AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Dacia Sandero Stepway Tce 90 Bi-Fuel Lauréate (2018)

autoreview

Dacia Sandero Stepway Tce 90 Bi-Fuel Lauréate (2018)

Signalement

UitvoeringSandero Stepway Tce 90 Bi-Fuel Lauréate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst1.550 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking en indrukken

  • 1.550 km

Mijn eerste splinternieuwe auto. Een hele nieuwe ervaring voor mij. De laatste 5 jaar heb ik een youngtimer gereden, op LPG, dat was fiscaal erg voordelig, vooral omdat ik zelf goed kan sleutelen. Echter, een paar maanden geleden brak de distributieriem van mijn trouwe V70 bij 498.000 kilometer. Ik had niet meer de tijd en zin om er een nieuwe cylinderkop op te zetten.

De opvolger, die het maar een paar maanden volgehouden heeft bij mij, was een Volvo V70 T5 met 250pk en een ongelooflijk koppel. Van 0-100 in 7 seconden en een bijbehorende benzinerekening. Omdat er flinke kosten (zelfs met zelf sleutelen) aan zaten te komen, (vervangen motorsteunen, onderstel, distributieriem, waterpomp etc.) en ik toch weer terug wilde naar LPG, kwam ik bij de Dacia Sandero terecht.

Tot nu toe bevalt de auto me prima. Natuurlijk is het even wennen als je verwend bent geweest met een T5, maar de auto heeft alles aan boord wat ik nodig heb. Goed audiosysteem met bluetooth en DAB+ radio, navigatie, cruise control etc. De zit is lekker en lekker hoog, en in het verkeer kan hij redelijk meekomen. Van een vijfpitter naar een driecylinder was even wennen, qua geluid, maar ook qua prestaties.

Met name op de snelweg is de vijfde versnelling te lang, waardoor de turbo er niet lekker in kan komen op de tussensprint tussen 100 en 130 km per uur. Daarboven is het wel afgelopen met de prestaties. De auto is redelijk stil, het voornaamste geluid bestaat uit bandenruis en wind, maar de motor hoor je nagenoeg niet.

Rond de 130km/uur draait de motor ongeveer 3000 toeren, dus dat is ook netjes. Omdat ik altijd youngtimers heb gereden ken ik zaken als lane assist, distance control etc. allemaal niet, dus die mis ik ook niet echt. Qua uitvoering ligt de auto op het niveau van mijn vorige auto's.

De LPG-installatie is van BRC (Landi/Renzo) en is mooi aangesloten op de ECU van de auto, waardoor bij een lege tank de auto automatisch overschakelt op benzine. Erg praktisch, aangezien dit van een geluidssignaal gepaard gaat, dus per ongeluk benzine rijden is er niet bij.

Een paar kleine ongemakjes, die makkelijk op te lossen zijn:

-De standaard aansluiting voor LPG is een zuideuropese, die je in belgie ook veel ziet, zo een kommetje waarin het spuitpistool uitzet. Voor de Nederlandse uitvoering wordt een adapterplug bijgeleverd voor het euro-bajonetsysteem. Ik vind dit er kwetsbaar uitzien. Het draadeind dat ingeschroefd moet worden heeft een diameter van 9,8mm op de draad, en daar hangt dan de hele LPG-slang en koppeling aan. Die houd ik maar met de hand vast om de boel niet te zwaar te belasten.

-Op internet lees ik dat een adapter voor Duitsland bij de Dacia dealer (schroefsysteem) meer dan 7 tientjes zou kosten. Die heb ik dus online besteld, er zijn diverse LPG-onderdelenshops (zelf even googlen). Online kost de adapter ongeveer 15 euro.

-Dat er nog auto's zonder koelvloeistoftemperatuurmeter worden afgeleverd verbaast me. Als de auto te warm draait (door een lek in het koelsysteem of een andere reden) wil je dat direct kunnen zien aan de oplopende meter, niet pas wanneer het waarschuwingslampje gaat branden omdat de motor al te heet ís geworden.

En de Sandero heeft geen koelvloeistoftemperatuurmeter en ook geen olietemperatuurmeter. Ik vind dat een gemis, vooral omdat het 0,9Tce blokje zwaar op de turbo leunt. Een turbo wil ik niet zwaar belasten voordat de olie op temperatuur is. Ik heb dit opgelost door een ELM327 bluetooth OBDII scannertje standaard in te pluggen en op mijn telefoon met een OBD Bluetooth app een koelvloeistoftemperatuurmeter en een olietemperatuurmeter te installeren. Dit werkt goed en kost je in totaal een euro of 20.

Opvallend is dat de olie erg lang nodig heeft om warm te worden, voor mensen die kleine stukjes in de stad rijden met deze auto zou mijn advies dan ook luiden om de motor niet te zwaar te belasten. Dit kost je namelijk op den duur de turbo, omdat die met te koude en dus te dikke olie loopt.

Op de snelweg valt op dat de normale bedrijfstemperatuur van de olie (85-90 graden Celsius) vanaf 120 km/uur snel oploopt richting 95-98 graden. Dat leidt bij mij tot de conclusie dat het olieverversingsinterval van 20.000km wel eens erg optimistisch zou kunnen zijn. Dat betekent dat ik óf bij 10.000km een extra wissel zelf doe, of er een blikje additieven bij gooi rond de 10.000km om de additieven in de olie aan te vullen.

-De condensor en radiator bevinden zich achter de onderste grille, die grote openingen heeft. Dat maakt beide erg kwetsbaar voor vuil en steenslag. Stukje racegaas is besteld om achter de grille te monteren, zodat condensor en radiator beschermd zijn.

-Ik rijd ongeveer 50.000km per jaar, dus ik twijfel nog of ik een aftermarket klepsmeersysteem van Flashlube on JLM ga installeren. Ik kom er online niet achter of de cylinderkop geharde klepzetels heeft, en in het geval van nee is een klepsmeersysteem handig om te hebben. LPG loopt schraler en warmer dan benzine. Vooralsnog af en toe maar een tankje benzine tussendoor rijden.

-Het BRC-systeem heeft een drooggasfilter dat om de 40.000km vervangen moet worden. Volgens internet rekent Dacia hier 70 euro voor. Dat lijkt me flink aan de prijs voor het loshalen van een C-clip, 2 boutjes en het vervangen van 2 filters van samen 20 euro retail. Mogelijk dat ik dit tzt dus maar zelf doe.

Verder houd ik jullie op de hoogte.

[edit 7-9-2018]. Nu twee maanden in bezit, één maand op vakantie geweest, tellertje op 4500km. Auto bevalt prima. Geen dingetjes, kraakjes, plopjes. Helemaal goed. Vinden van de juiste zitpositie bij veel kilometers was een beetje tweaken, maar auto is prima. Hoewel vriendin en ik veel sporten, vinden we met name de hoge in- en uitstap erg prettig (ja, we moeten toch langzaam toegeven dat we inderdaad richting de 50 jaar gaan).

De werking van de ecostand is me ook duidelijk inmiddels. Via de ELM 327 lees ik nu drie dingen uit: de koelwatertemperatuur, olietemperatuur en de turbodruk. De eco stand zet simpelweg de wastegate open, zodat de lagedrukturbo geen hogere druk dan ca. 0,3 bar levert. Voor stadsverkeer is dit voldoende om vlot mee te komen. Sowieso is de ecostand te passeren door het pedaal tot op de bodem in te trappen.

Als je de ecostand niet gebruikt (bij mij gaat hij uit zodra ik buiten de bebouwde kom ben en de olietemperatuur rond de 80 graden celsius zit) levert de turbo maximale druk van ongeveer 1,4 bar. Met de ecostand uit piekt de turbo daar ook naartoe in stadsverkeer, maar dit heeft nauwelijks effect behalve het gebruik van meer brandstof.

Ik rijd op dit moment veel over een 130 km/h weg. Het verbruik valt me daarbij wat tegen. bij 130 km/h rijdt de auto ongeveer 1:10, 1:11. De motor draait dan ca. 3000 tpm. Bij 110 km/h draait hij ca. 2000 tpm en verbruikt ook aanzienlijk minder.

Navigatiesysteem updaten is nogal omslachtig, maar werkt goed; raar dat er geen recente kaart in is gezet door dacia, maar goed, voor dit geld kun je niet alles verwachten; de eerste drie maanden zijn updates sowieso gratis, dus dat is fijn.

Audiosysteem (deze versie heeft ook speakers achter) is prima. Beetje tweaken met de instellingen voor bas, mid, treble en fader/balans en dan is alles goed. De kinderen zijn blij met de auto en hebben voldoende beenruimte.

Wat ik wel apart vind is dat ik geen krik heb gekregen. Uiteraard heb ik een ringtankje en zo'n compressor/gelset voor onderweg gekregen, maar een krik vind ik toch wel standaard uitrusting. Temeer daar ik ook altijd een proppenset aan boord heb om zelf een band te proppen; op de sloop dus nog maar een krikje zien te scoren, of de dealer om eentje vragen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Dacia Sandero

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren