Daewoo Lanos 1.5 SX (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lanos 1.5 SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 99.000 km |
KM-stand laatst | 162.000 km |
De aanschaf
- 99.000 km
Nadat we een ongeluk hebben gehad waarbij onze Toyota Corolla total loss werd verklaard, gingen we op zoek naar een auto die op z'n minst stuurbekrachtiging, 5 deuren en airco had. We vonden een Daewoo Lanos bij een Bovagdealer in Alkmaar die aan onze eisen voldeed en na een proefrit besloten we de auto te kopen. De Daewoo voldoet, maar is niet zo geraffineerd als onze vorige auto.
De wegligging is acceptabel (wel wat wollig...), de motor is pittig genoeg, alleen de stoelen zijn ondermaats voor personen boven de 1.85 meter en de kofferbak is te klein om een kinderbuggy fatsoenlijk overdwars in op te bergen. Ook het algehele kwaliteitsgevoel is wat ielig.In dat opzicht stelt de Daewoo mij teleur.
De eerste grote beurt
- 115.073 km
De auto heeft pas geleden bij mijn plaatselijke garage (dit is niet de garage waar ik de auto gekocht heb) een grote beurt gehad en de volgende dingen mankeerden eraan:
* Airco kapot (repareren kost EUR 450 ...slik...)
* Onwillige antenne (schoof niet helemaal meer in)
De eerste APK keuring
- 127.916 km
De eerste APK keuring in ons bezit was gelijk APK-afkeur.
Wat mankeerde eraan:
- de rechterachterveer was spontaan afgebroken
Voor de rest geen gekke dingen. Ik begon me inmiddels wel te storen aan de matige ontwaseming van de ramen. Blijkbaar heeft de aanjager niet voldoende capaciteit. Het andere probleem was een irritante fluittoon van de linker buitenspiegel zodra je met wat wind op de snelweg reed. Dit deed zich soms bij 110 km al voor.
En toen was er.....lawaai!
- 137.215 km
Net na de jaarwisseling begon de motor opeens te brommen. Onderzoek door mijn garage wees uit dat er een bout van het uitlaatspruitstuk spontaan was afgebroken. Daarbij moest gelijk de voorpijp worden vervangen. Dit was toch weer een rekening van EUR 322, --
Daar wordt je niet vrolijk van na die dure decembermaand.
Normaal onderhoud
- 149.400 km
De Daewoo is vandaag weggeweest voor normale vervanging van slijtagedelen. Er moesten twee nieuwe voorbanden op en ook de remschijven en de remblokkken voor zijn gelijk vervangen.
Een kostenpost van EUR 353, --
Tegelijkertijd werd er ook vastgesteld dat er wederom een bevestigingstapeind bij het uitlaatspruitstuk was afgebroken
De tweede grote beurt
- 149.422 km
Tijdens de tweede grote beurt werden de volgende problemen vastgesteld:
- Linkerachterveer vervangen. Ook deze was spontaan afgebroken
- Claxon vervangen. Dit was al eerder door ons opgemerkt
- de gebruikelijke vloeistoffen en filters
Al met al een beurt die ons EUR 439, -- armer maakte
Het einde van de Daewoo
- 162.000 km
Omdat de APK-keuring eraan zat te komen en wij niet meer zoveel zin hadden om in de Daewoo verder te rijden, besloten we op internet naar een opvolger te zoeken. Deze auto moest ruimer zijn dan de Daewoo, op diesel rijden (63000 km in twee jaar tijd vraagt om goedkopere brandstof...) en lekker comfortabel zijn. Bij toeval vonden we die opvolger: een Renault Laguna 1.9 DCi Expression uit november 2001. Deze had nog maar 77500 km gelopen en stond te koop bij een officiële Renaultdealer met een vol jaar garantie.
Samenvattend kan ik concluderen dat de Daewoo altijd zijn plicht heeft gedaan (hij startte altijd en bracht ons van A naar B), maar de kleine irritaties die de auto had, heeft me doen besluiten geen Daewoo meer te nemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.