Dacia Logan MCV 1.6 16V Lauréate (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Logan MCV 1.6 16V Lauréate |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 81.521 km |
KM-stand laatst | 191.890 km |
De eerste kilometers
- 81.789 km
Afgelopen zaterdag hebben we de 406 break ingeruild voor de Dacia. De eerste kilometers zijn gereden. De eerste indruk is positief! De auto rijdt soepel, trekt vlot op, maar heeft een rustige rijstijl.
Over een paar maanden mogen we ons vierde kindje verwachten. Reden om op zoek te gaan naar een zevenzittter. Wat opviel was dat de meeste zevenzitters wel de zitplaatsen hebben, maar dan praktisch geen bagageruimte meer overhouden. Dat is bij deze auto helaas niet anders. Maar voor meer ruimte ga je meteen ook een stuk duurder rijden; hogere wegenbelasting, brandstof- en onderhoudskosten en dat wilden we niet.
De relatief lage gebruikskosten in combinatie met de (zit)ruimte die geboden wordt in deze auto is reden voor ons geweest om te kiezen voor een Dacia Logan MCV. We hebben gekozen voor deze Dacia, omdat dit de juiste uitvoering was, namelijk een Laureate met 1.6 16v motor. Bovendien had deze auto de juiste accessoires, zoals een trekhaak en airco.
Dit in het kort over onze overwegingen om te kiezen voor de Dacia. Persoonlijk werd ik ook nog enthousiast van de verhalen van andere Dacia-rijders. Er is zelfs een Daciaclub!
8 maanden en 13000 km verder
- 94.854 km
Eindelijk mijn tweede review met wat ervaringen van de auto na ruim 13000 kilometer....
Wat ben ik blij met deze auto! In het dagelijkse gebruik is de auto erg praktisch. Ik noem een aantal punten:
1. Gemakkelijke instap voor kinderen (maar ook voor een volwassene is het niet erg moeilijk hoor) naar achterste zitrij.
2. Veel bagageruimte als achterste bankje is ingeklapt.
3. Heel veel bagageruimte als achterste bankje verwijderd is en middelste bank is opgeklapt, je hebt dan werkelijk een balzaal tot je beschikking!
4. Kleine draaicirkel.
5. Drie kinderzitjes kunnen gemakkelijk naast elkaar op de middelste bank!
6. Ook op de bijrijdersstoel mag een kinderzitje geplaatst worden, omdat de airbag aan die kant uitgeschakeld kan worden.
7. Zitruimte op achterste (derde) bankje is ook geschikt voor volwassenen!
Twee maanden geleden heb ik een koplamp moeten vervangen, het was even zoeken hoe de klem werkt die de lamp in de unit houdt. Als je dat door hebt kun je dit gewoon zelf doen.
Twee weken geleden reed ik op de provinciale weg over iets heen. Voor de zekerheid even controleren natuurlijk. Een stukje ijzer stak ongeveer twee centimeter aan de bovenkant uit van de rechter achterband. Het reservewiel hangt onder de auto en is gemakkelijk los te krijgen. Ook dit kun je dus gewoon zelf doen.
Ik vind het verbruik ruim voldoende, tot nu toe gemiddeld 1 liter op 12,5 kilometer. Sinds we deze auto hebben houd ik de verbruiksmonitor op deze site bij. Wat mij opvalt is dat het verschil in verbruik zo kan verschillen. De ene keer rijd ik 1 op 14, de andere keer heb ik 1 op 12 gereden.
Op dit moment ben ik in conclaaf met mijn verzekeringsmaatschappij (Ditzo). Eind maart is de complete originele lichtmetalen Dacia velgenset met zomerbanden gestolen uit de garage van mijn schoonouders. Ditzo wil tot nu toe niet vergoeden, omdat zij deze onderdelen niet als inboedel aanmerken. Ik vind het wel raar en baal hier stevig zijn!
Nadelen zijn er ook, namelijk;
- rumoerige auto, de motor klinkt flink door in het interieur
- minder goed zicht naar achteren via binnenspiegel als derde zitrij gebruikt wordt.
- de bediening van de electrische ramen zit onder de radio. Inmiddels ben ik daaraan gewend, maar je kunt daar minder goed bij.
Verder mis ik een cruisecontrol en goede speakers voor de achterste zitrij.
Al met al een prima auto, die zijn geld dubeel en dwars waard is.
de 30.000 gepasseerd
- 112.058 km
Inmiddels hebben we ruim 30.000 kilometers gereden met de Dacia.
We genieten nog iedere dag van deze auto. Behalve de kleine storing die we eergisteren hadden. We hadden het raampje in de portier rechtsachter even geopend, maar die ging vervolgens niet meer dicht. Ik dacht, misschien moet ik de auto even afzetten en weer starten als een soort reset. Dit werkte helaas niet. Twee kilometer verder probeerde ik het nog een keer en toen deed de elektrische bediening het weer. Dit zal ik binnenkort na laten kijken, ik heb geen idee wat dat zou kunnen zijn.
Eind oktober heeft de auto een kleine beurt en de eerste APK gekregen. Het enige was een gaatje in de uitlaat, dat is dichtgelast en er was iets met een reflector. Tijdens de beurt is er gekeken naar de bedrading van de speakers. Eén van de speakers viel de laatste tijd weleens uit. De monteur kon niets vinden, sinds die tijd valt de speaker niet meer uit..... Dat is vaker mijn ervaring, dan meld ik een storing, die vervolgens door de monteurs niet te vinden is.
Binnenkort laat ik een andere autoradio en een paar extra speakers inbouwen. De kids die helemaal achterin zitten, vragen altijd of de muziek wat harder kan. Vervolgens lopen we voorin een gehoorbeschadiging op. Daar begin ik me een beetje aan te irriteren.
De auto is een prima reiswagen, we rijden regelmatig wat langere afstanden en dat bevalt goed. Het verbruik van de auto is volgens mij best netjes, namelijk 1 op 12,8. Ik ben een gemiddelde rijder. De ene keer wil ik wat sneller optrekken, een andere keer kies ik ervoor om rustig te rijden. Een beetje gemiddeld denk ik.
Het klokje rond (en nog een beetje extra...)
- 191.890 km
Inmiddels hebben we meer dan 100.000 km gereden met de Dacia. Om precies te zijn 110.101 km.
Onze ervaring met de Dacia is nog steeds prima! Behalve de gebruikelijke onderhoudskosten hebben we geen technische problemen gehad.
Roest is echter wel een dingetje aan het worden. Op één van de achterdeuren (die naar de kofferbak) zit een flinke roestplek en op de dorpel bij het achterportier aan de rechterkant zit een roestplek. Bij een schadeherstelbedrijf een offerte laten maken. Het gaat ons € 1.000,- kosten om de auto te herstellen. Op een dagwaarde van € 4.150,-(ANWB) vind ik dat best veel geld. Ik ben op zoek naar een andere oplossing om dit roestprobleem aan te pakken. Voorlopig blijven we nog even in deze auto rijden. Praktisch, comfortabel, betrouwbaar en betaalbaar, dat zijn de belangrijkste kenmerken. Los van de extra kosten die we nu voor de roestplekken gaan maken natuurlijk.....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.