Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel Prestige (2019) #2

autoreview

Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel Prestige (2019)
Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel Prestige (2019)Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel Prestige (2019)Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel Prestige (2019)Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel Prestige (2019)Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel Prestige (2019)Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel Prestige (2019)Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel Prestige (2019)Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel Prestige (2019)Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel Prestige (2019)

Signalement

UitvoeringDuster SCe 115 Bi-Fuel Prestige
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst43.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuze

Een paar weken terug hebben wij onze eerste nieuwe auto opgehaald. Detail informatie die te vinden is over deze auto is vrij beperkt. Daarom deel ik mijn bevindingen.

Een paar maanden terug moest ik een keuze maken betreffende een andere auto. Mijn drie kinderen (11-12-14 jaar) beginnen nu echt lengte te krijgen en in onze huidige auto, Mitsubishi Space star 2013, gaat dat niet meer passen. Omdat de Mitsu zeer efficiënt gebruikt maakt van de ruimte hebben we deze auto best een tijdje als gezinsauto kunnen gebruiken. Waar moest de auto aan voldoen? Ruimte voor drie grote kinderen, cruise control, climat control, ruime kofferbak, nieuw of bijna nieuw, betrouwbare techniek waardoor ik 10-12 jaar met de auto kan doen. Elektroniche snufjes / gadgets en design zullen me jeuken en maken auto’s onnodig duur en onbetrouwbaar.
Nu ben ik als techneut best terughoudend met de moderne techniek in auto’s. Het is waar, het zijn moderne wondertjes van de techniek, maar de grenzen worden door fabrikanten opgezocht (al of niet gedwongen door overheden met emissienormen). De betrouwbaarheid loopt daardoor al een aantal jaren achteruit. Ik ken meerdere mensen die een leuke tweede hands gekocht hebben van 5-6 jaar oud, waar vervolgens duizenden euro’s aan onderhoud en reparaties uitgevoerd moest worden. Daar zit ik niet op te wachten. Wat is er dan nieuw of net met de kop eraf te krijgen? De volgende modellen spraken mij aan; Mitsubishi Eclipse cross, Suzuki X-cross, Kia Niro. De Suzuki viel af omdat met drie mensen achterin de buitenste twee met hun hoofd tegen de zijkant zitten, De Mitsu viel af door de kleine kofferbak inhoud en een asymmetrische 3e zitplek, de Kia viel af omdat zij nog niet veel ervaring hebben met hybride techniek. Diverse testen laten wel zien dat ze het kunstje goed beheersen maar over betrouwbaarheid is nog weinig bekend. Als particulier wil ik met zulke bedragen graag op save spelen.

De grote verrassing kwam toen we eens budget gingen kijken bij een Dacia MCV. Deze overtreft de ruimte van bovengenoemde auto’s op alle fronten. Maar ja, bij binnenkomst van de showroom stond ook een Duster te glimmen. Die is ook wel gaaf. Maar we kwamen voor de MCV dus daar een proefrit in gemaakt. Het kleine blokje deed het goed maar de auto voelde voor mij iets te basic. Toch maar eens kijken bij de Duster. Deze zit verbazend goed in elkaar. Door de verbazing ook daar een proefrit in gemaakt. Toen wisten we het zeker. Vergeleken met de MCV rijdt de Duster stabieler, is stiller, betere afwerking maar ook iets minder beenruimte. Omdat de Duster op LPG te krijgen is kun je goedkoop kilometers maken. Renault op LPG heeft een goede reputatie plus het feit dat de 1.6 een no-nonsense blok is, heb ik vertrouwen dat dit een betrouwbare auto is. Zodoende hebben we een Duster laten samenstellen. De Duster type II was tweede hands of als demo op januari 2019 niet beschikbaar.

Probleem, hij is te configureren met een nieuw blok. De 1.3 TCE met 130 en 150 PK. Daar heb ik best over getwijfeld. De 1.6 is aan de lichte kant maar LPG rijdt lekker goedkoop. Aan de andere kant, een beetje pit onder de rechtervoet is ook fijn. Eerst maar eens inlezen in het motorblok. De GPF (Gasoline Particle Filter) is vanaf 2019 verplicht voor alle direct ingespoten motoren. Dit is gedaan omdat direct ingespoten benzine motoren meer roet uitstoten dan dieselmotoren (vooruitgang, yeah). Men VERWACHT dat deze filters niet gaan verstoppen zoals bij dieselmotoren omdat de verbrandingstemperatuur hoger is. Daarom zijn de roetfilters voor benzine auto’s niet uitgerust met een reinigingssysteem. Bij een gedeeltelijke verstopping betekend dat problemen en vervangen en dat kan een duur grapje worden. Bij korte ritjes verwacht ik dat dat op termijn onherroepelijk mis gaat (ik hoop voor anderen dat ik het mis heb). In combinatie met een EGR klep (Exhaust gas recirculation) die vaak storingen veroorzaakt, heb ik mijn vraagtekens of daar probleemloos 10-12 jaar mee gereden kan worden. Het motorblok is minder dan 1 jaar op de markt. Over betrouwbaarheid valt dus ook niks te zeggen. Wat daarbij opvalt is dat Mercedes de pk's bij hogere toeren haalt en het maximaal koppel lager zet. Met andere woorden, Mercedes heeft de set-up anders opgebouwd dan Renault. Daarnaast is de Duster met de 1.33 TCE 40 kilo zwaarder dan de LPG uitvoering en valt daarmee in een zwaarder wegenbelasting tarief. En als laatste, omdat het blok zo nieuw is, bestaat de kans dat de kinderziektes er nog niet uit zijn. Ik ga niet zoals bijvoorbeeld Tesla en VAG rijders veel geld betalen om voor hun te kunnen testrijden.

Daarom is het geworden; een Duster Prestige 1.6 LPG, met climat control, keyless-entrance en stoelverwarming. De meerprijs voor deze accessoires is zeer betaalbaar en gezien de aanschafwaarde willen we er lang (10-12 jaar) mee rijden. De toch al stoere Duster daarna nog wat stoerder gemaakt met het Off-road pakket, spatlappen rondom, windvisors op de voorramen, instaplijsten voor en bij de achterklep, bullbar sidebars en rearbar. Een trekhaak hebben we niet nodig. De kleur werd oranje. Een beetje een gok maar ik hou wel van wat anders in plaats van wit, zwart, en al het grijs dat daar tussen zit.

Vergeleken met andere SUV’s is de auto kaal maar voor mij zit op deze Duster alles wat ik nodig heb. Wat voor mij belangrijk was is het ontbreken van de elektronisch snufjes. Ik wil zelf rijden en niet een computer die mij verteld wat ik moet doen. Dat de Duster “maar” drie sterren heeft vind ik niet belangrijk. De NCAP testen zijn tegenwoordig niet meer goed te vergelijken. De Panda haalde in 2011 nog 4 sterren. Een stadsauto waar je na een ongeluk nog veilig kon uitstappen. Deze heeft nu 0 sterren. Alsof dezelfde auto nu minder veilig is geworden. Ze hadden beter het sterrensysteem uit kunnen breiden zodat vooruitgang zichtbaar wordt en oudere auto’s vergeleken kunnen worden met nieuwe. De 5e ster is vandaag toch voorbehouden aan functies van deels autonoom rijden, dat vaak nog een optie of uitschakelbaar is. De meerwaarde van de 5e ster is voor mij daarom relatief.

