Dacia Logan 1.6 Lauréate (2008)

autoreview

Dacia Logan
Dacia LoganDacia LoganDacia LoganDacia LoganDacia LoganDacia LoganDacia LoganDacia LoganDacia Logan New CollectionDacia Logan New CollectionDacia Logan New CollectionDacia Logan - interieurDacia Logan - interieurDacia Logan New Collection

Signalement

UitvoeringLogan 1.6 Lauréate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst5.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 5.800 km

Ik hem mijn Logan nu al een paar maanden en deze bevalt prima.

Je moet een auto als de logan wel op z'n prijs beoordelen en daar kunnen weinig andere auto's tegenop. Voor het geld van een Alto, Aygo, enz heb je een ruime auto voor 4/5 personen met 4 deuren en een GROTE kofferbak. Omdat de kofferbak zo groot is gaan de spulletjes daarin wel schuiven. Dit opgelost met een rubberen kofferbakmat met anti-slip. Gewoon op internet te bestellen voor 45 euro.

Er wordt op revieuws gezegd dat de auto niet erg mooi is of veel "schwung" heeft. Ach... de auto heeft zeker een eigen gezicht en ik vind de voor- en zijkant best mooi. De scherpe lijnen staan best goed. De achterkant is misschien iets minder fraai. Maarja, ik ken wel -veel- duurdere auto's die minder mooi zijn of weer op z'n voorgangers lijken (VW-golf 3,4,5,6...)

Je zitposite achter het niet verstelbare stuur is prima. Ik mis eigenlijk geen verstelling; gewoon goed. Wat fijn is is dat je lekker hoog zit en dat is makkelijk bij het uitstappen. Ook heb ik nog een middenarmsteun tussen de voorstellen en dat zit heel ontspannen.

De wegligging is prima; heel natuurlijk.
Het is geen GTI of sportauto maar voor een gewone auto is dat prima. Toch veilig met ABS.

De auto is lekker comfortabel; slecht wegdek of verkeersdrempels zijn geen enkel probleem. Lekker praktisch, wat zou je anders van een auto verwachten die voor de slechte wegen in minder ontwikkelde landen ontworpen is !

Het dashboard is prima en overzichtelijk.
Bij de middenconsole zit de radio lekker hoog maar helaas zitten de knoppen voor de ventilatie erg laag en een beetje verscholen achter de versnellingspook. Ja, da's jammer. Het wat zilverkleurige middenconsole is erg simpel.

De gebruikte materialen in het interieur zijn basic maar goed. Ik heb in heel wat duurdere auto's gezeten met slechter in elkaar gezet dashboard en afwerking ! Peugeot, Alfa en Citroën....
En geen rammels !

Het verbruik is rond de 1:14 en dat is niet slecht voor een grote auto met alle kruip-sluip weggetjes elke dag naar het werk.
Recht- toe- recht- aan op de snelweg is de auto wat zuiniger zo rond de 1:15 tot 1:16.
Vind ik persoonlijk niet tegenvallen voor een 1.6 met een verouderd motorconcept (megane motor van 2 generaties terug)

De motor is erg soepel. Je kan best 50 in 4 of 65 in 5 rijden. Beetje gas bijgeven en hij pakt lekker op zonder tegensputteren en versnelt. Doortrekken in de versnellingen hoeft niet, onderin is de motor erg sterk, ik kom nauwelijks boven de 3500 toeren, helemaal niet nodig.

Ik kan maar 3 negatieve dingen verzinnen:
In mijn versie moet je de achterklep nog met de sleutel openen ipv met knop icm afstandsbediening en de achterbank is niet neer te klappen. Dus als het er niet inpast kan je het niet oplossen met de achtbank neer te klappen.
En de knoppen op de middenconsole zitten erg laag achter de console.

De (oude renault)motor schijnt erg betrouwbaar te zijn.
Tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad en hij doet het altijd. Motor wordt ook snel warm in de winter.

Met een leeg gewicht van maar 955 kg kost het je ook niet de hoofdprijs voor de wegenbelasting. En met 75 % no-claim op je verzekering rijd ik voor minder dan 300 euro all-risk per jaar. Veel goedkoper wordt het niet.

Al met al erg veel ruimte voor je geld, ik ben erg tevreden, écht een aanrader.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.