Dodge Caliber 2.0 SE (2007)

autoreview

Dodge Caliber
Dodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge CaliberDodge Caliber

Signalement

UitvoeringCaliber 2.0 SE
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Nu ik voor een nieuwe werkgever aan de slag kon, kreeg ik de kans om een lease-auto uit te zoeken. Verschillende modellen bekeken en uiteindelijke gekozen voor de Dodge Caliber, vanwege z’n stoere looks en automaat. De aanschafprijs/leaseprijs is redelijk te noemen, waardoor deze auto in mijn lease-budget paste en het is weer eens wat anders dan de gemiddelde auto in deze klasse.
Ik heb gekozen voor een SE uitvoering met automaat omdat de meerprijs voor een SXT relatief hoog is voor de spullen die ik interessant vindt. Ik heb achteraf wel een set lichtmetaal erop laten zetten.Ik heb gekozen voor de kleur zwart omdat dat het beste bij de auto past; helaas is geen metallic leverbaar in zwart. Aan opties heb ik alleen het navigatiesysteem REE gekozen (helaas, zie problemen hieronder) en ESP.
Qua rijgedrag is het een leuke auto de eerste tienduizend kilometer, daarna begint de
vering/demping steeds slapper te worden waardoor je echt Amerikaans door het verkeer deint. Praktisch gezien is de kofferbak goed toegankelijk en is het interieur, ondanks de Fisher Price materialen, goed schoon te houden. Helaas zijn er ook vele problemen.

Inmiddels is deze auto gelukkig retour naar de leasemaatschappij.

PROBLEMEN

1. Het begint al bij de bestelling: geen automatische airco leverbaar en geen zwart metallic. Welke fabrikant heeft anno 2007 alleen een ouderwetse handmatige airco leverbaar?

2. Ik heb ruim 1600 euro bijbetaald voor een REE geintegreerde navigatie. Los van de enorme traagheid waar dit systeem mee werkt, is er sinds 2005 geen update meer verschenen. De dealer heeft verschillende malen een update in bestelling staan, maar verder dan ’in backorder’ komt het niet. Een kaart van 2005 is zo goed als onbruikbaar in Nederland, vandaar dat de dealer met een inruilvoorstel van de REE kwam. Aangezien ik het leasecontract na 1 jaar ga openbreken zal ik hierop niet meer ingaan.

3. De automatische verblindingsspiegel werkt alleen als je de derde hoofdsteun verwijderd, anders valt er geen licht op de sensor. Ook hiervoor is er geen andere oplossing volgens de dealer (en importeur).

4. Vering en Demping worden na 10.000 kilometer merkbaar slapper en slapper. Volgens de dealer een bekend probleem. De leasemaatschappij is accoord gegaan met vervanging van de dempers, maar na 20.000 kilometer gingen ze niet meer accoord met een vervanging. Het extreem deinerige en voor mijn gevoel gevaarlijke weggedrag zijn geheel anders dan de eerste 10.000 kilometer.

5. Aangezien zwart alleen in unicolor leverbaar is, vermoed ik dat het ontbreken van metallic lak de boosdoener is van de steenslag. Volgens de dealer zijn alle lakken op waterbasis en is de metallic iets beter bestand tegen steenslag, maar is er behalve overspuiten, geen oplossing. Na 30.000 kilometer is met name de motorkap ernstig gehavend met steenslag. Identieke auto’s die ik wel eens zie hebben dit blijkbaar ook...

6. Ik heb in totaal vier keer stilgestaan: defecte dynamo (geen melding gehad of oplichtend lampje!!), brandstofpomp defect, weer defecte dynamo, accu defect.

7. Ondanks dat ik de auto voorzichtig behandel, zijn diverse kleinere dingen defect of beschadigd geraakt. Neem nou de contactsleutel, die lijkt wel van peperkoek gemaakt. Minste of geringst buigt deze scheef. Gordelhouders en interieurdelen scheuren bij het minste of geringste.

8. ESP werkt simpelweg niet. Ik heb op natte wegen geprobeerd om dit te testen, maar het lukt mij niet. De dealer heeft een testrit gemaakt en bevestigd dat ESP wel actief is, maar nauwelijks in werking komt dusdanig dat een effect merkbaar is. Klagen bij de importeur leverde mij een tegoedbon op voor inwisseling bij de dealer.

9. Onderhoud: onvoorstelbaar dat een auto anno 2007 nog zoveel en intensief onderhoud nodig heeft. Bij 35.000 kilometer heeft de auto al drie beurten gehad. Gelukkig hoef ik die als lease-rijder niet te betalen, maar in totaal hebben deze drie beurtjes in een jaar tijd ruim 1.000 euro gekost.

Samenvattend: Dit is een leuke auto om te zien, maar naar mijn mening een enorme tegenvaller als je ’m eenmaal hebt. Veel storingen, slechte kwaliteit van materialen, ouderwetse techniek (veel onderhoud, geen navi-updates, geen climatronic, geen zwart-metallic, waardeloze dempers etc.), veel garagebezoekjes (volgens boekje om de 12.500 km) en relatief hoog verbruik (1:9,3). Een leuke auto voor mensen die heel weinig rijden misschien, maar bij 35.000 km per jaar had ik misschien een diesel moeten nemen, echter het grootste deel van mijn klachten zal hier geen verband mee hebben.

4,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.