Daihatsu Cuore 5-deurs hatchback 1995-1998 (1995)

autoreview

Daihatsu Cuore

Signalement

UitvoeringCuore Trendy
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf94.500 km
KM-stand laatst282.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de aankoop

  • 94.500 km

De wagen reeds een paar weken eerder bekeken, maar nog niet meteen in bezit genomen toen. Er moest nog een apk op.
Voordelen van deze wagen op papier: lage km stand, voordelige wegenbelasting, gunstig verbruik. Nadelen: oud, klein, uiterlijk niet vlekkeloos, imago.

Het overschrijven was gebeurt, en zonder proefrit de auto aanvaard. Nee dat is niet de manier om een wagen te kopen, maar ja voor een prikkie kun je natuurlijk ook niet klagen. De rit van omgeving Arnhem naar woonadres was niet eens heel vervelend. Ja de wagen is gehorig, ligt licht op de weg, is gevoelig in het stuur, maar kan wonderbaarlijk goed meekomen in het verkeer. Racen is er niet bij, maar een versnelling is merkbaar bij gasgeven. Natuurlijk niet onbeperkt maar genoeg om niet te lang links te moeten blijven. Op de teller 120km/u is geen probleem.
Instappen is geen pretje in de wagen: het stuur zit in de weg: maar ja ik ben dan ook geen rank vrouwtje maar een persoon met overgewicht. Stoel helemaal naar achteren lost het probleem niet op: raar maar waar in de achterste stand kom ik amper bij de pedalen om geheel in te trappen: lastig met ontkoppelen.
De koppeling is vrij stug, trekkracht van de motor valt tegen: je moet de motor redelijk op toeren houden, geen nieuwe stijl rijden dus. De uitrusting is karig te noemen: maar goed, deze wagen zal zeker niet het eeuwige leven hebben: op termijn (2 jaar of zo) hoop ik toch een betere wagen te nemen. Nu voldoet de wagen aan elementaire eisen. Onderhoudhistorie is me niet bekend, wel diverse jaren apk keuring. Dus een paar voorzorgen moeten genomen worden. De bedoeling is dat de auto toch rond de 20k km per jaar meedraait. Uiterlijk wil ik gaan verbeteren: weghalen van roestplekken, zeker bij de achterspatboorden is dat nodig. Voor de rest is het een redelijk ogend mobiel. Instrumentarium kan aanvulling gebruiken, heb wel graag een toerenteller beschikbaar, en een tijdklok.

Na de tweede tankbeurt ook wat inzicht in verbruik: die komt uit op bijna 1:19, omgerekend een rit heen en weer van ongeveer 130 km enkele reis, woon-werk verkeer van 6 km enkele reis per dag, en dan nog wat incidentele kilometers. Het valt me niet tegen.

nu een tijdje in bezit

  • 99.800 km

De Cuore bij de garage onderhanden laten nemen, een distririem vervangen, koppeling vervangen, en kleppen laten stellen. Dat was de opdracht. Er is bijgekomen een subframe herstellen, nieuwe waterpomp, nieuwe radiateur, en een multiriem (v-snaar).
Kennelijk heeft het subframe herstellen nog een positieve werking: een schurend geluid bij het bochten nemen is weg.
De wagen was tijdig naar de garage gegaan en precies op tijd klaar voor een paar dagen Belgie. In iets minder dan een week bijna 1000km gereden. Blij dat de koppeling vervangen was, en ook de distributieriem.
Wagen reed veel prettiger, stiller, en gretiger. Brandstof verbruik kon ik nog geen verschil in merken. Heb een tijdje op V-power gereden, maar daar geen voordelen in ontdekt, behalve dan dubbele miles.
Tiptop in orde is de cuore nog niet: ernstige roestproblemen aan de achterkant. Maar daar zijn vakantiedagen goed voor. Kijken wat ik er zelf aan kan doen.
De wagen zelf bevalt me redelijk goed. Van de afschaf geen spijt. Ik maak regelmatig snelweg kilometers, en door de week alleen woonwerk. Positieve punten aan de auto: ondanks zijn kleine moter goed met het verkeer mee, redelijk brandstof verbruik, ongeveer 1:18.5, schakelt soepel, overzichtelijk. Nadelen: instap voor wat forsere mensen niet optimaal, geluid, uitstraling.

