Dacia Logan MCV 1.6 Aniversare (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Logan MCV 1.6 Aniversare |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 14.800 km |
KM-stand laatst | 200.000 km |
Tot nu toe is het leuk!
- 15.800 km
Na het inruilen van de Rodius hebben we twee wagens. De Dacia is onze gezinswagen die we eigenlijk alleen gebruiken om flink boodschappen mee te doen en als we met z'n allen op pad gaan. Zes man past er gemakkelijk in en dan is er nog een kleine bagageruimte over. Genoeg voor zwemtassen of spullen voor een logeerpartij. Hoe dat deze zomer met vakantie moet? Dakkoffer...
Voor de vakantie en voor de fietsendrager is er bij James Autoservice Tilburg een trekhaak onder de auto gezet. Das 1. Verder, ga ik zelf regelen, komen er parkeersensoren in de achterbumper: achteruit rijden en parkeren is veiliger met piepers en de auto is best groot. Ook ga ik afstandsbediening op de vergrendeling bouwen. Via de dacia site is er vanalles te vinden, goed kans dat ik ook zelf een dakvak ga inbouwen.
Rijden in deze wagen is een compleet andere ervaring dan in een luxe, krachtige, hoge Rodius. Het doet me denken aan wagens uit de jaren 80. Typisch Renault geluid, zelden hinderlijk. De wagen rijdt gemakkelijk en licht, is voor mij snel zat. Licht stevig op de weg. Iets zuiniger zou mogen, haal de 1 op 12 niet. De basic zaken zitten erop, ramen met de hand openen went en de ventilatie is afdoende.
Wat opvalt: geen rammels, piepjes of ander ongemak. De auto zit stevig in elkaar en tordeert ook niet. De achterdeurtjes zijn handig en maken onder het rijden geen geluiden.
Na 1000 km beginnen we aan de auto te wennen: dit gaat goedkomen. No troubles.
Ruim een half jaar en 4000 km verder
- 19.000 km
De Logan bevalt prima.
Inmiddels zit er afstandsbediening op de centrale vergrendeling en vanaf vandaag parkeersensoren achter. Dat is toch wel erg handig. Beide setjes van ongeveer 20 euro van internet geplukt.
De auto is in gebruik handig, wegklappen en weer terugzetten van het bankje achterin gaat moeiteloos. Met 6 man erin, de kids worden rap langer, kofferruimte vol, drie fietsen op de drager, het past allemaal.
Voor de vakantie hebben we een smalle dakkoffer gekocht, zodat er nog twee fietsen naast kunnen op het dak. We denken dat nu alle bagage gewoon meekan, want in de kofferruimte verdwijnt best veel. Ook is er ruime onder de voorstoelen om vanalles op te bergen.
Qua rijden ben ik tevreden. Ik heb de neiging om zo rond de 100 km per uur te rijden. De auto rijdt dan best stil, stoelen zitten goed, ventilatie ok, kun je uren vooruit! Ook het verbruik is met een gemiddelde van ongeveer 1 op 13 prima, zeker voor de wat oudere techniek in de auto.
De vering wordt prettiger als de auto vol zit, die is leeg wat hobbelig.
Verschillende malen gereden met een kano-aanhanger, dat gaat gemakkelijk. Motorvermogen voldoende, veel toeren hoef je niet te
maken. Dat biedt volop vertrouwen voor de flink beladen vakantierit met vouwwagen over een maandje!
Een jaar verder
- 24.000 km
We hebben ongeveer 10.000 km met de Logan gereden. Half november de eerste APK plus grote beurt. Niks bijzonders, gelukkig niet met deze km stand. Ruim 300 euro en we kunnen weer een jaar rijden: ik vind het geen geld!
De Dacia heeft het deze zomer, zwaarbeladen vakantierit met vouwwagen, 6 personen plus dakkoffer echt goed gedaan. 600km Frankrijk in, met best pittige hellingen. Goed, je moet dan terugschakelen naar vier, soms drie, maar ach. Ook de steilere hellingen met haarspeldbochten gingen goed, wel in de tweede versnelling blijven.
Vantevoren hd ik de speakers voorin vervngen door pioneer en ook achterin pioneers gezet: met goed geluid voor iedereen als resultaat. Comfort is beladen eigenlijk beter dan leeg.
Onlangs een zeilbootje gekocht op een trailer, hier heeft de auto geen enkele moeite mee. ook al eens flink wat meubels vervoerd. Daar is ie voor: vrije tijd en wat bagage!
Het gemiddelde verbruik zit rond 1 op 12,5. Ik ben er tevreden mee en gezien het lage aantal kms dat wij rijden, gaan we er niet aan failliet. De ruimte is goed, afwerking kan wel beter. Zo rammelt het dashboard wat tegen de voorruit op slechte wegen. Daar gaat schuimrubber tussen! De auto ziet er nog heel netjes uit en wordt regelmatig gewassen.
Al met al ben ik blij met deze auto!
Vakantie achter de rug
- 32.000 km
De Dacia is verwend met twee nieuwe wisserbladen het afgelopen half jaar en met dat onderhoud zwaar bepakt: fiets en dakkoffer, 6 personen, auto vol, max gewicht ongeremde vouwwagen erachter. Naar de Vogezen...geen centje pijn!
Wel wat terugschakelen hier en daar, zeker met airco aan, zijn er dan geen reserves meer. Op toeren houden dus! Remmen gaat gelukkig goed en stabiel.
In de Vogezen verschillende ritten gemaakt, waarbij weer opvalt dat de auto beladen comfortabeler rijdt. En bij bochtenwerk merk je dat de auto gewoon een prima wegligging heeft.
Onderhoud van nu heet stofzuigen. En dat is het dan ook. Eind dit jaar weer een beurtje, Nu nog wat ritten met de boot erachter in de vakantie.
Wij rijden tevreden door!
Dacia gaat door in 2020
- 80.000 km
De Logan blijft gewoon doorgaan. Inmiddels vaak gebruikt tijdens vakanties, als besteller, noem maar op. De kilometerstand is natuurlijk relatief laag.
Tegenvaller is de laatste tijd een wat bokkende motor. Tussen 2000 en 2500 toeren draait die niet lekker en koud al helemaal niet. De garage kan echter niets bijzonders vinden, ik neem het ongemak voor lief. Zodra het wat warmer wordt of snelweg gereden wordt, is er geen centje pijn!
Meevaller blijft het budget: deze wagen rijden is echt goedkoop en praktisch. Ruim, alles past erin, het is een gebruiksvoorwerp. Tegelijkertijd onderhouden we de wagen goed, en die ziet er prima uit. Qua kosten....niks eigenlijk. En dat hebben we eerder met Multipla en Rodius wel anders meegemaakt.
Komende vakantie gaat de Logan op stap met onze nieuwe vouwwagen, een Trigano Odyssee. Geremd en met fatsoenlijke wielen. Tijdens de proefrit gaat dat perfect.....na de vakantie meer!
2022
- 127.000 km
Ik had niet verwacht zo lang met de Logan te rijden. Na invoering van 100 km maximumsnelheid, rij ik veel zuiniger. 1 op 15 is haalbaar.
Onderhoud beperkt zich tot aircogedoe. Uiteindelijk blijkt dat met vulling samen te hangen.
Verder niks niks niks. Beurtjes en dat is het.
Tis echt ons wagentje. Alles past erin, ongelooflijk handig deze auto.
Geen roest.
We gaan nog even door!
Twee ton op de teller
- 200.000 km
We rijden nog steeds in de Dacia, ongelofelijk eigenlijk!
Met ramen die met de hand open moeten. En feitelijk probleemloos, hoewel de auto met behoorlijk wat kms en op leeftijd wel wat dingetjes heeft gehad.
Zo deed de claxon het plots niet meer, blijkt een bekend probleem in de kolomschakelaar te zijn. Die is gemakkelijk te repareren of zelf te vervangen en voor 50 euro ben je dan klaar. Als het koud is rammelen de nu oudere plastic onderdelen in het dashboard, dat verdwijnt zodra de wagen warm wordt. Zo zijn er nog wat kleine dingen.
Tegelijkertijd blijft de auto gewoon rijden, is het onderhoud alleen duurder als de distributieriem vervangen moet worden. Nog nooit stilgestaan, geen vreemde zaken qua onderhoud. De ruimte blijft praktisch, we hebben al van alles verhuisd. Een compleet boxspring bed past erin en je stapelt van alles op het dak als dat moet. Een hoekbank bijvoorbeeld.
Het blijft een fijne auto, voorlopig rijden we ermee door. Het heeft ook echt iets om in een simpele wagen te rijden. Zouden we naar de 3 ton toe kunnen?
Er zit de laatste tijd een rammel onder de auto op slecht wegdek, die voelbaar is. Dat zou de eerste keer kunnen zijn dat een draagarm of aandrijfas moet worden vervangen. Is niet gek bij deze kilometerstand overigens. En onderdelen zijn gewoon goedkoop.
En bij de achterwisser zijn kleine roestblaasjes zichtbaar, een gevolg van zout water.....moet je maar geen natte surfplanken op het dak vervoeren....
Je ziet ze nog veel rijden en dat is niet gek: een Dacia Logan MCV, de zevenzitters, is voor het geld echt een uitstekende auto met vertrouwde techniek. Weinig en goedkoop onderhoud en heel veel ruimte. En als je niet al te hard rijd, nog zuinig ook.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.