Hij is klaar

  • 7 km

Er staat echt 7 Km op de teller! Onze eerste nieuwe auto is een feit. Geeft best een bijzonder gevoel. De kleur blijkt een goede keuze. Afhankelijk van het licht komt er een gele gloed doorheen. In het donker is de auto bijna bruin, overdag donker oranje / koper, en in de felle zon de net genoemde gele gloed.
De dealer adviseerde om de eerste 1000Km op benzine te rijden. Benzine heeft een smerende werking dat bij het inlopen prettig is. Het benzine verbruik was 1:12,5 bij de eerste 1100Km.
De auto rijdt heerlijk. Ik ben een rustige rijder en heb 99% van de tijd geen vermogen te kort. Die paar keer dat het sneller moet gewoon terugschakelen en meer toeren maken. De Duster maakt opvallend weinig toeren voor een lichte motor met 5 bak. Bij 120Km/u 3000 toeren. Vlot accelereren is zit er bij die snelheid niet in. Eigenlijk bij geen enkele snelheid maar dat was te verwachten met een lichte motor. Wat rijdt de Duster lekker over drempels! De lange veerwegen worden rustig gedempt dus de auto wordt niet zweverig. Je merkt wel dat hij niet gemaakt is voor sportief rijden.
De auto is tot 80Km/u vrij stil. Daarboven neemt vooral de windruis toe. Het is geen oceaan van rust maar zeker ook geen lawaaibak. Tweeters in het dashboard! Die had ik over het hoofd gezien bij de proefrit. De muziek installatie (media nav) is heel netjes, echter ontbreken de laagste bassen. De auto heeft geen opbergruimte onder de laadvloer dus heb ik de pechset in een koffer met een spin aan de achterbank vastgeknoopt. De gordel van de bijrijder blijft tussen de stoel en de pilaarbekleding hangen. Hierdoor klappert de insteekpen tegen het kunststof. Iedere keer maar met de hand recht hangen. Met hard remmen loopt de ruitenwisservloeistof over het reservoir en ga je dat binnen ruiken. De ventilatie opening zit namelijk naast het reservoir. Gelukkig ruikt het naar zeep.
Als je overdag rijdt en seint met grootlicht, gaat het dimlicht samen met het grootlicht aan.
De besturing is licht en gevoelloos. Vooral op de snelweg ben je rechtdoor rijdend veel aan het corrigeren.

Aanpassingen

  • 1.000 km

Gewoon omdat het kan (en ik het leuk vind). Verstralers op de bullbar. De LED lampen geven vergeleken met de halogeen koplampen iets blauwig licht. Mijn ervaring is dat verkeersborden beter zichtbaar worden. Vooral in het donker op achteraf wegen is extra licht veel comfortabeler rijden.

De auto isoleren. Ik heb het hele interieur eruit gehaald. Dak, stoelen, bekleding, vloer, deurpanelen, alles werd gedemonteerd. Bij een nieuwe auto! Vaak ben je te bang (en soms te dapper).Bij demontage kwamen diverse sterke en zwakke punten aan het licht. De panelen zitten zeer goed in elkaar. Op sommige plekken is de isolatie merkwaardig aangebracht (of ontbreekt). Bewuste kwaliteitsvermindering om de Duster niet te goed te maken? Het dak kent drie segmenten, waarbij de middelste is voorzien van een kartonnen (!) plaat. Het plaatwerk is op bepaalde plekken voorzien van anti-dreun plaat, maar niet alle trillende platen zijn behandeld.
De grootste lawaai plekken zijn de hele bodem, de verhoging onder de bank inclusief verticale stuk, de wielkast die tussen de buitenbeplating en de binnenbeplating zit, het dak, buitenbeplating van de kofferbak. Alles heb ik voorzien van anti-dreun plaat. Bodem, dak, wielkasten zijn 100% bekleed. Het overige blikwerk 25%. De dak en de wielkasten zijn 100% bekleed met zelfklevend isolatiefoam. Alle kunststof panelen zijn verzwaard met anti-dreun plaat. De holle ruimtes achter de bekleding in het interieur zijn opgevuld met akoestisch noppenschuim. Het windruis concentreert zich voornamelijk op de a-stijl. Aan of naast de A-stijl, zit het motorkap scharnier, deurscharnier, spatscherm van de voorwielen en natuurlijk de spiegel. Al deze delen geven een klein beetje ruis en lawaai door aan de A-stijl. Al deze delen zijn ontdreund. Toen bleven twee zwakke punten over: de spiegel en de deurrubbers. De spiegelkap is verzwaard en inwendig voorzien van een strookje noppenfoam. De kabeldoorvoer van de spiegel is opgevuld met een blokje foam. Het gat de binnenzijde van de deur waar de bevestigingsbouten zitten is dichtgemaakt. De deurrubbers zijn op sommige plekken te kort (wederom bewust?). De gaten die er waren zijn opgevuld met zelfklevend D-rubber. De grote vlakken van de hoedenplank werken als een pauk. Deze heb ik verstevigd met een aluminium kokertje tegen het resoneren.
Het resultaat; bij 120km/u kun je elkaar fluisterend verstaan.

De bodem is aan de buitenzijde door mij aanvullend behandeld met tectyl en carrosserie kit. De Duster is af fabriek zeer goed behandeld maar als je goed kijkt zie je dat er toch plekjes overgeslagen zijn.

Wat valt op: Al het dubbelwandige plaatwerk is aan de binnenzijde voorzien van een vettige laag. Dit voorkomt dat vochtophoping roest kan veroorzaken. De speakers voor en achter zijn totaal verschillend. Beide 16cm in diameter, maar achter van papier en voor van kunststof. Deze hebben een totaal verschillend klankbeeld waardoor de optimale instelling niet bepaald kan worden. Een verbetering van het geluid betekend dus voor en achter dezelfde soort en merk speakers gebruiken. Het stiller maken van de auto heeft vreemd genoeg geen extra bas opgeleverd. Dat versterkt mijn conclusie dat de media nav zelf niet de diepste bassen kan produceren. Waarschijnlijk ga je met alleen nieuwe deurspeakers geen diepere bassen krijgen. Als je de navigatie opstart en beëindigd blijft de flitswaarschuwing werken. Als alleen de radio gebruikt is tijdens een rit doet de flitswaarschuwing het niet.
Het stationair toerental is op benzine 650 toeren en op LPG 850 toeren. Bij 850 toeren dreunt de auto zachtjes.

Andoid Auto via een alternatieve market geïnstalleerd. Dacia's vanaf 2019 hebben deze functie.

Naar de garage

  • 2.100 km

Terug naar de dealer voor een paar kleine dingen. De wielen achter trillen een beetje en zijn opnieuw uitgebalanceerd. De beschermstrip op de achterbumper liet los en is vervangen door een nieuwe. Daarnaast bleef op LPG het gas hangen op 1600-2000 toeren als de koppeling bij het uitrollen ingetrapt wordt. Dit speelt alleen met LPG en niet met benzine. Er zijn meerdere mensen in Europa die hier last van hebben. Toevallig is op 17 mei een update beschikbaar gekomen die dit probleem kan verhelpen. Voorheen bleef het gas 1 seconde hangen als je de koppeling intrapt. Nu is de “hangtijd” gereduceerd en blijft op LPG het gas niet meer hangen.
Mensen die dit probleem ook hebben kan ik adviseren om een update door de dealer te doen.

Krachtkuur

  • 3.500 km

De Duster krijgt een krachtkuur bij een bedrijf in Dronten. Voor de volledigheid; alle aanpassingen die ik gedaan heb waren gepland voordat ik de Duster gekocht had en zijn meegewogen in de keuze en aanschaf.

De Duster was geen strepen trekker en hij wordt het ook niet. Wat is verbeterd is de souplesse. Gaspedaal respons is af fabriek sompig en iets meer pit is prettig (compensatie voor het toegenomen gewicht van de accesoires, haha). Leuk om te weten (af fabriek); De vermogensbank liet zien dat de trekkracht en vermogen voor LPG en benzine nagenoeg gelijk is, namelijk LPG 145Nm en 105pk, benzine 149Nm en 109PK. Het verschil in pk’s ontstaat boven de 4000 toeren omdat het koppel voor LPG minder goed vastgehouden wordt. Misschien een eigenschap van LPG. Na 5700 toeren klapt de koppelcurve in en de toerenbegrenzer activeert op 6100 toeren. Na het tunen zijn de volgende waarden gemeten op de vermogensbank; LPG 165Nm en 117PK, benzine 168Nm en 122PK. Het blijkt dat de combinatie computer en software (inclusief LPG update) voor mijn auto nog niet eerder gechipt was door een tuner. De tuning betreft geen kastje maar ter plekke met de hand herschreven software.

Het verbruik op LPG is 1:11,5. Dit is hoofdzakelijk woon-werk verkeer (27 kilometer enkele reis) met 70% snelweg. De aanduiding op de LPG meter is niet lineair. Het eerste lampje dat uitgaat is ongeveer 33% tankinhoud, het tweede en derde lampje is samen ook ongeveer 33%, het laatste lampje tot leeg is ook 33%. Grootste afstand op 1 tank was 330 kilometer waarbij 29,5 liter LPG getankt is.
De auto start altijd op LPG en als de koelvloeistof boven de 20 graden komt schakelt de auto over op LPG. Bij warm weer of een warme motor al na enkele seconden.