kleine update

  • 102.400 km

Zoals al eerder vermeld heb ik interesse in een toerenteller. Via een onderdelenmagazijn in bezit gekomen van een andere km-teller waar de toerenteller integraal in is opgenomen. Inbouwen is een uitzoek puzzel, of liever gezegd het uitbouwen. Het kost meer tijd dan verwacht, maar ook omdat ik geen schade wil veroorzaken.
Een beknopte handleiding: eerste het front van de dashboard losschroeven, door twee kruiskopjes los te draaien die zitten op hun kop naar boven. Dan kan het front verwijderd worden door die voorzichtig naar voren te trekken: op de hoeken zit die met klemmetjes vast. Vervolgens is de klok los te maken door drie boutjes los te draaien: een boven, en twee aan elke zijkant een -dop 10mm is passend-. vervolgens het frontje van rond de kachel bediening loshalen. Via de opening die nu is ontstaan kan je met je hand achter de klok komen, en dan eerste de snelheidsmeterkabel loshalen: ergens indrukken en lostrekken. Vervolgens is de klok zelf naar voren te halen en te kantelen: er zitten twee stekkers aan de klok: die losmaken. Nu is de klok los en kan uit het dashoard worden gehaald. Voor een wat betere hanteerbaarheid is het handig de kmteller kabel wat naar voren te trekken zodat je meer beweegruimte hebt, een cm of 5 extra is prettig. Montage daarna in omgekeerde volgorde.
Kwa gereedschap heb je genoeg aan een kruiskopschroevendraaier en een dop 10mm wel langgenoeg.
Voordeel van de nieuwe teller is de aanwinst van een motorcheck lampje, grootlichtindicatie, en natuurlijk de toerenteller. Het geheel werkt meteen na inbouw. Let wel dat je de km standen noteert want de teller zal vast niet gelijke stand hebben. Ik vind de dubbele klok een goede uitstraling hebben in de wagen. Het viel me op dat de auto redelijk weinig toeren maak bij een normale snelheid.
De aanpassing kan ik van harte aanbevelen bij andere Cuore bezitters.

voor de apk

  • 117.000 km

afgelopen jaar redelijk veel kilometers gemaakt met de Cuore, dat lag ook in de lijn van verwachting. Niet al te veel aandacht gegeven aan de roest bij het achterwiel, dus ik vermoedde daar een afkeurpunt. Maar een beetje lasser had wonderen kunnen verrichten.
Tot mijn verbazing wel een opmerking op de keuring maar alles zit nog binnen toelaatbare grenzen. Dus een wagen die nu 18 jaar oud is, voor de apk en wat kwam eruit? een roestige benzineleiding, en voorremmen. C'est tout.
Ik had een bedragje klaar liggen waarmee de auto geherconditioneerd kon worden, dus behalve de apk ook maar een grote beurt voor de wagen. Motorisch is het een stuk stiller geworden, beter reageren op de gaspedaal, remmen als een tierelier. Of te wel dat wordt weer een jaarjte voordelig rijden, maar wel de beurten bijhouden, de oliewissel dus. In het voorjaar of zo serieus kijken of ik zelf wat aan de roest kan doen, niet alleen wegpoetsen, maar ook gaten op een nette manier verwijderen. Ik ben er content mee in elk geval.

Nog een keer mee op vakantie.

  • 12.700 km

Als voorbereiding op een vakantie rit de auto nog maar eens een kleine beurt gegeven.
Geen bijzondere kosten opgedoken, wel zelf even onder de auto gekeken en dat doet besluiten dat de volgende apk er niet komt, althans niet met mij als eigenaar.
De auto zelf blijft verrassen, en dat in positieve zin. Bergroute is weinig probleem, stijgingen neem de auto redelijk met gemak, als je maar op het toerental let. Op de terugweg lekker langzaam gereden en dat merk je dan ook in het gebruik, ver boven de 1:20.
Had in Nederland al een paar keer Shell Fuel save getankt en in Duitsland ook. Bij terugkeer in Nederland ook nog Fuelsave erin, (in Dtsland tanken was niet aan de orde). Op 390 km kon er 17 liter in. Zeer aangenaam. Ook motorgeluid was acceptabel. In afgelopen periode wel een nieuwe uitlaat laten monteren, had ik maar niet naast een Ferrati moeten staan :-)

apk 2014

  • 130.000 km

Het was spannend, een afkeurpunt was bekend, het al eerder gemelde roestprobleem. Het bleef ook het enige punt. Omdat ik toch wil blijven rijden tegen lage kosten, besloten dat punt te laten repareren. De garage was welwillend. Het hoefde niet gespoten te worden, maar wel een eerste afwerklaag erop. De rest doe ik zelf wel. Dus achter bij de wielkasten zijn nieuwe delen ingelast. En er is weer een jaar APK. Inmiddels zelf bezig met plamuren. Ook zelf vervangen de bougies en luchtfilter. En op dit moment rijdt de wagen dus weer lekker zuinig, 20 km op een liter is haalbaar, mits de gaspedaal rustig wordt bedient. Heel prettig en goedkoop rijden dus. De Cuore verbaasd me zeer positief, hoe weinig onderhoud er nog steeds nodig is, de wagen is nu 19 jaar oud!

