Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige (2018) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | Duster TCe 125 4x4 Prestige |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 58.670 km |
Beul van een auto
- 58.670 km
Vanaf de aanschaf genieten van deze Duster met 4x4 aandrijving.
Wat opvalt is t comfort en het voordelige verbruik, de ruimte en de pittige motor van 125 pk.
Hiervoor jarenlang Scenic, 1x Skoda Yeti (4x4 met olieverbruik 1:1000) en Captur gereden.
Comfort in vering, stoelen en wegligging, vergelijkbaar met de Scenic. De Captur bv. was veel stugger geveerd.
Complete uitvoering met camera’s opzij, voor en achter: ideaal om de caravan aan te haken en offroad-paadjes. Ook autolock systeem werkt goed (wel een update gehad, Dacia service)
Verbruik: er is bij anticiperend rijden in de zomer makkelijk 7l:100 haalbaar. Het maakt hierbij geen verschil of je de 4x4 stand gebruikt, want in deze stand gebruikt het (Nissan) systeem alleen de voorwielaandrijving. Maar in gladde omstandigheden (bv. regen) schakelt hij automatisch bij.
Met de caravan erachter in bergachtig gebied is dit een fantastische trekker, zeker ook vanwege de korte 1e versnelling van deze 4x4. In Noorwegen en Zweden vakantie gemiddeld 1:10,3 gereden. Op de snelweg kun je met 94km p.u. in de 6e versnelling prima vooruit komen.
Olieverbruik: geen. Dat is bij andere merken tegenwoordig echt anders.
De ruimte achterin gebruiken we om de MTB te stallen (ipv in de caravan) en dan blijft er genoeg ruimte over voor spullen of mensen.
De draaicirkel is bijzonder prettig kort, ook icm de aanhanger van 6.50m zijn de krapste haarspeldbochten goed te nemen.
Erg compleet met: 4x4 drie standen: 2, all en 4x4 lock, downhillcntl, esp uitschakeling, Hill-lock systeem, start-stop systeem, ruim voldoende sound-system en goed zicht rondom. Fijn is ook dat je bij een aanhanger de piepjes uit kunt zetten bij t achteruit rijden.
Nadelen:
Een nadeel is het navigatiesysteem dat geen actuele verkeerssituaties kan weergeven en enigszins gedateerde info ophaalt van de website. (overigens is dit later in ‘18 verbeterd door t Google play systeem in IOS en Android.)
Nog een nadeel is dat na uitschakeling vd motor dat je achteraf geen ramen meer kan afsluiten. Ook de korte duur van t contactslot (3 min) is irritant bij t updaten van t nav. systeem.
Verder kan ik niets noemen.
Inmiddels heb ik vorig jaar bij een tuningsbedrijf de motor laten chiptunen tot 155pk waardoor hij krachtiger én zuiniger werd. 2 Jaar schriftelijke garantie. Geen bijwerkingen of problemen gehad.
De nieuwe update Duster zou ik alleen kopen vanwege het vernieuwde navi systeem, maar dat gaat me te ver.
Al met al een zeer fijne, praktische en betrouwbare wagen en voordelig in gebruik en onderhoud.
Een echte No-nonsense auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.