Dodge Avenger 2.0 SXT (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avenger 2.0 SXT |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 267.300 km |
Dodge Avenger 2,0 SXT
- 256.800 km
Auto heeft er intussen bijna 257000km op zitten en moet binnenkort APK-gekeurd worden. Wat ik vervangen wil hebben zijn de schokbrekers, nog steeds de originele, maar de auto begint nu toch wat zoekerig te worden op de snelweg. Koplampen polijsten i.v.m. met krasjes waardoor er verminderde lichtopbrengst is. Voor de keuring zelf maak ik mij geen zorgen. De Dodge doet nog steeds wat ie moet doen, en dat is rijden zonder mankementen.
In 2008 deze Dodge Avenger nieuw gekocht. Nu zit er inmiddels meer dan 248000km op en het is altijd een fijne reisauto geweest. Hij is lekker ruim en niet slap geveerd zoals bij veel Amerikaanse auto's wel het geval is. Onlangs bij de laatste beurt de schokbrekers laten controleren en die zijn nog altijd goed terwijl dit nog de originele zijn. Net zoals de uitlaat en de koppelingsplaten. Zelfs na de vele bergpassen die deze auto heeft gemaakt.
De auto is in al die jaren behoorlijk betrouwbaar gebleken. Hij heeft wel eens iets kapot gehad, maar ik ben er nooit mee stil blijven staan.
Onderdelen die defect zijn geweest, zijn:
- een defecte computer van het motormanagement
- een versleten gasklephuis (plastic tandwieltje was compleet versleten, mag ook wel na zoveel kilometers)
- een kunststof verdeler tussen de koelslangen
Verder had ik last van olie op de oprit. Dit kwam niet van de carterpakking, maar van de pakking van de distributieketting. Die pakking is helaas niet alleen te vervangen, maar alleen als set (pakking, ketting en rollers), wat het een duurdere reparatie maakte. Ook geeft de auto wel eens een storing op het electronisch gaspedaal. Dit is te verhelpen door als de auto uit is, het pedaal een aantal keer helemaal in te trappen. Het lijkt erop als of er een vuiltje of corrosie op het potmetertje van het gaspedaal zit waardoor even het signaal onderbroken wordt.
Maar al met al vind ik het heel erg meevallen voor een auto met zo'n kilometerstand. Verder ziet de auto er ook van binnen nog goed uit, op een scheurtje in de bestuurdersstoel na. Dit trouwens door eigen schuld, iets scherps in een broekzak.
Ik rij momenteel ook een auto van de zaak en zou aan 1 auto genoeg hebben, maar ik vind de Dodge te mooi en leuk om weg te doen. Daarnaast is de inruil/verkoopprijs zo laag dat ik het zonde vind. Hij maakt nu natuurlijk minder km's dan voorheen, maar hij wordt nog regelmatig (ook voor langere ritten) gebruikt om hem gangbaar te houden.
Als Dodge nog zou bestaan in Europa zou ik dit merk zeker weer overwegen.
Ik ga in ieder geval proberen er de 3 ton mee te halen.
Dodge Avenger 2.0 SXT
- 267.300 km
In mijn vorige review schreef ik dat waarschijnlijk de schokbrekers vervangen moesten worden vanwege een beweeglijkere wegligging. De schokbrekers waren nog goed, alleen zat op alle rubber bussen van de achterwielophanging behoorlijk speling. Wel nog binnen de APK-normen. Toch besloten deze inclusief draagarmen te vervangen. Wat een verschil in wegligging, veel rustiger en minder rammels. Financieel gezien een slechte investering aangezien de reparatie duurder is dan de waarde van de auto, maar ik vind de Dodge nog te leuk om afscheid te nemen. Ik zie haar meer als een hobby en hobby’s kosten nou eenmaal geld. Op naar de 300000km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.