalbaar (andere merken zoals BMW voorzien dit wel).
Tweede sterk punt is de algemene geluiddemping, het is gewoon rustig binnen in de auto ongeacht of hij electrisch of hybride rijdt. Ook aan hogere snelheden (zoals die 200 km/u in Duitsland op de snelweg) blijft het gewoon aangenaam stil en ik denk dat het gelaagde geluidwerende glas daar wel een serieuze bijdrage aan levert, mooi zo!
Derde fraai punt aan de DS 4 is de afwerking en de bouwkwaliteit, die staat op niveau dat je mag verwachten. Het geheel is mooi en degelijk afgewerkt, geen kraakjes, piepjes rammels. Ook niet op slechte wegen en die hebben we voldoende in ons België om het te kunnen ervaren.
Heeft het te maken met het "Made in Germany" want daar wordt hij geassembleerd? Ik denk het niet echt want ook onze vorige DS 7 zat eveneens netjes en degelijk in elkaar en was made in France.
Ik denk dat voor de productie-kwaliteit van DS echt wel andere regels gelden als voor pakweg Citroën of zelfs Peugeot. Op het autosalon januari 25 in Brussel veel merken gaan bekijken en vooral betasten, DS kan zich sowieso meten met de beteren uit de klasse. En is van de Franse auto's zonder twijfel de top ook al zit het bij Peugeot tegenwoordig ook wel goed met de gebruikte materialen en afwerking dit is bij DS toch net dat ietsje fraaier.
Vierde item wat naar mijn mening lof verdient is de afstelling van de rijassistentiemiddelen ADAS, geen irritante ingrepen en of teveel piepjes allerhande waardoor ik het echt niet nodig acht deze uit te schakelen. Zo werkt de Lane Departure Warning erg geleidelijk (geen absurde ruk aan 't stuur) en pas vanaf 70 km/u, het automatische remsysteem met radar & camera heeft nog nooit nodeloos ingegrepen (ook bij onze vorige DS7 nooit!) enkel al een paar maal een terechte waarschuwing. Wel beter kan de verkeersbordherkenning iets waar wel meer merken mee lijken te sukkelen.
DS Drive Assist 1.0 is eveneens aanwezig, er bestaat ook de optie Drive Assist 2.0 die ook automatische rijstrookwisseling heeft maar dat zit er hier niet op. De 1.0 op onze versie heeft dus enkel het automatisch sturen tussen de lijnen, dat werkt behoorlijk maar erg veel gebruik maak ik er niet van. Ons verkeer in België is daar niet uitermate geschikt voor, in het buitenland gebruik ik het wel vaak en het geeft enige rust naar mijn gevoel.
De ACC is uiteraard weer wel handig in ons fileleed en die doet het eveneens prima. Verder ook best tevreden over de overige rijeigenschappen zoal stuur (had ietsje directer mogen zijn), wegligging en grip, remmen, enz.
Over die remmen valt op te merken dat de overgang tussen regeneratief remmen en de hydraulische remmen bij de DS 7 wel iets natuurlijker aanvoelde als bij deze 4, maar je went er wel aan.
Ook de stoelen zijn prima (ook nog eens mooi om te zien) en stoelmassage, verwarming en koeling zit er op en is fijn net als het verwarmde stuur.
De zitpositie kent ruime verstelmogelijkheden, uiteraard beide voorstoelen elektrisch met op de bestuurderstoel 2 geheugenposities waarbij dus ook de positie van de buitenspiegels en het HUD wordt opgeslagen.
Het HUD vind ik heel erg goed, helder en duidelijk afleesbaar en gelukkig niet op zo'n plastic schermpje.
Dan zijn er nog de opties Focal en Night Vision, beiden zeer zeker aan te raden.
