Daihatsu Copen Type 1 (2004) #2

autoreview

Daihatsu Copen Type 1 (2004)

Signalement

UitvoeringCopen Type 1
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf60.000 km
KM-stand laatst60.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volwassen speelgoed

  • 60.000 km

Intro
Dit is onze reserve auto, mijn partner reed hiervoor een Holden (Opel) Astra uit 1998 en was ruim aan vervanging toe. De Astra reed prima, maar het zag er gewoon niet uit naast mijn Saab 9-3 Aero. Omdat mijn partner bloemiste is waren we eigenlijk op zoek naar een praktische auto, zoals de Subaru Forester of een andere SUV en wilden we alleen maar weten hoe zo'n klein autootjes nou eigenlijk rijdt. Na 15 minuten was mijn partner helemaal verkocht en ik was aangenaam verrast, dat we hem gelijk gekocht hebben.

Exterieur
De Copen geeft een vreemde vorm van indruk op je, dat ie klein is weet iedereen nu wel, maar dat compacte en simplistische zorgt er wel voor dat alle lijnen en verhoudingen kloppen. Dit geldt zowel dicht als open, maar met name als de auto open is, ziet ie er cool uit. Vergeleken met bijvoorbeeld de MG-F zit je dieper en echt IN de auto in plaats van erop. Wel jammer vind ik dat onze auto niet de spoiler op de achterklep heeft.

Interieur
Eenmaal in de auto, zie je dat Daihatsu gepoogd heeft om een traditionele speelsheid te creeren, met ronde 'roadster' vents, een aluminium pook en een sportief teller cluster. Wel merk je direct dat dit een Toyota product is, met knoppen die ik al in een Corolla uit 1990 zag, alhoewel Toyota natuurlijk wel voor onverwoestbaar staat en je komt de zelfde knopen ook weer tegen in een Lexus.

De stoelen zitten goed en je kunt het er een prima een uurtje of twee op uithouden. Alles zit op de juiste plek en de beperkte ruimte is goed bruikbaar. De Copen is de enige auto waarvan ik de deur kan vergrendelen met beide handen op het stuur.

Deze auto koop je niet voor het praktische, maar met het dak dicht is de auto prima bruikbaar en met wat je terugkrijgt met het dak open doet praktijk er niet toe.

Onze Copen heeft, electrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, airconditioning, achterruit verwarming en cruise control.

Rijervaring
Met ruim 660cc kun je niet echt veel verwachten qua snelheid, om snel weg te komen vanuit stilstand, moet je goed doseren tussen gas en koppeling, anders kom je in een gat onder de 1500 toeren.

Tussen de 2500 en 4500 toeren heb je wel redelijk wat trekkracht en hoor je de turbo z'n werk doen. Schakelen is dus niet echt nodig.

Het kleefgehalte van is goed, maar een bocht in knallen is geen goed idee, je hebt gauw last van zowel overstuur als onderstuur, iets wat heel raar overkomt. Zodra je dit echter onder knie krijgt, kun de auto lekker rondsmijten.

Op de snelweg kun je het een paar honderd kilometer uithouden en inhalen is niet eens al te angstaanjagend, want tot zo'n 150 gaat het allemaal prima en de turbo helpt daarbij.

De Copen heeft ABS, EBD en rem assistentie, wat een veiliggevoel geeft.

Conclusie
Dit is een toekomstige klassieker en door de Toyota kwaliteit zal de auto nog wel 20 jaar meegaan. Bovenal, als je een auto zoekt voor een hoop lol op die mooie zonnige dagen, dan is de Copen de juiste keus. Qua kosten is het tevens prima, onze laatste onderhoudsbeurt (65000km) was 60 EUR en het verbruik is 1 op 15 tot 20. Houd wel rekening met de onpraktische kant en de rammels in het dichte dak.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.