Dacia Duster TCe 130 4x2 Tech Road (2019)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Duster TCe 130 4x2 Tech Road |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 16.200 km |
Goed begin en na ruim een jaar nog steeds
- 16.200 km
Zie update onderaan
1e testverslag Dacia Duster Série limitée Tech Road 1.3 TCE 130 PK Rouge Fusion NPI
Bodegraven-Gignac (FR)
Heerlijk rustig op de weg liggend, zalige stoelen (bestuurder MET lendeverstelling) met iets verlengde zitting, stuur in hoogte/lengte verstelbaar, en van dode koe gemaakt, heel weinig rijgeluiden (op ruw asfalt ietsje geluid van de grote (215/60x17) banden een beetje, op glad asfalt niks) goed overzicht (lekker hoog) en men ziet je ook goed met die brandweerwagenrode kleur.
Sturen in de stad gaat licht, op de snelweg wat zwaarder voor het fijne stuurgevoel.....
Op snelwegen geen hobbeltje te voelen , richels, kuiltjes, naden en bobbels worden vlekkeloos glad gestreken. Op de wat mindere franse binnen wegen en de bekende verkeersdrempels kan er zonder schroom gewoon worden doorgereden op comfortabele wijze.
Officieel mag er de eerste 1000 km niet harder als 130 km/uur worden gereden, en dat hebben we dus maar gedaan (af en toe hellinkie af effe 150) Op de cruisecontrol 125 km/u gezet en het verbruik verbaasde me zeer : 1 : 16,5 km/ltr de eerste 730 km (43,5 liter getankt) Is pittig zonder Eco stand en mét Eco stand dus zuinig (6-bak). Automatische airco doet het prima, o.a. dankzij de 5 retro vormgegeven ronde luchtkokers (met honingraat structuur binnenin....)
Veel opbergmogelijkheden, groot dashboarkastje, lade onder de bijrijdersstoel, AndroidCar op het entertainmentsysteem, met Navigatie voor West-Europa, prima geluid in de 6 boxen , alleen geen...................................... CD/DVD speler, is tegenwoordig met die moderne geluidsdragers niet meer te krijgen in een nieuwe auto....... Heel makkelijk is een USB aansluiting voor telefoon of ander apparaat …. (CD/DVD speler of zo.....)
Hééééél ruime kofferbak en als je de rugleuningen neerklapt kun je bij wijze van spreken achterin slapen.
Leuke dingetjes zijn de Keyless Entry ( je loopt met een apparaatje=sleutel ter grootte van een creditcard in je zak naar de auto en hij gaat open , als je wegloopt uiteraard weer op slot met één x lichtjeknipperen en 2 lieve toetertjes als bevestiging. Starten gaat met een drukknop.Tevens komt de gordel voor de middelste passagier achterin uit het plafond......
Extra veiligheid is er in de vorm van dodehoek sensor in de buitenspiegels, ESC, remkracht assistent (heb ik nog nergens gezien in de auto) , gordelspanners, ISOfix, boel veel airbags (stuk of 8 geloof ik) en stoere plastic (pffff) bumper/offroad platen......
Leuke accenten zitten er op deze speciale uitvoering in de vorm van rode naven, rode stiksels in de bekleding van stoelen en deuren, rode band in de spiegel en rondom de pookknop en een soort van retro VW Golf GTI bekleding.
Kortom – totnogtoe- zéér tevreden met de nieuwe aankoop (mag ook wel voor dat geld haha)
Update 25 mei.
Inmiddels km stand 2500 en ik word met de dag enthousiaster. We zijn een paar dagen aan de Middellandse Zee geweest en van daaruit naar La Jonquera in Spanje (en uiteraard vol kostbare brandstof gegooid à €1,34/ltr)
De compu zegt dat ik 6,8 ltr gemiddeld heb gescoord per 100 km, snelweg 125-130 op de teller/cruisecontrole, binnenweggetjes, provinciale wegen en bergen. Ik ben benieuwd wat het gaat worden na 5-10000 km.
Dus: totnogtoe geen gekke dingen, piepjes, kraakjes of wat dan ook gezien.
O ja, hij is ook al gebruikt als bestelwagen, 350 kilo stenen achterin, toen maar even de koplampen bijgesteld.....
7 juni 2019
Nog steeds lekker bezig. Door vele korte ritjes, gemiddeld verbruik nu 6.9 l/100 km, dus bijna 1 op 15.inmiddels ook de koplampverstelling gevonden, haha, uit het jaar nul, zelfs voor Roemeense begrippen zeer ouderwets mechanisch draaiknopje.
31-8-2019
Km stand 5350
Na precies 4 maanden een update. Alles doet t nog, zelf de stelpoot van de achterklep beetje bijgesteld, rammelde een beetje. Het verbruik volgens de computer 6.8 l/100 km. Inmiddels voorzichtig wat bospaden bereden om de grote bodemvrijheid (21 cm) te testen, ook weer gelukt. Langzamerhand begin ik alles door te hebben met lampjes, signaaltjes en computerdingetjes. Ben benieuwd wat de winter doet met de Duster, de zomer is iig gelukt mede dankzij de autom. airco.
31 aug 2020, dus 1 jaar later.
Gem. verbruik volgens boordcomputer 6.7l/100 km. Nog geen grote problemen gehad. Een sensor voor de buitentemperatuur in de rechter spiegel vervangen en de accu (fabrieksfout, kan Dacia niks aan doen)
Een oplegger van 13 meter reed achteruit tegen de achterklep, Duster 2 meter weggeduwd, achterruit nog heel, maar hele achterklep overleden en vervangen.
Weinig bandenslijtage (nog 80%), 0 (nul) olieverbruik en geen piepje of kraakje te horen. De rij-en motorgeluiden lijken wel steeds minder te worden(of m'n oren slechter ?)
Kortom: een tevreden berijder/eigenaat
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.