Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws
  • Daihatsu
  • Charade

Daihatsu Charade sedan (G102) - In het Wild

Aanplakbips

29
In het wild: Daihatsu Charade sedan
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
30 april 2021 om 20:03
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

In het wild:

 In de onregelmatig terugkerende rubriek ‘In het wild’ zetten we bijzondere auto’s in het zonnetje die we zomaar op straat zijn tegengekomen. Bijzonder is in dit geval een zeer breed begrip. Vergeten, uitgestorven, spectaculair of een combinatie daarvan.

De Daihatsu Charade die van 1987 tot 1994 in de showrooms stond, was best een memorabele auto. Liefhebbers herinneren zich natuurlijk de GTti. Er was echter ook een diesel, een turbodiesel en bovenal een sedan.

Nouja, ‘bovenal’. Het gros van de omstanders zal de auto op deze foto’s vooral erg lelijk vinden. Er wordt vaak gezegd dat compacte sedans eruit zien alsof de kont er later is aangeplakt en daarvan is deze auto het schoolvoorbeeld.

Tot en met de achterportieren is de auto identiek aan de in Nederland vrij zeldzame vijfdeurs uitvoering, maar daarachter volgt een vrijwel verticale achterruit en een trots uitstekende kont met een opvallende, doorlopende reflectorbalk tussen de achterlichten. Het ‘Gandini-spatbord’ (sorry, liefhebbers) doet de rest: hier staat een markant vormgegeven automobiel.

1.3 met 90 pk

Achter de klep bevindt zich 288 liter aan bagageruimte. Niet enorm veel, maar wel veel meer dan de 152 liter die je in de hatchback kon verstouwen. Wat ook voor de sedan spreekt, is dat hij altijd beschikt over een 1.3-viercilinder injectiemotor (modelcode G102), terwijl de drie- en vijfdeurs modellen er ook met een éénliter driecilinder met carburateur en 52 pk (modelcode G100) waren.

Die 1.3 is best opmerkelijk, want hij voorzag de Charade vanaf 1991 van maar liefst 90 pk. Dat is uitzonderlijk veel voor een 1.3 uit die tijd en bovendien een waarde die destijds in dit segment hooguit door een hot hatch werd gehaald.

Een handgeschakelde Charade moet daarmee in een seconde of tien van 0 naar 100 kunnen knallen, maar helaas kreeg deze witte sedan een weinig vlotte drietrapsautomaat mee. Die haalt de fut er wel uit: de fabriek belooft zo’n 14 tellen voor de standaardsprint.

SG

Ook het typeplaatje is trouwens een opmerking waard. De lettercombinatie op de klep gaf bij dit model namelijk geen uitrustingsniveau aan, maar de motorisering. De ‘SG’ was altijd een sedan (en dus altijd een 1.3). De driedeurs was er als TS (1.0/diesel) en TX (1.3), de vijfdeurs als CS (1.0/diesel) en CX (1.3). In het geval van de driedeurs was er ook nog een TXF, die vierwielaandrijving aan het pakketje toevoegde.

De sedan hield het van al deze carrosserievarianten het langste vol en werd pas in 1994, een jaar na de hatchbacks, vervangen. De opvolger heette in Nederland trouwens 'Valéra', maar ging elders nog wel gewoon als Charade door het leven. In China hield de derde generatie van de Charade het nog jaren vol, zij het onder de naam Tianjin Xiali.

De witte Charade van de foto’s ziet er op het onvermijdelijke vuil na nog wel goed uit, al lijken de achterschermen wat sporen van eerder gerepareerde roest te vertonen. Wie nog een Charade meent te zien op de foto's, moeten we trouwens teleurstellen: de Yaris rechts naast de Daihatsu is écht een Yaris.

