Daihatsu Charade 1.3i SG (1993)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Charade 1.3i SG |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
Mijn eerste auto
Mijn eerste auto; een Daihatsu Charade sedan, hoe kom je er bij?
Heel simpel, voor mijn eerste auto had ik de volgende wensen:
- Sedan
- Handgeschakeld
- Redelijk wat pk's
- Niet te zwaar
- Toerenteller
- 2 verschillende lampjes voor knipperlicht op dashboard (1 voor links en 1 voor rechts :D)
Zodoende kwam ik na lang zoeken bij deze Charade sedan uit.
Door het gewicht van 850 kg was de wegenbelasting goed te doen als student, door de 1.3 16 klepper met 90 pk kwam hij vlot genoeg van zijn plek af.
De koning te rijk met toerenteller, 4 deuren en een grijsblauwe laklaag kon mijn auto-avontuur beginnen.
In het begin vooral genoten van de eenvoud van de auto, heerlijk simpel, alles deed het, veel hard plastic, meer dan genoeg ruimte voor passagiers en bagage.
Maar toch begon het te kriebelen en ben ik aan het aanpassen gegaan. De stalen 13 inch wielen vervangen door 15 inch lichtmetaal, einddemper vervangen door een eindemper met uitneembaar deel, luchtfilter vervangen door openluchtfilter en uiteraard een overbemeten audiosysteem van Rockford Fosgate erin. (de goede oude tijd zullen wij maar zeggen).
De 1.3 16 klepper was een enorme toerenvreter, draaide maximaal ruim 7.000 keer per minuut rond. Maakte door de andere demper een hels kabaal enlag door de nieuwe wielen lekker op de weg.
Met vrienden veel leuke situaties meegemaakt in deze wagen en vrij veel kilometers zonder grote kosten gemaakt, helaas was ik nog niet zo zuinig op mn spullen en heb ik de motor om zeep geholpen door vaak met koude motor de toerenbegrenzer op te zoeken. Daar schaam ik mij eigenlijk nog steeds een beetje voor, want ik heb in de daarop volgende jaren zelden meer zo'n fijne recht toe recht aan auto gehad.
Het was niet de meest stoere auto als jonge student, maar menig klasgenoot, kameraad of medewachtende voor een stoplicht heeft zich vergist in het wolfje in schaapskleren.
De goede oude tijd, slechts 850 kg, 90 pk, geen veiligheid en simpele techniek.
Ik word denk ik oud en verwend...
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Daihatsu Charade sedan (G102) - In het Wild

Fiat 600 Jungla (1972) - Liefhebber Gezocht

Toyota bZ4X vs Volkswagen ID4 - Dubbeltest

'Volvo EX30: Chinese auto zonder dat mensen het weten' - AutoWeek Podcast

General Motors gaat ook Tesla-laders gebruiken