De Focal klinkt prima met vooral een pluim voor de plaatsing van de muziek met dank aan het centerkanaal dat ertoe bijdraagt dat het geluid goed over de ganse breedte aanwezig is zonder dat er middenin een gat valt of het stereo-effect aangetast wordt, dat hebben ze echt top gedaan! In de DS7 klonk het net ietsje spectaculairder (niet echt beter) door iets steviger sublaag, daar zat de subwoofer onder passagierstoel en bij deze in de kofferbak. Het systeem kan bovendien ook best luid zonder vervorming en of agressief te worden. Verder heb ik de indruk dat bij streaming via Android Auto (draadloos!) en de muziekstreamingdienst Qobuz (mijn favoriet!! want die leveren maar eerst klankkwaliteit tot Hi-Res toe) het geluid nog net beter is als met bestanden op USB. Dit had ik nu niet direct verwacht.
Night Vision was ik al fan van in de DS 7 en dat is hier niet anders, dit verhoogt de veiligheid in duisternis héél sterk. Het systeem met warmtecamera merkt personen al van ver op en waarschuwt duidelijk met gele of rode omkadering van de persoon en of dier in kwestie. Bij gevaar (rode omkadering) klinkt er ook een waarschuwingsgeluid en ben je maar beter bij de pinken, de software die hierachter zit is bijna perfect uitontwikkeld waardoor er nooit foute meldingen ontstaan, anderzijds is hij ook nooit te laat. Knap gedaan van DS & de fabrikant die dit aan DS levert!
En dan iets over het aandrijfgeheel, het voldoet absoluut en het elektrisch gedeelte is erg soepel & vlot genoeg maar om echt snel te wezen is het gecombineerde vermogen van 225 pk uiteraard nodigen dan is het nog is geen sportwagen maar best snel genoeg. Natuurlijk was onze vorige DS 7 E-Tense 4x4 met 300pk en 520 Nm een ander verhaal maar deze is ruim voldoende en ik mis niet echt wat.
De automatische versnellingsbak doet zijn werk behoorlijk goed en zachtaardig, tenzij je al het vermogen in één maal wil gebruiken. Dan durft het geheel wel wat aarzelen en gaat een paar versnellingen terug wat eventjes tijd in beslag neemt, dit had ik liever wat vlotter gezien. Gelukkig zijn er schakelflippers waar je mee kan anticiperen en ook in de sportstand verloopt dit wat beter, maar die laatste past dan weer wat minder bij het comfort-karakter van de DS 4.
Al bij al een ruime voldoende maar ik ga niet beweren dat er geen aandrijfsystemen bestaan die dit net wat verfijnder doen.
De actieradius is in ons gebruik ruim voldoende en al zeker in deze periode va het jaar (nu april/mei), onlangs een rit gedaan van 63 km en puur elektrisch vertrokken voor een traject dat het grootste deel over de snelweg verliep aan 120 km/u met stuk de ring van Antwerpen (wat trager en wat stilstand) benzinemotor moest bijspringen na 53 km.
Een andere rit (01/05/25) vanuit het Brusselse met 100% opgeladen batterij via de leuke 😵‍💫Brusselse ring en de E19 aan de toegelaten snelheden (ook niet trager) gaf na 23,8 km een verbruik van 17,3 kw/h en nog een resterende rijberijk van 32km wat het totaal op ong 55km brengt.
Dit is wel in goede omstandigheden en in de koudere maanden is naar gelang het traject eerder +/- 40 km een haalbare actieradius, doe je veel korte trajecten zoals boodschappen in de buurt waarbij de verwarming steeds opnieuw mag werken dan is die 40 km echt het hoogst haalbare.
Het benzineverbruik met lege batterij schommelt tussen de 1 op 15 en 1 op 16 naargelang het gereden traject, kan best zuiniger als je er zeer bewust gaat mee bezig zijn maar dat ligt niet in mijn aard. Het verkeer moet voor mij gewoon vlot verder gaan en beginnen met langzaam optrekken om toch maar dat beetje brandstof te besparen terwijl je als slak anderen gaat hinderen… nee daar doe ik niet aan. Het kan zeker ook minder zuinig als je ieder andere bestuurder begint te pushen en daar doen we ook niet aan (nauwelijks is misschien correcter 😌), het is gewoon een eerlijk verbruikscijfer bij vlot en hoffelijk rijden.
Dan de wat gemengde gevoelens, het zou gek zijn mochten deze niet aanwezig zijn en iedereen zal die wel vinden aan zijn auto tenzij je een fanboy bent met joekels van oogkleppen.
Zoals de app die het bij ons meestal behoorlijk doet al zijn er nog verbeterpunten, de verbinding is 98% van de tijd probleemloos, dat is ooit veel slechter geweest. Sedert men de ritten opslaat op een server ipv via Bluetooth rechtstreeks naar je smartphone te sturen is er nog nauwelijks een gemist traject. Ook het op afstand verwarmen/koelen of onmiddellijk/uitgesteld opladen lukt prima.
So far so good… maar het werkt wat traag en vraagt enig geduld, ook zitten er een paar lacunes in want zo kan je b.v. wel het verbruik van benzine zien maar niet het elektrische verbruik. O.k. je ziet dat verbruik wel bij het stil leggen van de wagen op het display verschijnen maar hoe moeilijk kan het nu zijn dit even mee door te sturen naar deze app.
Verder is er ook de ergonomie die hier en daar voor beterschap vatbaar is. De tendens om alles via 1 scherm te doen is betreurenswaardig en zien we wel bij heel erg veel auto's, jammer en helaas maar het is niet anders. Gelukkig is het scherm ruim personaliseerbaar waardoor sommige zaken niet meer zo diep verstopt zitten als in onze vorige DS 7 en werkt alles al wat sneller als voordien, maar eerlijk waar er zijn vlottere systemen op de markt.
De multimedia-cluster start dan wel sneller op als de vorige versies van Stellantis maar ook daar is er ruimte voor verbetering. Je hebt beter een paar seconden geduld als je na langere stilstand achteruit wil wegrijden tot de camera's in beeld verschijnen, niet om wakker van te liggen maar ietsje sneller zou mooi zijn.
Echter over die camera's, (4 stuks) kan ik kort zijn, gewoon een erg goed beeld zelfs bij duisternis, héél véél beter als die van onze vorige DS7, al zullen die intussen ook wel deze kwaliteit hebben. Een grote stap voorwaarts, prima zo!
Dan weer wel fijn is dat Android Auto draadloos is en gewoon prima zijn werk doet en automatisch verbinding maakt, gewoon even het icoontje aanklikken.
Het keyless entry is leuk maar heeft zo zijn kantjes, het systeem werkt in zones met diverse afstanden waarbinnen de sleutel zich bevind. Zo gaat er als je de wagen nadert eerst een welkomstverlichting aan en nader je nog korter tot naast de deuren dan gaan deze netjes los en komen de handgrepen naar buiten, werkt prima maar als de sleutel langer in de buurt blijft (binnen een bepaalde zone) dan wordt de communicatie tussen sleutel en auto gestopt om het batterijverbruik te beperken. Bij ons staat de wagen onder een carport naast berging en de hal waarbij de sleutel waarschijnlijk nog net binnen het bereik zit, als je dan de sleutel neemt en naar de wagen gaat komen de klinken niet automatisch uit en moet de handgreep even indrukken. Erg? Nee hoor en misschien logisch maar waren de simpele systeem van vroeger met gewoon even knopje drukken niet prima, of word ik oud?
Verder nog te melden dat men één van de twee actuators voor de automatische opening van de achterklep heeft vervangen onder garantie vanwege een weinig elegant piepgeluid.
Zijn we tevreden van deze in mijn opinie héél mooie wagen? Absoluut! Hij geeft het gevoel met iets speciaals te rijden en doet dit op een manier die je ook na +12000 km nog steeds gelukkig maakt en dat zelfs meer als bij zijn voorganger DS 7 E-Tense 4x4 en die was al goed.
Maar de 4 is zonder twijfel de beste DS van het ogenblik en een wagen die veel meer aandacht verdient als nu het geval is, dus ja ik durf het te zeggen een “Premiumproduct”.
En nu krijg ik misschien een paar haters over mij vanwege dat laatste...

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE DS 4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.