Daimler Super V8 LWB (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Super V8 LWB |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 119.800 km |
KM-stand laatst | 172.000 km |
Pure elegantie
- 163.000 km
Hoe schrijf je eigenlijk een review over iets wat je zo speciaal laat voelen dat niets er meer toe doet? Want dat is het gevoel dat deze Daimler Super V8 geeft. De uitstraling is pure elegantie, het rijgedrag subliem comfortabel maar scherp, en vermogen genoeg om meer dan 98% van het dagelijkse verkeer ruim het nakijken te geven.
Voor wie het model niet goed kent, ik verklaar Daimler meestal door te vertellen dat het een soort Maybach is van Jaguar. Even een overtreffende trap op iets wat van zichzelf al niet echt een karige auto te noemen is. Daimler had andere badges, meer interieurdelen in (beter) leer uitgevoerd en standaard veel meer opties. In de modelserie van Jaguar met codenaam X308, waren 3 motoren leverbaar. Een 3.2 V8, een 4.0 V8 met VVT en een Roots Supercharged 4.0 V8. De laatste zonder VVT, want wie heeft slimme nokkenassen nodig als je ruim 100 pk krijgt van de blower?
De Daimler kreeg alleen de 4.0 en de 4.0 S/C. Modellen genaamd de Daimler V8 en de Daimler Super V8. Beiden verkrijgbaar in Long Wheel Base en Short Wheel Base.
Wat de Super V8 onderscheid is dus die Supercharged motor die uit de XJR/XKR en een gescheiden achterbank. (LWB) De 'saaie' standaard achterbank is vervangen door twee elektrisch verstelbare zetels (in 6 richtingen verstelbaar en verwarmd) en in de hoge middenconsole/armsteun er tussenin een groot vak om bijvoorbeeld je champagne koel te houden, of gewoon voor langer Whisky in te bewaren, dat hoef je namelijk niet koel te drinken + Whisky tumbler glazen passen beter in de bekerhouders. Neem je toch mooi even mee, en iedereen wie je een lift geeft krijgt een ware belevenis.
Goed, op naar de feitjes.
- Verbruik
Je koopt geen supercharged V8 om zuinig mee te rijden, dus gooi je km/L argumenten maar uit het raam en ga lopen. De Super V8 bied "Smiles per Gallon" en zal je overal betrouwbaar brengen in subliem comfort met lekker veel koppel. Kost je een halve tank, maar zoals ik aan het begin zei: dat interesseert je dan ook niet meer.
- Betrouwbaarheid
Het zal je wellicht verrassen, maar deze auto's zijn gewoon zeer betrouwbaar! Moet je wel weten wat je koopt natuurlijk, er zijn zat frikandellen te koop voor rond de 5000 euro, maar dan zal betrouwbaar niet hetgeen zijn wat in je op komt wanneer je terugdenkt aan deze auto.
In de 5 jaar dat ik deze bolide in mijn bezit heb gehad is het enige moment van stranden een doorgebrande bobine geweest. De ECU wilde verdere schade voorkomen dus sloot heel de boel af en kon ik mijzelf naar veiligheid duwen (daar ging mijn rug)
- Onderhoud
Tja, je zit niet voor een duppie op de eerste rang. Als je leuk wilt rijden moet je ook leuk betalen om te blijven rijden. Preventief vijftigjes naar je Jaguarspecialist gooien wanneer je auto er op de brug staat zal ervoor zorgen dat je plezier blijft houden in het rijden ervan. Zo lang je rond de 1000 per jaar reserveert en netjes de beurten doet is er niks aan de hand. Het kost veel geld, maarja, dat hou je.
- Comfort & rijplezier
Daar koop je 'm dus voor. Totaal uitgerust uitstappen na 1000+ km is geen uitzondering, en onderweg over de autobahn even 250 waar de ruimte ervoor is. Gewoon lachen! Tot je weer bij de pomp staat en vervolgens opnieuw iedereen in moet halen die je net al met 200+ gepasseerd bent.
Mocht je zoiets zoeken, dan is je enige twijfel of je een XJR, Super V8 of een XKR moet kopen. Wat mij betreft kun je de Duitse concurrenten laten staan, want bij die krijg je nooit het gevoel dat deze Brit je wel geeft.
10k km verder en opkomende restauratie
- 172.000 km
Zo'n 10k km bovenop de km stand van mijn review en ik ben nog steeds zeer tevreden over deze auto. Inmiddels al 6 jaar in bezit en zo langzaam aan stapelen een aantal zaken zich op die aangepakt moeten worden.
In het afgelopen jaar vervangen en gedaan:
2 achterbanden
2 voorveren (1 was gebroken in de pocket)
7 bobines (preventief, 1 is vorig jaar al vervangen wegens defect)
8 iridiumbougies
Automaatbak spoelen
Pignonlagers achterophanging vervangen
Aandrijfassen achter vervangen
Verder nog een grote beurt en het papieren filter vervangen door K&N inlegfilter. Verschil in vermogen? Nee, wel onderhoudsvriendelijker.
Leuke ervaringen:
Vakantie naar Como, Italë. €500 aan hoog octaan verstookt maar dan heb je ook wat. Veel gereden van bergpassen in Zwitserland tot Monte Napoleone in centrum Milaan. Mooie foto's gemaakt bij Villa d'Este waar deze auto helemaal opgaat in de atmosfeer.
A31 gereden in Duitsland. 270 op de klok.
Toekomstplannen:
Eerst maar de auto stallen voor de winter.
Van het voorjaar ben ik de volgende dingen van plan:
Motorisch:
- Reviseren en modificeren supercharger (level 2 porting en kleinere pulley)
- Grotere krukaspulley voor de supercharger
- Grotere intercooler + pomp voor het watergekoelde circuit van de supercharger
- Katalysatorupgrade (high flow 200cell per square inch)
- Kleppendekselpakkingen vervangen (kwaal, deze hechten slecht en dan krijg je carteroverdruk met als gevolg dampen en olie lekkage)
Aandrijving:
- Quaife ATB Limited Slip differentieel
Ophanging:
- Rubbers en veren achter
Carrosserie:
Alle roest behandelen en opnieuw spuiten.
Updates volgen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.