Daihatsu Charade TS Special Turbo Diesel (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Charade TS Special Turbo Diesel |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 170.000 km |
KM-stand laatst | 390.000 km |
PROBLEMEN
- 590.000 km
koppelingsplaten vervangen (300.000 km).
gloeisysteem defect, bypass moeten maken met handbediening.
temperatuur liep op, op handmatig bediening gezet, geen probleem meer.
regelmatiger olie verversen ivm andere brandstof.
radiatortje vervangen, oude radiator had geen lamellen meer (er tussen uitgerot), tevens hierdoor koelprobleem opgelost.
winter 2010 1 keer laten staan ivm te dikke brandstof.
2 "andere" wielen van de sloop gemonteerd ivm ontbreken van profiel op de bandjes (slicks geworden).
helaas zijn de defecten nu van dusdanige aard dat het een enkeltje wordt naar de sloop.
alle bandjes glad, achterlicht-unit gebroken (met dank aan een persoon die het winkelwagentje niet in de hand kon houden)rem rechtsvoor loopt aan, barst door de gehele breedte van het voorraam, spiegel gebroken, flink gat in het uitlaatgedeelte precies in de bocht waar de uitlaat verdwijnt onder de auto, nokkenas kering eruit waardoor de auto olie lekt.
een flinke waslijst die kosten met zich meenemen waardoor de auto 5 keer total loss verklaart wordt.
jammer maar helaas, de hatsu gaat een eervol einde tegemoet
ERVARINGEN
- 390.000 km
uiterst betrouwbaar autootje, het driecilinder dieseltje knort nog even gezond als bij aanschaf.
op de cosmetische problemen na, roestplekjes bij de wielkasten, is er technisch niets op aan te merken.
tot op heden geen last gehad van zeer problematische defecten.
het turbootje wat er op zit zorgt ervoor dat de auto redelijk mee gaat met het huidige verkeer.
rekening houden met de kilometerstand moet de motor eerst lekker warm zijn voor de betere prestaties.
tot op heden nog steeds geen olie verbruik, wat erg knap is gezien de kilometerstand.
met zijn 1 op 23 is de auto voor zijn bouwjaar zeer zuinig, en met de huidige brandstof prijzen nog steeds erg interessant om op de weg te houden.
onderdelen zijn er nog genoeg dus daar zal het niet aan liggen.
koelsysteem veranderd ivm andere brandstof, hierdoor heb ik de ventilator op handbediening overgezet, zodat ik de temperatuur kan bepalen.
tevens een extra warmtewisselaartje van een oude CV ketel ingebouwd om de brandstof voor te verwarmen, en deze ook met een kraantje op handbedienig gezet.
op deze manier is de auto "multifuel" uitgevoerd.
op 27 Juli weer een APK laten doen, en hij is er weer door.
je gelooft het gewoon niet.
de wagen heeft de afgelopen 5 jaar geen onderhoud gezien behalve motorolie en de filtertjes die vervangen zijn om de 10000 km.
al het andere heb ik z'n beloop gelaten in de veronderstelling dat het echt einde is voor de auto.
niets is minder waar want het gebakje is er weer door voor een jaar.
ik mag er dit jaar weer proberen om er 40000 km erbij te rijden waardoor de totaalstand boven de 4 ton uitkomt.
en dat voor een driecilinder die geen diesel meer gezien heeft vanaf 2 ton.
Hulde voor DaiHatsu, oersterke wagen.
kleine update:
de hatsjoe heeft mij van het winter 2010 1 keer in de steek gelaten, waarschijnlijk omdat de brandstof te dik was. (met kou wordt deze stroperig).
gelukkig kon een anwb medewerker met perslucht de verstopping in de pomp opheffen waardoor ik mijn weg kon vervolgen.
even klein beetje dure diesel bijmengen langs de pomp en weer door.
nu rijdt de Hatsjoe weer "puur" en geen problemen tot op heden.
ben benieuwd of hij deze APK weer door gaat komen.
even een rectificatie voor de kilometerstand.
de teller zat vast waardoor er nu opeens een ton extra bijstaat.
komt erop neer dat de auto een extra 100.000 kilometer gereden heeft zonder dat ik het wist.
hierdoor stijgt de hatsu nog meer in mijn achting.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.