DS DS4 PureTech 130 So Chic (2015) #2

autoreview

DS 4
DS 4DS 4DS 4DS 4DS 4DS 4DS 4 1955DS 4 1955DS 4DS 4DS 4DS 4 1955

Signalement

UitvoeringDS4 PureTech 130 So Chic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf70.000 km
KM-stand laatst131.000 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

stil en soepel

  • 70.000 km

medio maart hebben we de DS4 aangeschaft. Daarvoor reden we in een C4 uit 20111.6 VTI die toch steeds meer olie begon te verbruiken. Voor ons was de keuze tussen een Nissan Pulsar, Mitsubishi ASX en de DS4. De eerste proefrit maakten we in de DS4, gekozen vanwege de 1.2 puretech motor waar we lovende recensies van lazen. Het was een groot feest van herkenning ten opzichte van de C4 die we daarvoor reden qua instrumentenpaneel. Alleen waren de chips wat sneller waardoor het toch aanzienlijk aangenamer was. We kregen ook een prima aanbod dus was het al lastig om nog in de pulsar te rijden.

De pulsar reed prima, maar miste toch de wow factor. Super functioneel, waarbij ik bij het peilen van de olie ( ik had wat gelezen over de 1.2 motoren van renault) al zag dat die geheel aan de onderzijde zat. Met mijn ervaring met 2000 kilometer bijvullen begon de proefrit, op zijn zachtst gezegd met een behoorlijke min. Praktisch, toegankelijk, ruim de auto had het allemaal. Minder snel, minder reagerend op de gaspedaal maar mijn Nissan ervaring (ruim 20 jaar primera, waarvan de laatste heel plezierig was) kwam wel terug. Qua prijs wilde de Nissan Dealer wel 20% meer geld van ons zien voor een auto uit hetzelfde bouwjaar en gelijke kilometrage. Kortom de ASX niet meer gezien en de handel gestart met de dealer voor de DS4

Waar ik eerst de auto kocht bij autobedrijf was het deze keer bij een dealer. Opvallend was hoe zorgvuldig de afleverbeurt was geweest. Waar ik voorheen bij een autobedrijf toch voor het wegrijden keek naar het luchtfilter om te zien of er iets was gebeurt bleek hier er daadwerkelijk alles vervangen te zijn dat anders binnen de 25000 kilometer interval vervangen zou zijn.

De eerste 10000 kilometers zijn vlekkeloos verlopen, Veel zuiniger dan de DS4, stabieler in de bochten maar wel wat harder afgeveerd. Ongelofelijk stil, ook in de avond met 130 kilometer per uur is geod nog een gesprek te voeren. Het verbruik blijft daarbij rond de 1:16 terwijl alleen met op eieren rijden een 1:14 met de C4 haalbaar was. de voorste passagiers hebben een heerlijke plaats het doorlopende raam is ideaal bij verkeerslichten.

Is er dan geen nadeel? jawel. Bij het verhuizen van mijn zoon blijkt de kofferbak toch wat onhandiger dan dat ik gewend was met de C4, dat ook al een teruggang was ten opzichte van de primera station. Daarnaast is met 31 graden voor de achterpassagiers de gesloten ramen toch wel storend.

Maar we rijden 90% met 1 of 2 personen en de achterzit plaatsen zijn wel bruikbaar en verhuizen is niet jaarlijks. Kortom een geweldige auto

still going strong

  • 86.000 km

De auto blijft met gemak de kilometers aan elkaar rijgen. Mijn dochter heeft nu een 208 met 110pk. het verschil is bijzonder merkbaar. De extra power bij het even invoegen of inhalen is ideaal. Plezierig is ook dat het verbruik binen de perken blijft, ook op de snellere ritten.100 KM/ U als norm heeft wel een grote invloed waardoor 1: 16,5 tot de mogelijkheden behoort

Wel onverklaarbaar is dat de stop en go het om onbegrijpelijke redenen het tijden prima doet en dan voor 1 dag uitvalt. Maar als dat het enige is dat op te merken valt....

en nu staat de auto stil,,.

  • 91.000 km

Ik startte de auto en onmiddellijk brandde een lampje stop de motor. Olie gepeild. die was op niveau. Met mijn platina lidmaatschap van de ANWB , dan maar bellen. Die vroeg de motor te starten de motor liep heel fraai. Lampje was uit. Hun advies ga maar rijden. Mijn advies aan iedereen... doe dat niet!!! Onderweg kreeg k al de eerste oranje melding om daarna bij het optrekken een rood lampje te zien- stop de motor- gaspedaal viel uit en daar sta je dan op een drukke n weg. Gelukkig motor uit en dan weer aan zorgde dat de berm bereikbaar was. Afslepen, vervangende auto voor 2 dagen viel allemaal binnen het lidmaatschap.