Wat valt op: Banden spanning voor heb ik op 2,6 Bar gezet en achter op 2,4 Bar. De auto rijdt en stuurt er goed op. De start-stop functie werkt vaak niet. Nu vind ik dat geen probleem omdat een motor gemaakt is om te draaien maar het valt wel op. Hij doet het niet als; je van de snelweg afkomt (hoge temperatuur?), het buiten warmer is dan 25 graden, je een dag niet hebt gereden (na 20 kilometer doet hij het weer). LPG heeft een hogere verbrandingstemperatuur en ik weet niet of de Duster op deze manier voorkomt dat er te weinig koeling is.

Binnenkort met het gezin naar de Ardennen en over twee maand naar Hongarije. Ik zal verslag doen van hoe dat ging.

Terug van vakantie

  • 10.000 km

De vakanties zitten erop. Een lang weekend naar de Ardennen en de Zomervakantie naar het Balatonmeer in Hongarije (1300 km). Inmiddels zijn er een aantal punten die opvallen aan de auto, zoveel positief als negatief.

Positief:
Het verbruik is 1:11 op LPG. Dit lijkt niet zuinig maar ik rijd de meest ongunstige omstandigheden. Of in de stad of op de snelweg tijdens de spits. Ook volgepakt op de lange afstand of bij constant 130km/u is het verbruik 1:11. Omdat de prijs voor LPG 1/3 is van benzine ben ik hier toch heel tevreden over.
Kracht bij stationair. Bij licht terrein rijden valt dit positief op. Zodra je de auto in de versnelling zet, gaat het stationair toerental naar 1000rpm. Vervolgens hoef je alleen de koppeling langzaam op te laten komen om weg te rijden. De auto blijft de 1000rpm aanhouden. Na een aanloopje bij een helling van 12% met het hele gezin erin kan de Duster stationair de helling op hobbelen.
De zithouding is heel persoonlijk. Mijn vrouw en ik zitten heel fijn in de auto, terwijl mensen met dezelfde lengte de auto krap vinden. De reis naar Hongarije is heel ontspannend verlopen. Na 1300Km aan één stuk (wel met de noodzakelijke sanitaire pauzes) stapten we net zo fris uit als met onze vorige auto (Mercedes E240 bj2003). Dit vind ik een absolute opsteker voor de Duster.
Climate control. Deze hebben we als optie mee besteld bij de aanschaf. Ik heb de Clima altijd op handmodus staan en de temperatuur bouwt mooi constant op zonder pieken of dalen. Dat heb ik met andere auto’s wel anders meegemaakt.
Bodemspeling en vering in licht terrein rijden is heel comfortabel.
De stuurbekrachtiging is bij lage snelheden heel licht en fijn. De stuurinrichting zelf is op de snelweg onrustig. Dan ben je veel aan het corrigeren.
Verwarming. Volgens mij zit er een elektrisch verwarmingssysteem in de interieur verwarming. 20 seconden na het starten van de auto komt de eerste warme lucht al uit de roosters.
Met het schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat de auto wel eens afslaat bij het wegrijden. Als ik de koppeling meteen intrap, start de auto uit zichzelf weer. Een tweede poging om weg te rijden geeft bijna geen vertraging.
Olieverbruik is de eerste 10.000km nul komma nul.

Negatief:
De vijfde versnelling. De motor is niet krachtig en de lange vijfde versnelling haalt alle kracht uit de motor. Zowel op de snelweg als in heuvelig gebied. De vierde versnelling kan dan weer bijna alles aan.
Motorvermogen. Met dit blok moet je geen haast hebben of van doorrijden houden. 99% van de tijd hoeft dat ook niet maar die andere 1% mis ik het extra vermogen wel. En dat terwijl de auto gechipt is!
Navigatie. Wat is dat een Kwalitatief Uiterst Teleurstellend (K.U.T) systeem. Als het systeem een opstopping ziet aankomen, adviseert hij een andere route. Je kunt niet zien wat het verschil is tussen de routes. Als de opstopping nog een uur ver weg is, kun je niet zien of de opstopping al weg is, zodat de oude en snellere route weer gereden kan worden.
Verlichting multimediasysteem. Als overdag de lampen ingeschakeld worden, gaat het systeem over op nachtverlichting met eventueel donkere kleuren. Overdag neemt dan de zichtbaarheid af.

