Daihatsu Cuore RTi-12V (2002) #2

autoreview

Daihatsu Cuore RTi-12V (2002)

Signalement

UitvoeringCuore RTi-12V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf31.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na de vorige Cuore welke na een aanrijding helaas total loss was, moest er natuurlijk wéér eenzelfde ’Mini’ komen.

In vergelijking met de vorige lijkt deze, ondanks de krachtigere DVVT (VVT-i) motor wat tammer, maar wellicht is er weinig snelweg mee gereden en moet het beestje nog wat loskomen.

Opvallend is dat de Cuore met DVVT motor 5W30 full synthetische motorolie moet hebben. Deze motor is wel stukken stiller dan voorheen.

De onze is super leuk met dikke velgjes, grote dakspoiler en natuurlijk de verplichte stootlijsten.

Het nieuwe model Cuore L701 ziet er wat dikker uit en is, behalve de veiligere body, ook van binnen wat luxer qua bekleding.

De ultracomplete RTi is wat zeldzamer dan de STi en XTi versies, maar zeker aan te raden. Kost wat, heb je ook wat!

080705: Het was merkbaar dat het wagentje een rustig leven achter de rug had met weinig lange afstanden. Nu, na het tanken van Total Excellium en een aantal langere ritten, is hij merkbaar feller en trekt enorm soepel op. Het verbruik is nog stukken gunstiger (de laatste keer 1:19) dan de oude Cuore’00. Lekker stil torretje, de DVVT motor is duidelijk een verbetering in de gemodificeerde L701!

150705: Op lange afstanden met pittig doorrijden (soms doorhalen tot 150 km/h) draait het beestje gewoon 1:19, bij pittige, maar niet te overdreven rijstijl, doet het beestje 1:16 qua verbruik. De vorige Cuore (2000, geen DVVT motor) deed 1:14,5 onder deze omstandigheden.

100805: kleine update: het verbruik blijft onder pittige binnendooromstandigheden rond de 1:15 bedragen, op lange afstand zijn extreem lage cijfers mogelijk.

060905: kleine update: door het zomerse weer en de efficiënte VVT-i motor is, ondanks een pittige rijstijl en niet al te lange ritten, het verbruik blijven hangen tussen de 1:16 en 1:17. Buitengewoon prettig met de huidige brandstofprijzen.

221105: Nu de winter in aantocht is, willen we ook onze tweede (dagelijkse) auto op winterbanden zetten. Kwestie van de originele stalen wielen laten voorzien van winterbanden. Hoe dit onder de Cuore gaat, laten we na een tijdje wel weten.

010905: Het laatste half jaar is het wagentje minimaal gebruikt wegens stalling en tijdelijk adres wegens verhuizing (en werkplek op dezelfde lokatie). Dus weinig mee gereden en dus te melden. Het wagentje blijft gewoon top, ook in vergelijking met de (van Daihatsutechniek voorziene) Toyota Aygo die op ons tijdelijke adres bij gekomen is.

191006: Het wagentje rijdt momenteel nog niet erg veel, maar ze doet het elke keer perfect. Aanstaand weekend zal het beestje de jaarbeurt gaan krijgen en gaan de winterwielen er weer onder, zodat het lichtmetaal even naar de velgenservice kan om te kijken of het lichte trillen door een plat kantje in een velg o.i.d. komt.

Voor potentiële Daihatsurijders met de EJ-VE motor met DVVT: deze lust alleen full synthetische motorolie, bij voorkeur 5W30 of 5W40 (deze laatste gaat er bij ons in van het topmerk Castrol).
De distributieriem dient elke 60 maanden (of 80.000 km bij veel rijden) vervangen te worden, wat dus binnenkort ook maar moet gaan gebeuren bij de Daihatsu dealer.

041206: Inmiddels zitten de winterwielen er alweer een tijdje onder. Helaas weinig mee gereden. Binnenkort zet ik de kosten voor de distributievervanging neer, zodra deze eind dit jaar gedaan is.

