Daimler Super V8 LWB (1999)

autoreview

Daimler Super V8 LWB (1999)

Signalement

UitvoeringSuper V8 LWB
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf1999
KM-stand bij aanschaf100 km
KM-stand laatst436.004 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Queen of the road

  • 431.022 km

Ik ga ook met de tijd mee, en sinds vorige week heb ik ook een tablet computer. Toch ook maar eens op de site gekeken van mijn favoriete tijdschrift, autoweek. En ik kwam er ook achter dat je hier iets kunt vertellen over je eigen auto, of auto's. En dat ga ik nu, hier, doen.

1994, ik rij op dat moment een Audi V8 van 5 jaar oud. Had net 200.000 kilometer gereden. Ik zag een Daimler rijden, en raakte meteen verliefd. Ik kocht mijn eerste Jaguar-product; de Six.
Na nog eens 5 jaar, in 1999, was ik nog steeds heel erg verliefd op de Daimler. Voor mijn werk verhuisde ik iedere paar jaar naar een ander land, zo ook in 1999 weer. Toen heb ik mijn oude Daimler aan een kennis verkocht, en in mijn nieuwe woonplaats, Porto, mijn nieuwe Daimler gekocht. Ditmaal was er enkel een V8 leverbaar, en die kocht ik dus een. Ik koos voor een blauwe, met beige-tan interieur en als opties koos ik een schuifdak en CD wisselaar bovenop de al heel uitgebreide standaarduitrusting.

Het is natuurlijk bekend hoe dit type Jaguar/Daimler rijdt. Dat zal ik nog even bevestigen, rijdt super. Het soort weg doet er niet toe. Ik heb in veel landen gewoond, en op de slechtste wegen worden alle oneffenheden weggeveerd. Een soort vliegend tapijt. Maar niet Amerikaans!
Ook omdat ik regelmatig rechtsachter in de auto zat, was deze auto weer top. Ik lees vaker dat de beenruimte in dit type vaak tegen valt, maar daar merk ik niks van. Van achterin kun je de voorstoel verstellen, zodat je nog meer ruimte kunt creëeren.

Zoals eerder vermeld, heb ik in veel landen gewerkt en gewoond. De auto heeft op Portugees, Italiaans, Russisch en nu op Nederlands kenteken gestaan. In 2009, toen ik terug kwam naar Nederland, kon ik de auto meenemen als inboedel en hoefde ik de rest-BPM niet te betalen.

Omdat ik hem zo lang heb, en vooral omdat ik er zo'n hoge kilometerstand mee heb gereden, krijg ik vaak de vraag of ik niet een keer iets anders wil. Nou, ik heb vaak een andere auto in overweging genomen, maar toch doe ik het nog niet. Misschien als er nu nog grotere problemen komen, dat ik een nieuwe auto koop. Ik heb voorheen naar de XJ X350 gekeken, maar die vind ik te veel op mijn eigen auto lijken om er zo veel geld aan uit te geven. Diesel was voorheen rendabel, maar nu ik niet meer werk rij ik niet meer zo veel en is het overbodig. De XF vond ik met de oude koplampen niet mooi, maar die spreekt mij nu wel weer aan en de nieuwe XJ ook.

Op aanraden van veel andere XJ-rijders heb ik netjes iedere 120.000 kilometer bij ZF in Dortmund de versnellingsbak laten onderhouden. Dat is volgens velen ook de reden dat ik nu nog met de zelfde versnellingsbak en motor rij. Binnenkort ga ik weer een keer naar Dortmund voor een beurt. Vanuit het buitenland ben ik er ook nog altijd naartoe gereden. De moeite heeft zich dus geloond, blijkbaar...

Kosten: Als je de auto goed laat onderhouden, heb je er weinig omkijk naar. Olie op tijd bijvullen is ook belangrijk denk ik. Het benzineverbruik ligt bij mij rond de 1 op 9,5 à 1 op 10. Ik heb dus zo'n 43.000 liter benzine verstookt. Waarom geen diesel? Omdat dat niet leverbaar was. Waarom geen LPG? Dan had ik, als je het mij en menig anderen vraagt, niet zo'n hoge kilometerstand gehaald.
Ik ga hier nu even mijn problemen opnoemen;
-hoes bestuurdersstoel en vulling vervangen
-stoelverstelling rechtsvoor reparatie (bedrading)
-kettingspanners
-3x accu
-regulier onderhoud
-schade rechtsachter