neus gekrenkt

  • 139.500 km

Na de APK in februari weer redelijk met de Cuore gereden. Dat de wagen klein is blijkt uit het feit dat iemand die met het achteruit rijden over het hoofd zag. Een stevige trekhaak in de motorkap, maar gelukkig rijdbare schade. Na een kleine speurtocht op marktplaats een ander motorkap en een dwarsbalk op de kop getikt, die wordt er nu door een garage ingezet. De kleur van de kap is niet die mijn auto, maar wat deert dat.
Ondanks de verstoring van de aerodynamica geen ernstige verandering opgemerkt in het brandstofverbruik, maar ik ben wel wat rustiger gaan rijden: een openklappende motorkap op de snelweg wil ik nu ook weer niet. Dat is gelukkig in die paar weken ook niet gebeurt. Wel is er een klein olieverbruik te zien, over ongeveer 10.000 km een halve liter. Daar zeur ik maar niet over :-) Banden zijn nog steeds niet versleten ondanks dat ik de wagen al flink wat km in bezit heb, meeste zijn wel snelweg km. Vermoed dat het deels ook komt door de ontbrekende stuurbekrachtiging in dit model. Eerder commentaar van lezers kan ik onderschrijven: voordelig rijden is met deze wagen mogelijk. En daarom had ik deze ook genomen! Het rijdt en het blijft rijden, tuurlijk kan het beter en prettiger, maar dat heeft wel een andere prijs. Een opvolger voor deze zal wel op termijn moeten komen, een recenter bouwjaar is dan echt niet uitgesloten, of misschien toch een wat groter model. Het merk bevalt in elk geval.

toch nieuwe apk

  • 152.500 km

Afgelopen jaar onverwacht toch meer dan gemiddeld kilometers met de Cuore gemaakt, het waren er zo'n 28000. Alles bij elkaar met deze wagen sinds de aanschaf meer dan 75000 gemaakt. Bij een voorkeuring kwamen kleine punten naar voren, zoals lampjes die niet branden, maar ook dat 3 banden niet goed waren, en dat een dwarsstang niet meer de juiste bevestiging had (doorgeroest). Het was even zoeken maar de juiste onderdelen gebruikt gevonden, waardoor de kosten van de apk weer laag uitvielen. Aanvullend onderhoud is nog wel nodig, zodat de wagen ook dit jaar nog rijdend doorkomt, maar dat zal zich beperken hoop ik tot een multiriem, wat olie, een wasbeurtje, en reinigen van het luchtfilter.
Kortom ik was al verbaasd door de lage gebruikskosten, en dat is nogmaals bevestigd. Starten doet de auto in 99,99% van de gevallen in 1 keer, meestal rij ik er in mijn eentje in, soms met 2 personen, maar ook met een derde persoon is goed te doen. Bij normaal gebruik is het weggedrag voorspelbaar, en doet de auto wat je ervan verwacht. Deze wagen wordt behoorlijk ondergewaardeert, tuurlijk is ie gedateerd, tuurlijk is het een eenvoudige uitvoering, maar rijden doet het, en dat telt.

heeft alsnog een apk gekregen

  • 175.300 km

Het is bijna ongelovelijk, met weinig moeite komt de cuore alweer door de keuring. Ook afgelopen jaar heeft de Cuore me weinig gekost, terwijl er toch echt wel kilometers met deze taaie dame zijn afgelegd. Wat is er gebeurt: een nieuwe verdeelkap, rotor, 2x oliefilter en olie, luchtfilter, 3x bougie en een (afgelopen week) accu, 4x banden. Bij de garage wel wat laswerk latern verrichten. Op het laatste moment nog een ruitensproeier doorgestoken. en dat is het. 21 jaar is de wagen nu, een volwassen dame dus. Komend jaar verwacht ik wel kosten: maar ook deze vallen onder de noemer onderhoud: koppakking, distributieriem en waterpomp (de boel ligt dan toch open en uit elkaar, het extra werk kost weinig meer tov als je het apart laat doen). In de tijd dat ik de wagen heb is er meer dan een ton meegereden, de km stand lijkt geflatteerd doordat er een ander tellerwerk is gemonteerd. De eerste investeringen in de auto zijn dubbel en dwars terugverdiend in de vorm van weinig onderhoudskosten nadien. Of te wel met deze wagen ben ik een spekkoper geweest, en daar pluk ik nog steeds de zoete vruchten van. Is een auto puur een vervoermiddel voor je, dan kan de L501 van Daihatsu een prima aanschaf zijn. In mijn geval is dat zo!

Nog een keer ermee op vakantie

  • 184.450 km

Vooraf een olievervanging met oliefilter. Meteen nog eens onder de auto gekeken, en een olielekkage ontdekt, waarschijnlijk een oliekeerring in de versnellingsbak. Daar is niet iets aan gedaan. De rit naar het vakantie adres een ruime 350 km heeft de auto prima doorstaan. Halverwege getankt, euro 95 super. Dit omdat biobrandstof niet wordt aanbevolen voor deze wagen. De rit rustig gereden, max snelheid op de teller 130km/u maar grotendeels de snelheid rond de 110km/u op de teller. Het was redelijk weer, niet te veel zon, en gelukkig geen regen. De bandjes waren opgepompt rond de 2,5 bar. Ondanks mijn gewicht van meer dan 120kg heeft dat geen rare vervormingen aan de stoel veroorzaakt, dat terwijl ik er al 4 jaar in rij. Op de achterbank een rolstoel en de vakantie bagage. Naast mij op de passagierstoel mijn levensgezellin. Het was een rit met redelijk veel stoppen onderweg, haast hadden we niet.
Het bergje op bergje af ging lekker, Wel onderweg dat er aan de weg werd gewerkt, zodat de snelheid daar nog wat geknepen werd. Bij de daarop volgende tankbeurt een paar dagen later kwam het gebruik uit op 21,5km per liter.
Dat haal ik normaal niet in Nederland. Zeker het resultaat van drogere lucht, en langer rijden, plus het gunstige effect van dalingen. Bij tourritjes in de verblijfomgeving wel wel steilere weggetjes gebruikt, soms was terugschakelen een goede keus, zwaar wil ik de motor niet meer belasten. Hij heeft er inmiddels al meer dan 200k km op zitten (teller stand werd verlaagd door een ander klokwerk). Olie verbruik is nog steeds niet noemenswaardig, na 6000km kan er een halve liter bij. Wel is merkbaar dat de achtervering slap wordt. een bobbel in het wegdek wordt soms hard doorgegeven. Maar al met al heb ik grote bewondering voor deze wagenL weinig kosten, heel betrouwbaar in gebruik.

ben slecht in voorspellen

  • 194.500 km

Vorig jaar dacht ik nog dat de Cuore het laatste jaar in ging, maar oh oh wat is die wagen taai. Ik merk natuurlijk wel dat ie oud is, en wat olielekkage heeft, maar alles nog zeer ruim binnen de maatstaven. Afgelopen jaar alleen een accu vervangen, en uiteraard een oliewissel. Het zesde gebruikersjaar gaat in, en ik heb vertrouwen erin dat ie die ook gaat volmaken. Natuurlijk moet dan opnieuw een afweging worden gemaakt: wegdoen of houden. Voor dit jaar was de beslissing makkelijk. Maar wat geeft deze wagen een value for money. De kosten van deze wagen zijn zo laag, dat reizen per trein gewoonweg niet aan de orde komt. Brandstofverbruik, tussen de 10 en 14 cent per kilometer, onderhoud ook een centen kwestie, afschrijving nihil, en vaste kosten per maand iets van euro 22,--..
Maar wat krijg je er voor terug. Een auto die tot nu toe altijd meteen start, me in 6 jaar tijd slechts 1 keer kort heeft laten staan (slangklem was niet goed vastgezet), in totaal mij meer dan 130.000km heeft verplaatst, en niet alleen mij alleen. Hobbels in de weg vind ie niet zo leuik, zeker niet bij zwaardere belasting. Voor de rest het doet wat het moet doen. Rijden en voor de veiligheid moet je zelf zorgen.

Spekkoper met deze wagen

  • 240.000 km

De apk komt er binnenkort weer aan, een pre-keuring toonde geen gebreken aan. Dus dat is waarschijnlijk kat in het bakkie. Wanneer ik mijn Cuore ervaring over afgelopen jaren nog een bekijk, dan is het heel erg positief. Een aanschaf van een paar 100-euro, wel een kostbare onderhoud laten doen, maar daarna in principe geen dure reparaties gehad. Een keer schade gekregen, door op mijn neus een achteruitrijdende auto te krijgen, waarbij de verzekering mij een bedrag doneerde hoger dan de aanschaf (met dank aan mijn garage!).
Wat nog meer: in al die tijd 2x een lekke band, 1x een accu defect, en 1x een waterslangklem die niet goed vast zat. Uiteraard buiten standaard onderhoud om, dus wel oliewissels met oliefilter, af en toe een luchtfilter, bougies, verdeelkap banden e.d..
Afgelopen jaar een digitaal klokje ingebouwd, dat ontbreekt mi echt aan die auto. Nu ben ik opzoek naar andere velgen (wil van 12 inch naar 13 inch), daar heb ik geduld mee. Ook de achterschokdempers zijn aan vervanging toe. Maar hoe ik het ook bekijk, de auto start in 1 keer, en rijden maar. Op de snelweg natuurlijk meestal op de rechterbaan, de kruissnelheid zal rond de 100km/u liggen, de teller geeft dan wel meer aan. Olieverbruik is stabiel gebleven, voor een deel verklaar ik die uit te dunne olie (5w40), maar tegenwoordig gewoon weer 10w40. Tanken is euro95, met soms de upgraded versie (98). Benzine verbruik blijft alleszins in het redelijke tussen de 1 op 20 en de 1 op 18. De wagen vind ik dus enorm betrouwbaar, tegen zeer lage kosten. Ook het rijgedrag is acceptabel, onlangs een sortement klapband gehad, maar de wagen bleef buitengewoon goed bestuurdbaar (band was rechts achter) ondanks dat het op de snelweg gebeurde. Ook de stoelen zijn van behoorlijke kwaliteit: met mijn hoge gewicht zijn ze niet vervormd of zo.

Kostte wat tijd maar de velgen zijn gevonden

  • 257.000 km

Enige weken geleden had ik via een bekend verkoopkanaal velgen gevonden die passen onder mijn Cuore. Met zomerbanden erop. Voor een schappelijke prijs het set van 4 overgenomen en een paar dagen later op de auto gezet. Voorheen rijden op 145 banden, nu op 135 banden. Omtrek is iets groter, dus de snelheidaanwijzer is wat nauwkeuriger geworden.
De andere maat bevalt me prima, ook de motor lijkt het te waarderen. Het geheel rijd meer gebalanceerd lijkt het. De velgen komen origineel van een Move L6 model, welk een gelijke steek en naaf hebben als de Cuore.
Wat mij betreft een aanrader.

Geen nieuwe apk, maar jammer is het

  • 282.000 km

De apk datum was in zicht gekomen, en dan is er de keus doorrijden of vervangen. Vervangen is in dit geval een voordeliger optie, met nog een paar andere voordelen. Maar zeker met weemoed. De Cuore heeft het fantastisch gedaan. 6 jaar in bezit geweest. Ik zelf heb er ruim 185000km mee gereden, de voorgaande eigenaren tezamen kwamen tot 95000km.
Eigenlijk alleen normaal onderhoud en of slijtage met de wagen meegemaakt: uitlaat, accu, linker voor veerpoot, waterpomp, koppeling, olie plus filter, luchtfilter, bougies. ruitenwisservloeistof tankje, radiator, banden.
Een keer dat iemand er achteruit rijdend een zwakke botsproef op los liet.
Daarom een andere motorkap, en onderdeks wat vervangingen.
Zelf een uurklokje ingebouwd, een andere dashboard console met toerenteller.
Deze wagen dus heel voordelig kunnen berijden, verbruik rond de 1:19km
Geen onverwachte storingen, starten en lopen, wel regelmatig de olie en filter vervangen. Op het laatst wel wat vaker olienivo aanpassen. maar gezien de km stand is dat niet vreemd. De vervangende auto is weer een Daihatsu, maar nu de mini mini mpv. Iets meer luxe, maar vooral wat meer ruimte, en de prettiger hogere instap.
De Cuore voornamelijk op economische punten vervangen, maar het zou zomaar gekund hebben dat ie alsnog een jaartje had meegedaan.
Als basale auto overtrof het mijn verwachtingen. En een nieuwer model is in de toekomst zeker niet uitgesloten. Maar nu eindigd het Cuore verhaal vooralsnog.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.