Onderhoudshistorie:
In mei 2005 een afleverbeurt en APK gekregen bij de leverende Daihatsu dealer. Circa 31.000 km
In september 2006 bij 35.825 km een jaarbeurt gegeven met alle originele onderdelen vervangen, inclusief de bougies. Kosten circa: € 90.
Op 281206: distributieriem, multisnaar en remolie laten vervangen door Troost in Spijkenisse. De kosten waren plm. € 230.

300607: per 30 juni 2007 is deze fijne Cuore ingeruild op een nieuwe Trevis. Door een paar keer injectiereiniger in het gasklephuis te spuiten was het inhouden vrijwel geheel verleden tijd.

PROBLEMEN

Geen. Is natuurlijk extreem betrouwbaar.

080705: kleine update, bij de proefrit was het ons niet opgevallen: op de snelweg is er rondom onbalans, een simpel te verhelpen probleempje, maar dat zegt alles over de kwaliteit van de wagen.

150705: eergisteren rondom laten balanceren, hopelijk haalt dit het lichte trillen weg. Anders moeten we het in onronde banden ofzo gaan zoeken.

100805: Onlangs is wel plotseling de rechter portierspeaker gestopt met het doorgeven van geluid. Wat het euvel is, moeten we nog bekijken.

060905: Onlangs het rechter portierpaneel gedemonteerd (gelijk de hele auto een complete inwendige antiroestbehandeling gegeven, af fabriek zijn ze niet zo gul met ML wax) en aan de speaker was niets te zien. Het bleek een klemzittende ISO stekker te zijn. Probleem was toen opgelost (headunit even loshalen, beetje friemelen en weer vastklikken). Enkele weken later nu, schijnbaar is de ruimte achter de console wat krap, manifesteert het verschijnsel (zowel links als rechts) zich weer af en toe. Een keertje grondig naar kijken.

221105: Nadat het speakerverhaal weer terugkwam en de radio zelfs af en toe uitviel (1 jaar oud, helaas krijgertje zonder garantiebewijs), hebben we een jonge Clarion RCD gemonteerd en deze doet het perfect! Absoluut probleemloos. Het geluid is ook stukken beter dan de Sony. Vermoedelijk was dat frontje wat minder goed behandeld en niet altijd in het doosje opgeborgen geweest.

010906: Niets aan het handje, ook na lang stilstaan niet. Alleen rond de 120/130 een trilling. Even checken binnenkort of het een balanceeractie nodig heeft, of dat (na een uitwijkactie i.v.m. een doordrukkende vrachtwagen...) de lichtmetalen velgen eventueel gericht moeten worden.

191006: de LM velgen gaan er vanaf (winterwielen eronder) en ze gaan naar de velgenservice voor controle en evt. richten.
300307: de LM velgen zijn naar de velgenservice geweest om te richten. Helaas kwamen ze beschadigd terug, dus retour om compleet op te knappen.
Kan de auto verder niets aan doen natuurlijk.

170407: een probleempje! Ja, met een Daihatsu! Het wagentje houdt (vooral tussen de 2.000 en 3.000 rpm) wat in en schokt af en toe. De dealer vermoedt een bobine. Morgen even naar laten kijken en uit laten lezen.
020507: het blijkt dus een vervuiling in het brandstofsysteem te zijn. De monteur heeft het gasklephuis volgespoten met reiniger, wat een stuk geholpen heeft. Een paar keer tanken met BP Ultimate met een flesje injectorreiniger (en flink veel rijden) zou ook moeten helpen. Het is bijna weg, een dezer dagen zelf nog even met de spuitbus reiniger in het gasklephuis aan de gang.

070607: het inhouden is wat wisselvallig, de boel reinigen helpt, maar er moet even professioneel naar gekeken worden, maar dat zal bij de dealer gaan gebeuren, want wij gaan de echte opvolger van dit model Cuore bestellen: een staalgrijs metallic Trevis 1.0 met airco, LM wielen, Momostuur, links/rechts sportuitlaat en wat andere acccessoires. Natuurlijk komt daar ook een review van.

Dit model Cuore is zeker een aanrader!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.