Lange rit

  • 431.854 km

Voor mijn werk (inmiddels ben ik niet meer werkzaam, maar af en toe wordt ik gevraagd daar iets te doen) naar Brussel gereden vandaag. Toch gaat er geen andere auto boven deze qua reiscomfort. Ik ben echt verwend met Mercedes, Porsche, en Volvo, maar deze auto blijft gewoon goed aanvoelen, er rammelt nog niks en niks voelt versleten aan. Na 13 jaar en meer dan 400.000 kilometer kun je dat denk ik niet van veel auto's zeggen. Vandaag zaten we met 4 mensen in mijn auto maar ik heb weer niemand horen klagen. Vandaag flink doorgereden, en 1 op 8 verbruikt.

Morgen ga ik mijn zus en haar man naar schiphol brengen. Weer een mooie lange rit.

Winterklaar gemaakt

  • 432.307 km

De Daimler kan weer de winter in. Mijn mooie winterbanden op originele Daimler velgen liggen weer onder de auto en er zit weer ruitensproeiervloeistof voor de winter in de auto. Het oliepeil was aan de lage kant dus daar ging ook weer een liter bij. Verbruik ligt met de winterbanden iets hoger, maar van de winter wil ik niet zonder zitten. De auto rijdt weer heerlijk. Morgen moet de Audi naar de garage voor een zelfde behandeling.
Van de gelegenheid gebruik gemaakt om samen met de verkoper een rondje te rijden in de nieuwe XJ met achtcilinder. Wat een wereld van verschil met mijn eigen auto. Veel meer binnenruimte en hij voelt met rijden groter, maar wel lichter aan. Met zo'n achtcilinder wel erg snel, maar ik vind hem wel aan de prijs. Volgend jaar zou ik de 2.0 of 3.0 benzine wel willen overwegen.

Irritatie

  • 433.789 km

Ik begin mij een beetje aan de Daimler te ergeren. Nee, ik zeg het fout. Ik begin mij te ergeren aan de herrie die hij maakt. Onder het rijden begint hij in eens oorverdovend te piepen. Het is geen V-snaar, want met optrekken wordt het niet erger. Ik denk zelf aan de dynamo of diens lagers. Binnenkort zal ik weer eens langs de dealer rijden, want voor de rest is het nog gewoon een heerlijke auto.
Maar toch ga ik binnenkort op zoek naar iets anders denk ik. 13 jaar het zelfde rijden is mijn record, maar als nog verveelt hij niet. Ik denk echter dat de techniek is achterhaald. Ook wil ik weer een 3e auto voor erbij, en het liefst iets italiaans. Geen Ferrari, maar een Alfa of Maserati. Dus misschien wordt mijn dagelijkse auto iets kleiners...

Einde in zicht?

  • 434.888 km

Ik denk dat het einde van de auto nu echt in zicht is. Gisteren zei mijn zoon die achter mij reed dat de rook wel erg zwart was (olieverbruik dus), en nadat ik er zelf na gekeken had bleek dit inderdaad zo te zijn. Tel daarbij het feit op dat hij heel erg piept tijdens het rijden en je snapt de titel denk ik wel. En oh ja, vanmorgen startte hij niet en heb ik startkabels moeten gebruiken. Voor mijzelf heb ik dus stiekem al wel een lijstje gemaakt van mogelijke opvolgers. De auto's die ik het mooiste vind staan boven aan.
-Jaguar XJ 5.0 V8
-Jaguar XFR
-Lexus LS600h
-Mercedes-benz S500
-Bentley Continental Flying Spur V8
-BMW 650i GranCoupe
Grote kans dus dat het weer een Jaguar wordt. De lege accu was de eerste keer dat hij me heeft laten staan, dus het vertrouwen is er nog steeds. Wat ik leuk vind met deze Daimler, is dat mensen vaak denken dat het een echte oldtimer is. En ik heb eigenlijk nog nooit negatieve reacties op de auto gehad. Eerder meldde ik bij deze review dat mijn volgende auto waarschijnlijk een viercilinder of zescilinder zou worden, maar nu ze er nog zijn wil ik nog heel graag een achtilinder. Voor het geluid, de kracht maar ook omdat ze beter gebouwd zijn voor lange afstanden die ik vaak rij. Voorlopig rij ik nog even door met de Daimler, want ik wil geen overhaaste beslissing nemen en ik wil nadenken of ik deze keer weer nieuw koop of een jonge tweedehands of demo... En ik wil natuurlijk ook uitgebreid afscheid nemen van de auto waar ik bijna 14 jaar in gereden heb. Ik hou jullie op de hoogte! En als ik mogelijke kandidaten over het hoofd heb gezien, hoor ik dat wel van jullie!

Uitstel van executie

  • 435.007 km

De Daimler mag nog een tijdje blijven! Althans, in ieder geval tot maart... Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik van begin januari tot halverwege maart in Brussel moet gaan werken, en ik hiervoor een auto tot mijn beschikking wordt gesteld. De Daimler zal dus nog even in mijn fijne warme garage staan! Dus de tijd om naar een opvolger te zoeken is nu ook langer.

Ik weet nog niet welke auto ik ga rijden, maar daar zal ik de komende tijd achter aan gaan. Het zal geen hele dure auto worden, eerder een 508/superb of iets dergelijks denk ik. Jullie horen het wel.

Storing als verjaardagscadeau...

  • 435.523 km

Om even te beginnen, vandaag is het precies 64 jaar geleden dat ik het levenslicht zag...

Nu het minder leuke: toen ik taart wilde gaan halen, wilde de auto niet meer open met het kastje, en niet meer starten. Maar goed, startkabels er aan en een half uurtje laten draaien. Toen ik net mijn moeder terug naar huis wilde gaan brengen, deed hij weer helemaal niks meer. Toen was ik het beu, en heb ik de garage gebeld. Deze hebben de auto afgesleept, em gaan er maandag naar kijken. Denk zelf dat het de dynamo is... Totdat hij gemaakt is rij ik in een XF 2.2d. Geen straf, maar wel een stuk langzamer dan mijn eigen auto.

Dankzij dit voorval plaats ik de betrouwbaarheid een sterretje naar beneden... Met pijn in mijn hart. Maar misschien is 2012 toch het einde voor mijn autootje... Ik heb een mooie XJ 5.0 uit 2010 op het oog, deze ga ik binnenkort eens bekijken.

Dynamo vervangen en opvolger

  • 435.710 km

Gisterenmiddag heb ik de auto weer opgehaald. De dynamo gaf het probleem van het piepen en de lege accu. Ze hebben daar ook iets aan de motorinstellingen gedaan zodat hij niet meer zo rookt.

Toch heb ik waarschijnlijk een opvolger. Een Jaguar XJ R van de X358 serie met slechts 90.000 kilometer gereden. Deze heeft een kennis van mij iets meer dan een maand geleden aangeschaft, maar de brandstofkosten vallen hem tegen en daarom koopt hij een XJ6. Ik kan de XJ R dus waarschijnlijk over nemen, en dan ga ik eerst kijken of die bevalt en anders koop ik volgend jaar wel weer iets anders. Daarover zal k jullie op de hoogte houden. Wat ik met de Daimler ga doen weet ik nog niet, hij brengt nog maar weinig op, terwijl het eigenlijk nog een prima auto is. Ik denk dat hij nog een tijdje in mijn garage blijft staan, en ik er iemand in mijn omgeving er een plezier mee ga doen. Want het laatste wat ik wil is dat de Daimler de sloop op gaat!

Slotconclusie...

  • 436.004 km

Ik vind de titel eigenlijk niet zo goed passen, want de auto blijft nog gewoon bij mij. Maar vanaf morgenochtend rij ik als dagelijkse auto een Jaguar XJR. Maar toch sluit de periode af dat ik deze auto door weer en wind iedere dag reed.

Mankementen die ik nu op merk:
Dat valt best mee. Het enige wat ik opmerk, nadat er een nieuwe dynamo in is gekomen, is dat de achterruitverwarming het maar half doet. Voor de rest heeft de auto de tand des tijds goed doorstaan, op wat kleine slijtages in het interieur goed doorstaan.
Pluspunten:
+Fijne motor
+Verbruik valt mee
+Tijdloos design
+Degelijkheid
+Grote kofferbak
Minpunten:
-Ruimte achterin
-Rare plek tankdop

Maar goed, vanaf morgen zal ik verder gaan met de XJR. De winterbanden op velg zet ik er morgen ook zelf op. Ik zal ook van die auto een review bijhouden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (41) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.