Daewoo Lanos 1.5 SX (1998)

autoreview

Daewoo Lanos
Daewoo LanosDaewoo LanosDaewoo LanosDaewoo LanosDaewoo LanosDaewoo Lanos - interieur

Signalement

UitvoeringLanos 1.5 SX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf99.000 km
KM-stand laatst162.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aanschaf

  • 99.000 km

Nadat we een ongeluk hebben gehad waarbij onze Toyota Corolla total loss werd verklaard, gingen we op zoek naar een auto die op z'n minst stuurbekrachtiging, 5 deuren en airco had. We vonden een Daewoo Lanos bij een Bovagdealer in Alkmaar die aan onze eisen voldeed en na een proefrit besloten we de auto te kopen. De Daewoo voldoet, maar is niet zo geraffineerd als onze vorige auto.
De wegligging is acceptabel (wel wat wollig...), de motor is pittig genoeg, alleen de stoelen zijn ondermaats voor personen boven de 1.85 meter en de kofferbak is te klein om een kinderbuggy fatsoenlijk overdwars in op te bergen. Ook het algehele kwaliteitsgevoel is wat ielig.In dat opzicht stelt de Daewoo mij teleur.

De eerste grote beurt

  • 115.073 km

De auto heeft pas geleden bij mijn plaatselijke garage (dit is niet de garage waar ik de auto gekocht heb) een grote beurt gehad en de volgende dingen mankeerden eraan:

* Airco kapot (repareren kost EUR 450 ...slik...)
* Onwillige antenne (schoof niet helemaal meer in)

De eerste APK keuring

  • 127.916 km

De eerste APK keuring in ons bezit was gelijk APK-afkeur.

Wat mankeerde eraan:
- de rechterachterveer was spontaan afgebroken

Voor de rest geen gekke dingen. Ik begon me inmiddels wel te storen aan de matige ontwaseming van de ramen. Blijkbaar heeft de aanjager niet voldoende capaciteit. Het andere probleem was een irritante fluittoon van de linker buitenspiegel zodra je met wat wind op de snelweg reed. Dit deed zich soms bij 110 km al voor.

En toen was er.....lawaai!

  • 137.215 km

Net na de jaarwisseling begon de motor opeens te brommen. Onderzoek door mijn garage wees uit dat er een bout van het uitlaatspruitstuk spontaan was afgebroken. Daarbij moest gelijk de voorpijp worden vervangen. Dit was toch weer een rekening van EUR 322, --
Daar wordt je niet vrolijk van na die dure decembermaand.

Normaal onderhoud

  • 149.400 km

De Daewoo is vandaag weggeweest voor normale vervanging van slijtagedelen. Er moesten twee nieuwe voorbanden op en ook de remschijven en de remblokkken voor zijn gelijk vervangen.
Een kostenpost van EUR 353, --
Tegelijkertijd werd er ook vastgesteld dat er wederom een bevestigingstapeind bij het uitlaatspruitstuk was afgebroken

De tweede grote beurt

  • 149.422 km

Tijdens de tweede grote beurt werden de volgende problemen vastgesteld:
- Linkerachterveer vervangen. Ook deze was spontaan afgebroken
- Claxon vervangen. Dit was al eerder door ons opgemerkt
- de gebruikelijke vloeistoffen en filters

Al met al een beurt die ons EUR 439, -- armer maakte

Het einde van de Daewoo

  • 162.000 km

Omdat de APK-keuring eraan zat te komen en wij niet meer zoveel zin hadden om in de Daewoo verder te rijden, besloten we op internet naar een opvolger te zoeken. Deze auto moest ruimer zijn dan de Daewoo, op diesel rijden (63000 km in twee jaar tijd vraagt om goedkopere brandstof...) en lekker comfortabel zijn. Bij toeval vonden we die opvolger: een Renault Laguna 1.9 DCi Expression uit november 2001. Deze had nog maar 77500 km gelopen en stond te koop bij een officiële Renaultdealer met een vol jaar garantie.
Samenvattend kan ik concluderen dat de Daewoo altijd zijn plicht heeft gedaan (hij startte altijd en bracht ons van A naar B), maar de kleine irritaties die de auto had, heeft me doen besluiten geen Daewoo meer te nemen.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.