Daihatsu Young RV 1.3 16V Turbo (2005)

autoreview

Daihatsu Young RV

Signalement

UitvoeringYoung RV 1.3 16V Turbo
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf35.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

’Wat een leuke auto heb je bij je! Wat is het voor een?’ Dat horen we vaak. En dat klopt, ten eerste is
het een geinige auto en ten tweede er zijn er maar weinig op de Nederlandse wegen. Sowieso al
weinig gewone YRV’s, laat staan Turbo’s.

Geen eenheidsworst maar toch Japanse betrouwbaarheid met een flinke portie sambal. Met een
vermogen dat niet misstaat op een 1.300 cc motorfiets en een leeg gewicht van rond de 900 kg
gaat het als een speer van de plaats.
Bij rustig rijden is het gewoon een braaf Japans automaatje, die zelfs de neiging heeft schakellui te
rijden. De automaat probeert zo lang mogelijk in een hoge versnelling te blijven en dat gaat soms
ten koste van de souplesse. Dan maar het gas wat dieper intrappen, een kleine aarzeling,
terugschakelen en dan als een speer vooruit. Met de tiptronic stuurschakeling aangezet heb je het
schakelgedrag wat beter zelf in de hand, maar dan wordt het vanzelf sportiever, dan eigenlijk de
bedoeling was.
Even wennen is ook de automaat, die pas terugschakelt na het afremmen zodra je weer gas geeft.
Eigenlijk probeert hij zoveel mogelijk te ’freewheelen’. Moet wel zuiniger zijn dan andere
automaten.
Maar het blijft een juweeltje van een motorblok, zo sterk onderin - als je maar gas geeft - en giftig
bovenin het toerengebied.
Met tempo 160 op de Duitse Autobahn kruisen is geen enkel probleem, Bij 140 km draait het blok
net boven de 3.000 toeren en dat is net zoveel als menige tweeliter met die snelheid. En als je dan
weer gas geeft (tikkie terug is nog leuker) dan speert het gewoon strak door naar de 180 km/uur en
verder. En dan die blikken van andere autobestuurders wat voor felrood autootje daar zo snel op de
weg raast.

Praktisch is hij ook wel, met die verschuifbare achterbank en variabele bergruimtes. Veilig ook, met
o.a. ABS en 6 airbags. Mooie hoge instap, stoelen zijn prima en het niet verstelbare stuur staat
gelukkig voor onze smaak precies goed. De knoppen van de diverse bedieningen ogen wat
gedateerd, maar na wat wennen is er prima mee te leven. De rest van het dashboard is Japans
gematigd, maar doet tenminste niet goedkoop aan. Stofjes van de bekleding gewoon mooi zwart.
Past goed bij de kleur van de auto (felrood).

Nadelen zijn er natuurlijk ook aan zo’n mini-MPV met zwaar opgepepte motor: het verbruik is aan
de hoge kant bij korte ritten (1:10 tot 1:11) en stadsverkeer, Buitenweg en autosnelweg met legale
snelheden wel weer acceptabel 1:14 tot 1:16, sterk afhankelijk van rijstijl. Daarnaast is het
binnengeluid vanaf 120 km/uur gewoon te hoog, vooral op lange ritten. De muziek moet echt flink
harder om de rijgeluiden te overstemmen. Eens kijken of er mogelijkheden zijn om wat extra
geluiddemping aan te brengen.

Het is geen bochtenwonder, maar de stabiliteit is op hoge snelheden voor zo’n licht autootje
verrassend goed.
Hier en daar zijn wel wat rammeltjes in het interieur, die vooral op oneffen wegen met die stuggere
- sportievere - vering van de YRV Turbo opvallen. Zou met een beetje aandacht ook te verhelpen
moeten zijn.

Kortom: een ogenschijnlijk Japans bescheiden mini-MPV, maar wanneer je goed kijkt met die
luchthapper op de motorkap, de side skirts en 15’ sportieve velgen en de dikke uitlaat, zie je dat
het toch een bijzondere auto is. Exclusief om zijn litervermogen, om de technische details (16v
VVT1 met turbo en intercooler en om zijn prestaties, met name in de rechte lijn. En je ziet ze niet
veel, in tegenstelling tot al die Yarissen, Aygo’s, Picanto’s, Polo’s, Corsa’s, Swifts, Clio’s etc.

In elk geval niet saai, en we hopen er nog lang van te genieten.

PROBLEMEN

Geen enkele, maar dat verwachten we ook niet van deze Daihatsu met Toyota techniek.

En hij zit ook nog in de fabrieksgarantietermijn, weinig zorgen, dus. (Behalve de benzineprijzen)

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.