Samenvattend de auto is afgevoerd. Woensdag komt de auto aan bij de garage waar ik die 8 maanden geleden had gekocht. Hulde aan hen, garantie is om maar ze wisten al wel te vertellen dat er een terugroepactie was, waar deze auto met dit mankement onder zou vallen. Alleen die reparatie voert een dealer uit. reparatie bij de Peugeot dealer is op eigen rekening, bij de dealer valt het mogelijk binnen de terugroep actie.

Door hen is een transport georganiseerd naar de citroendealer (kwam vrijdag aan) hulde. Garantie, ja, vervangend vervoer, 2 dagen, restschade, waarschijnlijk niet. Ben nu benieuwd wanneer ik weer wielen voor de deur heb.

weer vertrouwd

  • 91.000 km

Hulde aan de citroen dealer. Aan alles is te merken dat het een serieuze reparatie is geweest. De dealer kreeg een auto die jaren niet bij hen in onderhoud is geweest met een serieuze reparatie die mogelijk onder een terugroepactie gemaakt moest worden in een tijd waar Corona een aantal van de monteurs in quarantaine plaatste. Met wat ik merk- heb je zo een auto ga voor de terugroepactie- remmen en rijden gaat echt anders. Ik heb hele goede service gehad van hen pico bello is alles nu opgelost. DS en citroen blijven een aantrekkelijke auto en organisatie.

gepland afscheid

  • 131.000 km

Over een maand zullen we de laatste kilometers hebben gereden in de DS4. Onze gewoonte was een auto volledig op te rijden; alleen kregen we van de garage de mededeling dat dat wel eens rond de 180.000 kilometer zou kunnen zijn. Bij het wegrijden was er af een toe een klein hikje. en het eerste olievebruik diende zich aan. 12.000 eerste maal 1/2 liter 15.000 kilometer 0,8 liter. De 1.2 motor heeft nogal een reputatie, de eerste signalen dienden zich aan.

Even terugkomend wat is mijn ervaring. Buitengewoon weinig onderhoud gehad. In de 60.000 kilometer zijn 2 beurten noodzakelijk geweest, heb ik wel een 2 maal stilgestaan. Eenmaal voor ellende met de in olie lopende band die buitengewoon netjes is vervangen onder een terugroepactie, eenmaal omdat een van de bougies de geest had gegeven. ( is niet te zien wanneer die zijn versleten). Bije elkaar hebben we 1000 euro aan onderhoud uitgegeven, inclusief een bandenwissel.

Hoe functioneert de auto? in een woord fantastisch, stuurt scherp, goede wegligging en een verbruik dat rond de 1: 16 schommelt. Sterker nog de 1: 18 wordt de laatste tijd ook gehaald, vanwege de 100 kilometer beperking.
Het interieur houdt zich zeer netje een beetje poetsen en de auto ziet er als nieuw uit. De pianolak bij de deurgrepen achter is er wel vanaf. Wennen we wel aan. De laatste 3 maanden 3 keer met puin naar de stort; de auto geeft geen krimp. Wel zorg is dat de motor wat op temperatuur is voordat ik ermee ga rijden.

Klein minpunt.. berg af op talbrucke met wind is de auto minder stabiel....
In de afgelopen maanden mocht ik voor de eerste maal olie bijvullen nadat we 12.000 kilometer hadden gereden. Afgelopen week was het na 3000 kilometer weer prijs.

Eerst werden we benaderd door de DS organisatie; voor een fantastisch mooie DS4 Het bedrag bij te betalen bleef behoorlijk en daarnaast had ik een stem in het achterhoofd die wees op wat de garageman zei. Hetzelfde gold voor een DS 7 gebruikt. Mooie auto 1.2 motor daarin...Toen gaan rekenen aan Hybride auto's. Voor iedereen die overweegt een aanrader. de eerst 50 kilometer rijden we op de stroom van de zonnepanelen, bij vele hybrides daarna 1:10. 350 kilometer is dan prijzig. De nieuwe KIA was even in beeld maar de inruilwaarde bleef laag...Volledig electrisch, iedereen zag dat er bij mij af en toe een aanhanger achter gaat. Toch was de eerste waar ik op bood de Hyundai Ionic. ( misgegrepen.)

Daarna kwam de mazda CX 30. in gereden en verkocht. Mooie aanbieding 7000 kilometer gereden. Kijk naar consumentenbond score waar die bivakkeert ( top 3) en de keuze is eenvoudig. Alles doet het de motortechniek spreekt me aan en het veiligheidssysteem in een woord subliem.

Ik hoop over 2 maanden nog dezelfde gedachten te hebben. Ik laat het weten.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE DS 4

DirectLease
DS DS4 PureTech 130 Performance Line (5D/8A)
€ 629
 
DS
DS DS4 PureTech 130 Bastille+ (5D/8A)
€ 707
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens