Daihatsu Charade 1.3i SG (1992)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Charade 1.3i SG |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 166.000 km |
- 166.000 km
Voor de daihatsu heb ik een week gereden in een peugeot 309 die ik puur gekocht had om de simpele reden dat het de goedkoopste auto was die ik kon vinden. Had ik beter niet kunnen doen, binnen een week was hij stuk, vandaar dat ik de daihatsu eigenlijk beschouw als mijn eerste auto.
En wat een geweldige auto is het! het is eigenlijk geen SG uit 1992, maar een SX uit 1990, een amerikaans type, zeer zeldzaam. Heb hem daar ook een beetje op gekocht, vond hem leuk om te zien, mede door het sedan model, de kleur (wit), de amerikaanse details en de verlaging. Heb er zelf later nog wit lichtmetaal onder gezet. Ik kocht de auto in februari 2009, en heb er tot het moment dat ik er afscheid van moest nemen in september dik 16000 km bijgezet op de mijlenteller (omgerekend dus). Dit autootje deed het, zoals te verwachten viel, simpelweg altijd. Gekocht voor 430 euro, even gepoetst, wat opleukerigheidjes eraan gehangen en gewoon gereden, that's it. Ben er zelfs nog mee naar de nurburgring geweest. Het enige onderhoud dat de auto ooit nodig had was een stel nieuwe remblokjes vóór a 100 euro. Dit heb ik bij de dealer laten doen omdat ik haast had, super service, 2 man erop, correcte behandeling ondanks oude auto, onderdelen op voorraad, met een half uur klaar, top.
Ik vond het altijd erg leuk om met deze auto te rijden. Door het verlaagde onderstel was hij erg hard, met name aan de voorkant, maar daar heb ik niet zo veel moeite mee. De amerikaanse versie heeft stuurbekrachtiging, wat erg licht stuurt in dit geval, maar na een korte wenperiode vond ik het toch wel flink veel lekkerder dan de stuurbekrachtingingsloze 1.3 van een vriend.
Na een paar maanden monteerde ik een sportfilter, wat het geluid bij optrekken erg ten goede kwam (het ding brulde het uit boven de 5000tpm)maar het nadeel was dat het boven de 120 een erg storende herrie gaf. Boven de 150 was dat ook weer weg, dus de oplossing lag voor de hand :).
Het enige grote nadeel aan het rijgedrag van de auto was dat hij zwaar onderstuurd was. Dat is de auto uiteindelijk ook fataal geworden. De golf II die ik nu heb, doet het op dat gebied veel beter, maar is wel een veel te 'afgezaagde' keuze.
Helaas reed ik de Dai (we noemden haar meestal 'Efi', vernoemd naar het electronic fuel injection-logo op de zijschermen)in september kapot op een vluchtheuvel in een iets te enthousiast genomen bocht, total loss helaas want ik mis hem vreselijk! Rij nu in een Golf turbo diesel omdat het benzine rijden mij te duur werd. Daarover gesproken: als er 1 reden zou zijn waarom ik Efi verkocht zou hebben, zou het het hoge benzineverbruik zijn. Deze charade haalde de 1:12 nauwelijks door sportluchtfilter en het feit dat hij 100 kg zwaarder is als een europese sedan en 150 zwaarder dan europese 3d(en oké, de rijstijl hielp ook niet :P).
Al met al een geweldige auto, zou hem zo weer kopen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren