Dodge Journey 2.4 SXT (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Journey 2.4 SXT |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 22.000 km |
ERVARINGEN
- 5.500 km
Een Amerikaan. Voor mij een beetje vreemde eend in de bijt, ik heb nooit anders dan Europeaans gereden als het op auto\'s aankwam. Amerikaanse auto\'s waren in mijn optiek kwalitatief inferieur, hadden slechte interieurs en hadden altijd last van een draaikolk in de tank. Toch rijd ik nu, en met veel plezier, in een Journey.
Van mijn werkgever kon ik een auto uitzoeken, maar dan wel het liefste een Amerikaans merk, aangezien dit bij de bedrijfspolicy past. Na een zoektocht op internet ben ik bij de Dodge dealer gaan kijken. Daarbij werd ik aangenaam verrast door het interieur van de Journey, over het algemeen keurig afgewerkt, plastic wat hoogwaardig aanvoelt en alles op een logische plaats! Ik heb Europese auto\'s gereden die slechtere plastic soorten en grotere naden hadden. Wel goedkoop is het klepje dat centraal boven op het dashboard zit. Bij het openen voelt dat zo fragiel dat het ieder moment kan afbreken. Voor mij geen minpunt; ik wilde graag het volledige multimedia navigatie systeem. Dat klepje maakt dan plaats voor een beeldscherm.
De rest van het interieur is ook netjes en zeer praktisch, talloze opbergmogelijkheden en vooral de vakjes in de vloer bleken erg handig te zijn tijdens de vakantie naar Frankrijk. Het geluidsniveau is zeer laag, bij een snelheid van 120 ~ 130 km/u is het aangenaam \'cruisen\' en is een gesprek met passagiers prima mogelijk waarbij ook de radio niet hard hoeft. Bij het optrekken is de motor wel aanwezig, storend wordt het nooit. Het veercomfort is zeer goed te noemen, hij ligt erg stabiel op de weg, gaat niet hangen in de bochten en bij een slecht wegdek voel je het contact met het wegdek, de vullingen zullen echter niet uit je gebit trillen. De kofferbak is mooi ruim, mijn uitvoering is voorzien van 7 zitplaatsen ook dan is er nog een ruim vak extra voor losse spullen. Wel vervelend is dat bij deze 7 persoonsuitvoering er geen bagageafdekzeil leverbaar is. in 5-persoons toestand is de kofferbak dus altijd open en bloot zichtbaar. Iets laten liggen is dan geen optie.
Die motor is er eentje van de oude (Amerikaanse) stempel. Volgens het boekje perst dit blok er 170 pk uit, maar onder de 4000 toeren zijn deze niet aanwezig. Rustig in de toeren en snel opschakelen zorgt voor een traag aanvoelende auto, er moet namelijk wel 1800 kilo vooruit gebracht worden. Ga je echter op het gaspedaal staan dan ben je als eerste weg. Het verbruik is redelijk, dagelijks in de file met 1800 kilo levert een gemiddeld verbruik van 1 op 8. Bij lange snelwegritten zakt dat tot 1 op 11 (eigen metingen). Wel een punt van aandacht is de handbak, deze is erg gevoelloos. Zoals in de Autoweek test al stond, roeren in een bak met tennisballen. Wat mij betreft een goede vergelijking!
Het geluid van de MyGig infotainment installatie is subliem. 6 Infinity luidsprekers, aangevuld met een subwoofer produceren een helder geluid, wat goed hard kan als het moet. Dit gekoppeld aan een eenvoudig te bedienen systeem wat in staat is om muziek op harddisk op te slaan, dvd\'s af te spelen en de UConnect interface met mijn telefoon werkte vanaf dag 1 feilloos. Het geheel is stemgestuurd en dat werkte zonder enige stemtraining! Wel een minpunt is de genoemde iPod aansluiting, het topmodel met navigatie mist deze mogelijkheid, ondanks dat het in de folder wel genoemd wordt. Dit Mygig systeem is verder uitgerust met een achteruitrij camera, die in droge omstandigheden een prima (over)zicht naar achteren levert. In de regen is het nutteloos, druppels of fijne spray maken het één grote waas.
Een laatste punt van kritiek is het maximaal trekgewicht. Voor de 170PK 2.4 is dit heel erg weinig; 450 kilo ongeremd en 1100 kilo ongeremd. Wil je dus een caravan of andere (zware) aanhanger trekken, bedenk dan dat je met de 2.4 niet ver komt. de 2.7 V6 mag 1600 kilo trekken, deze is echter in basis configuratie 12.000 euro duurder dan de 2.4 SXT, doordat deze alleen leverbaar is met de luxe R/T uitvoering en automaat.
Al met al heeft deze Amerikaan mij zeer aangenaam verrast! Rijdt prettig, zit zeer comfortabel en is heerlijk ruim van binnen. Ook de luxe navigatie/entertainment zet is de extra euro\'s meer dan waard, het biedt bijzonder veel luistergenot en navigatiegemak.
PROBLEMEN
- 5.500 km
Tot nu toe is er één probleem geweest, betreffende de navigatie software. Deze wil na een tankstop de weg nog wel eens kwijtraken bij een geplande route. Volgens de dealer is dit met de recente firmware upgrade echter opgelost. (moet nog uitgevoerd worden op mijn auto)
Update
- 10.000 km
Inmiddels zitten de eerste 10.000 km erop. Nog steeds is het fijn om kilometers te maken! De auto gebruikt vrijwel geen olie, het weggedrag is nog steeds comfortabel en storingen zijn er niet geweest.
Echt snel rijden is aan deze auto niet besteed. Tijdens een uitstapje naar Duitsland, met snelheden boven de 170 km per uur wordt het weggedrag wat onvoorspelbaar, lijkt enigszins te gaan zweven boven het wegdek. Vooral in de bochten geeft dit geen zeker gevoel meer. De topsnelheid die bereikt werd (op de teller) was 190 km per uur.
Logo weg
- 22.000 km
Na de laatste update zijn er alweer 12.000 bijna probleemloze kilometers gereden. In deze tijd hebben er zich twee problemen voorgedaan, zo werd er enige tijd geleden rook onder de auto ontdekt, bleek dat er een heel klein gaatje in de oliekoeler zat wat olie lekte op de hete onderdelen. Waarschijnlijk was het een fabricagefout, was door de dealer binnen twee dagen keurig en geheel onder garantie hersteld.
Het tweede probleempje deed zich vorig weekend voor; iemand vond het nodig om het Dodge logo uit de grille te halen en mee te nemen. Bij nader onderzoek blijkt ook dat het wel zeer eenvoudig is om deze eruit te halen, slechts twee plastic uitsteeksels houden het logo op zijn plaats. Een nieuw logo is inmiddels binnen, maar voordat deze weer in de grille gaat eerst even een goede lijm uitzoeken om het permanent aan de grille te bevestigen.
De auto rijdt verder nog steeds als nieuw, geen rammels of kraakjes, zit- en veercomfort is uitstekend en ook het benzineverbruik is niet toegenomen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.