Daihatsu Charade 1.3i TS (1994)

autoreview

Daihatsu Charade

Signalement

UitvoeringCharade 1.3i TS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf1999
KM-stand bij aanschaf45.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Wij hebben deze Daihatsu Charade als tweede auto (kinderen brengen / ophalen en boodschappen doen), dus hij wordt veel voor korte ritjes gebruikt. Het is onze tweede Daihatsu Charade, en hij bevalt zeker zo goed als de eerste.

Het is een kleine auto, dus niet echt geschikt als enige gezinsauto. Achterin passen met gemak twee schoolkinderen, en voorin is ruimte genoeg voor twee normale volwassenen (ik ben 1.85). Maar met pubers achterin kan ik waarschijnlijk de stoel niet ver genoeg naar achter schuiven. Ook de bagageruimte is een beetje krap bemeten, hoewel twee boodschappenkratjes er wel inpassen.

Voor in de stad en op 80km wegen voldoet de auto uitstekend. Goede wegligging en het geluid is heel aanvaardbaar. Maar op de snelweg is de 1.3i motor heel nadrukkelijk aanwezig, en hoor je ook de wind heel duidelijk.

De stoelen zijn typisch voor kleine Japanners; vlak met weinig zijdelingse steun, en niet echt gebouwd voor grote Europeanen. Lange afstanden zijn dan ook niet echt een plezier voor de rug. Na een uur ben ik toch wel blij als ik even kan uitstappen. Voor de rest is de zitpositie goed.

De auto heeft geen stuurbekrachtiging, maar heeft dat ook niet nodig. Het instrumentarium is wat mager en het dashboard doet wat plasticachtig aan, maar het is wel logisch ingedeeld (alleen geef ik de voorkeur aan draaiknoppen voor de verwarming en ventilatie).

Samengevat is het voor de kortere afstanden een prima auto. Wij rijden er zeker mee door totdat we tegen te hoge kosten aan gaan lopen. Hopelijk duurt dat nog een tijdje.

Update: wegens bushalte vlak voor de deur en alles redelijk dichtbij (en moeten bezuinigen) is de auto eindelijk de deur uitgegaan. In totaal hebben we er 180.000 km mee gereden, en ik ben uiterst tevreden!

PROBLEMEN

We hebben alleen de normale onderhoudswerkzaamheden gehad, en de uitlaat is twee jaar geleden vervangen.
Standaard zit er geen waarschuwingssignaal in voor brandende lampen, waardoor we twee keer met een lege accu hebben gestaan. Maar door een verklikkertje van de Halfords hoort dat nu tot het verleden.
Verder hebben we probleemloze kilometers gemaakt met deze auto.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.