Verder heb ik bij 10.000km een tussen beurt laten doen. De eerste onderhoudsinterval is 30.000km of 1 jaar. Omdat de motor nieuw is wilde ik een tussentijdse oliewissel. Omdat de motor nieuw is, is er altijd extra slijtage van de motordelen. De vervuiling van de motorolie gaat de eerste 10.000km extra hard. Ook de wisselbak heb ik laten reinigen. In tegenstelling tot de motorolie, heeft de wisselbak geen filter. Het slijpsel van de onderdelen blijft dus altijd rond gepompt worden. De garage gaf aan dat Dacia geen onderhoudsinterval heeft voor de wisselbak olie.

Tip voor mensen die ook op LPG rijden. Sinds kort hebben we E10 in Nederland. De Ethanol is minder stabiel en trekt water aan uit de lucht. Als je niet vaak tankt ontstaat er een laagje water onderin de tank waardoor de auto slecht gaat starten op benzine. Tank daarom E5 of de oude euro 98, of rij eens in de 3-4 maanden een tank benzine leeg.

Lekkage

  • 13.500 km

Er staat water in de kofferbak van de Duster. Bij controle blijkt de mastiekgoot bij de achterklep niet goed gekit te zijn waardoor de kit losliet. Dit is een bekend probleem en is meteen onder garantie verholpen. Goed opgepakt door de dealer!

Eerste officiële onderhoudsbeurt

  • 27.000 km

Wat gaan de kilometers snel. Nog nooit heb ik in 1 jaar zoveel gereden met een auto. De Auto is 1 jaar oud en gaat zijn eerste officiële onderhoud krijgen. Voordat ik de auto wegbracht eerst het olieverbruik controleren; nul komma nul. Bij de beurt meteen de banden laten balanceren en van voor naar achteren gewisseld.

Het overstromen van de ruitenwisservloeistof voorkom ik simpel door deze maar 3/4 te vullen.

Tussentijdse update

  • 43.000 km

Even een update bij 43000 kilometer.
Geen storingen, geen defecten, geen rare geluiden, geen olieverbuik.
Ik had bij een nieuwe auto niks anders verwacht. Tot zover dus top.

Nu is de 1.6 niet meer te krijgen. De review zal voor nieuwe kopers minder interessant zijn.

Wat viel op:
Het is een Nissan Motorblok die in Amerika ook in de Nissan Vesta zit. De dubbele injectoren zijn vervangen door de LPG injectoren. Nissan bouwt betrouwbare motoren en ik hoop dat de LPG daar niks aan verandert.

Het verbruik op LPG is in de zomer 1:12. Op de lange weg en met de 100km/u richting de 1:13.

Aanpassingen:
- Extra achteruitrijlampen. De auto is hoog met een grote c-stijl en getinte ramen. In het donker zie je dus bijna niks achter je. De camera laat ook heel weinig zien met de standaard achteruitrijlamp. Op de hoeken van de bumper een 9 Watt cob-led gemonteerd en heb nu prima zicht op de camera en via de zijspiegels.
- Boordcomputer aangepast. Via DDT4all enkele wijzigingen doorgevoerd. Deels omdat het kan, ik het mooi vind en het in sommige gevallen ronduit handig is.
* Interval achterruitenwisser bij verschillende snelheden aangepast.
* Dagrijlampen gaan niet uit bij knipperlicht
* Automatische verlichting reageert nu pas bij 2,5 seconden.
* Start-stop systeem uitgezet.
* Gordelverklikker uitgezet.
* Boordcomputer voor benzine vrijgemaakt.
* Bochtenverlichting aangezet.

Bij een test van woon-werk verkeer op benzine bleek de auto 1:15,5 te lopen volgens de boordcomputer. Nu verwacht ik dat deze 10% te optimistisch is. 1:14 zal daarom de werkelijkheid beter naderen.
(20 graden, droog 27 kilometer enkele rit, 75% snelweg 100 km/u)

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Dacia Duster

DirectLease
Dacia Duster TCe 130 Expression (5D/6H)
€ 439
 
Alphabet
Dacia Duster TCe 130 Expression (5D/6H)
€ 489
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens