Daewoo Espero 1.8 CD (1995)

autoreview

Daewoo Espero 1.8 CD (1995)

Signalement

UitvoeringEspero 1.8 CD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf125.000 km
KM-stand laatst176.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terugblikken

Hoewel het aantal Espero´s gezien de hoge leeftijd en sloopregeling drastisch afneemt, worden ze momenteel nog regelmatig aangeboden, tot bedragen die kunnen oplopen tot ruim 2000 Euro.

Vandaar, naast de al bestaande revieuws, nog de mijne, omdat er vast nog mensen zijn die een aanschaf van een Espero overwegen. Al is het alleen maar voor een autovakantie.

Mijn aanschaf in 2005:
Omdat ik de herrie en stuiteren van de 205GTI een beetje beu was, zocht ik wat meer comfort en luxe voor niet teveel geld.
De Daewoo Espero voldeed daar aan.
De auto heb ik nu 5 jaar in mijn bezit en heb er 50.000km mee gereden in 5 jaar tijd.

Waarderingen:
-Voor toendertijd een best aardige verschijning, zeker met wat leuke lichtmetalen wieltjes. Espero heeft onder de motorkap Opel Vectra DNA

-Een ruime auto, zowel voor inzittenden als bagageruimte.Jammer dat de vroege Espero modellen geen neerklapbare achterbank hebben.Alleen een skiluik

-Comfort: Vering vrij soepel.Echter verkeersdrempels vindt ie niet fijn en worden ook niet goed verwerkt. Tot de 120km/u is de auto best wel stil. Daarboven wordt ie rumoerig. De stoelen zijn vrij zacht, bieden weinig steun. Gevolg daarvan is dat, zeker nu de auto op leeftijd raakt, de stoelen beginnen door te zakken.

-Motorprestaties: voor een 1.8 onder de maat. Geen trekkracht onderin. En toeren maken houdt ie ook niet zo van. Op de duitse Autobahn bij 5% steiging moet je veel schakelen. Motor loopt wel mooi geruisloos rond, betrouwbaar, nooit aan motor onkosten gehad.

-Wegligging: slap onderstel, vage besturing. Espero voelt niet stevig aan. Wel een vrij goede rechtuitstabiliteit tot de 130km/u

Onderhoudskosten:
Ik had de auto ij een handelaaar gekocht en had nog maar één eigenaar gehad, die, naar later bleek, de auto van de hand had gedaan, op het moment dat er wat reparaties en vervangingen aan zaten te komen. Een nieuwe APK is ook maaar een momentopname.

Het eerste jaar zijn er dan ook de meest kosten aan verspijkerd (135.00KM)tijdens de grote beurt en APK.
nieuw: condensor airco, schokdempers voor, achterveer (zwak punt),midden-en eind uitlaatdemper, remblokken, distributieriem.

145.000km APK: de voorwielophaning begon wat te klapperen: tijdens APK stuur+ en fuseekogel vernieuwd.

155.000km APK: weer een stuurkogel. Tevens bleek een veerschotel vóór te zijn doorgeroest. Er is toen een andere veerpoot opgekomen.

165.000 km APK: fuseekogelhoes en airco bijgevuld: het koelvermogen begon af te nemen (en dat was al niet veel, capaciteit van airco houdt niet over)

175.000km: tgv vorstschade aan snelwegen is er een barst van 25cm in de voorruit gekomen, aan de passagierszijde. Nog geen vertakking. Ben er niet voor verzekerd. Een nieuwe voorruit kost 400 Euro. Eerst maar eens bekijken of er nog meer kosten aan zitten te komen, anders is het denk ik einde verhaal voor deze Espero.

Tussentijds zijn de portiergrepen vóór aan beide zijden vernieuwd. Dit is een zwak punt van de Espero. Echter niet duur: 45 euro p/s compleet nieuw.

Terugkijkend zijn de meeste reparatiekosten in het onderstel en airco gaan zitten. Tot nu toe geen problemen gehad met motor en aandrijving.
Bovendien heb ik er weinig onderhoud daaraan laten uitvoeren.
Auto heeft me nooit laten staan en start altijd.
Op elektisch gebied, begint er hier en daar wat te haperen:
-de elektrisch bedienbare achterramen gaan met veel pijn en moeite dicht.
-raambediening aan passagierskant hapert wel eens.
-koplampunits worden wat dof.
-airbag waarschuwingslampje brandt.
-vlotter benzinetank geeft niet goed meer aan.

..Wordt vervolgd...

nwe APK tm mei 2011

  • 176.000 km

176000: Vanaf vandaag zit er weer voor 14 maanden een nwe apk op.
Enige reparatie was een lekke uitlaatpakking. Tevens airco bij laten vullen. De barst in voorruit was voor apk geen probleem.
Roest: Voorafgaand aan keuring heb ik auto op brug gehad.
Enige wat opviel was dat auto wat roestig begint te worden, met name de brandstofleidingen.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens