Daihatsu Charade 1.3i SG (1993)

autoreview

Daihatsu Charade 1.3i SG (1993)

Signalement

UitvoeringCharade 1.3i SG
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste auto

Mijn eerste auto; een Daihatsu Charade sedan, hoe kom je er bij?

Heel simpel, voor mijn eerste auto had ik de volgende wensen:
- Sedan
- Handgeschakeld
- Redelijk wat pk's
- Niet te zwaar
- Toerenteller
- 2 verschillende lampjes voor knipperlicht op dashboard (1 voor links en 1 voor rechts :D)

Zodoende kwam ik na lang zoeken bij deze Charade sedan uit.
Door het gewicht van 850 kg was de wegenbelasting goed te doen als student, door de 1.3 16 klepper met 90 pk kwam hij vlot genoeg van zijn plek af.
De koning te rijk met toerenteller, 4 deuren en een grijsblauwe laklaag kon mijn auto-avontuur beginnen.

In het begin vooral genoten van de eenvoud van de auto, heerlijk simpel, alles deed het, veel hard plastic, meer dan genoeg ruimte voor passagiers en bagage.

Maar toch begon het te kriebelen en ben ik aan het aanpassen gegaan. De stalen 13 inch wielen vervangen door 15 inch lichtmetaal, einddemper vervangen door een eindemper met uitneembaar deel, luchtfilter vervangen door openluchtfilter en uiteraard een overbemeten audiosysteem van Rockford Fosgate erin. (de goede oude tijd zullen wij maar zeggen).

De 1.3 16 klepper was een enorme toerenvreter, draaide maximaal ruim 7.000 keer per minuut rond. Maakte door de andere demper een hels kabaal enlag door de nieuwe wielen lekker op de weg.

Met vrienden veel leuke situaties meegemaakt in deze wagen en vrij veel kilometers zonder grote kosten gemaakt, helaas was ik nog niet zo zuinig op mn spullen en heb ik de motor om zeep geholpen door vaak met koude motor de toerenbegrenzer op te zoeken. Daar schaam ik mij eigenlijk nog steeds een beetje voor, want ik heb in de daarop volgende jaren zelden meer zo'n fijne recht toe recht aan auto gehad.

Het was niet de meest stoere auto als jonge student, maar menig klasgenoot, kameraad of medewachtende voor een stoplicht heeft zich vergist in het wolfje in schaapskleren.

De goede oude tijd, slechts 850 kg, 90 pk, geen veiligheid en simpele techniek.

Ik word denk ik oud en verwend...

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens