Daewoo Espero 1.5 GLX (1996)

autoreview

Daewoo Espero

Signalement

UitvoeringEspero 1.5 GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf1996
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Hetgeen waardoor ik als een blok voor deze auto viel, was het zeer bijzondere uiterlijk.
Daewoo was net nieuw in Nederland, dus er was ook weinig bekend over deze auto"s.
Ik heb toen uit pure nieuwsgierigheid -en wetende dat hij later waarschijnlijk niets meer opbracht- een Espero 1.5 GLXi aangeschaft, zonder ooit maar één proefrit gemaakt te hebben.
Daewoo Zaanstad was zeer gewillig tijdens de verkoop (haast wanhopig, zo leek het) en gaven de ene absurde korting boven op de andere.
Zo koop je natuurlijk leuk een nieuwe auto!
Het eerste wat mij na het overhandigen van de contactsleutels opviel was de enorme hoeveelheid ruimte die deze auto bood en niet veel later het comfortabele en zeer gemoedelijk rijgedrag.
Inmiddels is mijn Espero nu ruim 8 jaar oud en tot op vandaag de dag stelt hij nog steeds niet teleur.
Nog nooit heb ik rare mankementen gehad aan deze auto (twee keer is de uitlaat kapot gegaan, één keer de dynamo en onlangs de homokineet hoezen).
Maar dat zijn eigenlijk de standaard dingen die je kunt verwachten bij een auto.
Natuurlijk is hij niet perfect. Zo hoor ik overal piepjes en kraakjes, om over het geklapper in het onderstel (als je over een slechte weg rijdt), nog maar te zwijgen.
Over zijn verbruik ben ik overigens zeer te spreken.
Dit is NIET overdreven, maar de 16-klepper in mijn Espero gebruikt ongeveer 1 op 15 in de stad en 1 op 17 a 18 op de snelweg. Dat is een hele prestatie voor zo een grote auto.
Nu moet ik er ook bij vermelden dat ik een zeer rustige rijder ben, die alleen het gas intrapt als het écht nodig is.
Maar goed, ik ben nog steeds zeer content met deze auto en hoop er nog lang mee te kunnen rijden.
Ik hoop ook van harte dat andere lezers iets aan dit artikel hebben.

PROBLEMEN

Zoals vermeld in het eerste deel.
2 keer een kapotte uitlaat.
1 keer een defecte dynamo.
1 keer doorgescheurde homokineet hoezen.
Verder alleen kleinigheidjes, zoals de geluiden in het vooronder, een hakerige versnellingsbak en inderdaad een centrale vergrendeling met een eigen willetje.
Verder eigenlijk niets, maar dat komt misschien omdat ik altijd preventief onderhoud laat uitvoeren, omdat ik goed bekend ben met alle problemen die je met een Espero kan verwachten.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.