Dacia Duster TCe 130 Extreme (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Duster TCe 130 Extreme |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 10.190 km |
Nooit gedacht dat ik ooit Dacia zou rijden
- 3.800 km
Alle Dacia Dusters van vòòr 2024 konden mij niet bekoren.
Tot er in maart van dit jaar in Autoweek foto's van de Duster 2024 verschenen.
Wàt en mooie auto!
Maar hoe rijd het?
Proefrit gemaakt bij dealer Nieuwendijk in Zaandam.
Opmerkelijk goed.
De 3 cilinder loopt anders dan alle 4 cilinders die ik hier voor reed.
Maar aan kracht komt de motor absoluut niet tekort. De 130 pk maakt de Duster erg vlot.
Sturen doet de Duster licht en precies, en door de grote bodemvrijheid en (relatief) lange wielbasis van 2,67 mtr worden hoge drempels en hobbels prima genomen.
Tot nu toe varieert het verbruik tussen de 4,8 en 6,7 liter op de 100 KM.
Eerste rit was retour Hamburg (D) en op die afstand werd moeiteloos 5,0 / 100km gehaald.
Gemiddeld 110 km/u gereden , en tevens de topsnelheid uitgeprobeerd, die 180 km/u bleek te zijn.
De auto bereikt die snelheid moeiteloos en is dan toch nog redelijk stil.
Zoals op de foto te zien is, de Duster wit.
De enige kleur die geen meerprijs van €700 heeft.
Tot nu toe zeer tevreden met de Duster, teller staat inmiddels op 3800km.
Verdere reviews volgen.
10000 KM voorbij gevlogen!
- 10.190 km
Na de eerste kennismaking nu de ervaring na 10000KM
De Duster maakt trouw zijn rondjes met diverse leerlingen achter het stuur, met evenzovele zitposities.
De stoelen zijn goed verstelbaar, behalve rechtsvoor die absoluut niet ver genoeg achteruit kon.
Er staat KON want de stoelslede is bij een autoaanpassing bedrijf 7CM verlengd.
Het was zo, dat als het dashboardkastje werd geopend dit op de knieën terecht kwam.
Dan het verbruik: De Dacia word gebruikt voor autorijles.
Tijdens rijlessen schommelt het verbruik tussen 6,2 en 7,0 liter/KM
Bij privé ritten is 4,8 / 5,0 haalbaar
De auto is mooi stil, weinig motorgeluid dringt in het Interieur door. Behalve tijdens invoegen op de snelweg met hogere toerentallen.
Ik ben waarschijnlijk bevooroordeeld qua geluid.
Hiervoor reed ik altijd diesels.
Ongeveer zo'n 20 exemplaren sinds 1983 o.a Mercedes 190D, C klasse 200' 220D, BMW 320D, Suzuki Vitara 1,6D.
En een diesel is nu eenmaal nooit zo stil als een benzine motor.
Over het algemeen ben ik tevreden over de auto, bij 20000KM weer een nieuwe review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.