Signalement

Merk Daihatsu
Model Charade 1.3i SG
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 3 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 13.293

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.295 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 105 Nm bij 5.000 tpm
Inhoud brandstoftank 37 l
Lengte / breedte / hoogte 3.995 mm / 1.615 mm / 1.385 mm
Wielbasis 2.340 mm
Massa leeg 870 kg
Laadvermogen 440 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 700 kg / 400 kg
Banden155SR13Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,8 s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Daihatsu Charade
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Daihatsu Daihatsu Charade In het wild Classic Cars & Youngtimers Tweedehands auto

Lezersreacties (29) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Daihatsu Charade specificaties
  • Daihatsu Charade occasions
  • Daihatsu Charade video's
Advies en informatie
  • Daihatsu Charade tests
  • Daihatsu Charade gebruikersreviews
  • Daihatsu Charade index
PREMIUM
Een licht-gekruide B-segmenter

Een licht-gekruide B-segmenter

Van dit trio licht-sportieve compacts verwacht je dat ze uit respectievelijk de VS (Chevrolet)...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Daihatsu Charade 1.3i SG (1993)

    Daihatsu Charade 1.3i SG (1993)

    1
    • 7 december 2020
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Charade 1.3i TX (1993)

    Daihatsu Charade 1.3i TX (1993)

    3
    • 14 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Charade 1.3 RTi (1997)

    Daihatsu Charade 1.3 RTi (1997)

    3
    • 9 juni 2016
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Charade 1.3 CTi (1997)

    Daihatsu Charade 1.3 CTi (1997)

    3
    • 15 januari 2015
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Charade 1.3 XTi (1997)

    Daihatsu Charade 1.3 XTi (1997)

    2
    • 22 februari 2013
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Charade 1.3 STi (1999)

    Daihatsu Charade 1.3 STi (1999)

    1
    • 13 december 2011
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Charade 1.3 RTi (1998)

    Daihatsu Charade 1.3 RTi (1998)

    1
    • 22 oktober 2011
meer reviews
Daihatsu Cuore - 2008 - 305.800 km - Klokje rond

Daihatsu Cuore - 2008 - 305.800 km - Klokje rond

59

Jeroen Dubbeld in de mail: of we interesse hebben in een keuring van een Daihatsu Cuore met...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Een licht-gekruide B-segmenter

    Een licht-gekruide B-segmenter

    • 20 augustus 2019
  • Nieuws
    Facelift Friday: Daihatsu Charade/Valéra

    Facelift Friday: Daihatsu Charade/Valéra

    36
    • 31 mei 2019
  • Nieuws
    De Tweeling: Toyota Yaris - Daihatsu Charade

    De Tweeling: Toyota Yaris - Daihatsu Charade

    33
    • 28 april 2019
  • Nieuws
    In het wild: Daihatsu Charade (G10, 1979)

    In het wild: Daihatsu Charade (G10, 1979)

    41
    • 31 mei 2016
  • Nieuws
    In het wild: Daihatsu Charade G11 (1987)

    In het wild: Daihatsu Charade G11 (1987)

    57
    • 4 maart 2016
  • Op de Rollenbank - Daihatsu Charade GTti

    Op de Rollenbank - Daihatsu Charade GTti

    44
    • 21 september 2015
  • Nieuws
    In het wild: Daihatsu Charade TD

    In het wild: Daihatsu Charade TD

    35
    • 11 augustus 2014
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    93
    • 27 maart 2022
  • Reportage
    Op zoek naar een 4x4 voor 5 mille

    Op zoek naar een 4x4 voor 5 mille

    32
    • 22 januari 2022
  • Nieuws
    Daihatsu Hijet én Atrai helemaal in het nieuw

    Daihatsu Hijet én Atrai helemaal in het...

    10
    • 27 december 2021
  • Nieuws
    Daihatsu met vrolijk kwartet naar Tokyo Auto Salon

    Daihatsu met vrolijk kwartet naar Tokyo...

    14
    • 24 december 2021
  • Nieuws
    Weer een nieuwe MPV van Toyota

    Weer een nieuwe MPV van Toyota

    30
    • 11 november 2021
  • Nieuws
    Toyota introduceert nieuw hybridesysteem

    Toyota introduceert nieuw hybridesysteem

    176
    • 1 november 2021
  • Nieuws
    De onbekende rallymonsters van Group B - De Vluchtstrook

    De onbekende rallymonsters van Group B...

    24
    • 26 september 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden