Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige (2018) #2

autoreview

Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige (2018)

Signalement

UitvoeringDuster TCe 125 4x4 Prestige
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst85.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zoals ie moet zijn

Wit! Na een proefrit en in de wetenschap van een beperkt leasebudget gekozen voor de Duster. Een terreinwagen zonder 4x4 vind ik niks dus dit was wel een vereiste. Niet dat ik veel in het terrein kom maar toch regelmatig in de duinen, op campings, etc. En een Dacia moet m.i. wit zijn, past prima bij het no-nonsense plaatje.

Het is een Prestige uitvoering geworden, mede omdat je een basis niet met bepaalde opties (van de Prestige) kunt uitrusten. Auto is eerder dan afgesproken netjes door Indumij geleverd.

De auto bevalt erg goed, doet precies wat ie moet doen en stelt je nooit teleur. Ik rijd circa 800 km / week en ben er 2 keer mee naar Zuidwest Frankrijk gereden. Een keer met 5 mensen en een grote aanhanger en een keer met 2 met het dak vol surfboards.

De 4x4 werkt geweldig, ploegt met 5 mensen erin door het losse zand van Les Landes, altijd grip en als het echt te gek wordt kun je de sper gebruiken. Qua vermogen kom je niet te kort, beetje doortrekken en je komt prima mee. Verwacht geen sprinter maar het motortje is stil en doet zijn werk gewoon goed. De bak is inderdaad kort (alleen bij 4x4 uitvoeringen) waardoor ik bij het stoplicht altijd in "2" optrek. Verbruik staat nu op 9,2 / 100 km en ik had niet anders verwacht. Ik rijd 130 / 140 op de snelweg en dan is het nog best goed volgens mij.

Enkele highlights:
- Medianav is een waardeloos verouderd ding, Ik rijd met een raamhouder en gebruik mijn Iphone voor navigatie
- geluid audioinstallatie is goed
- stoelen zitten goed, ben 1.90 en tijdens de ritten naar Frankrijk niks last gehad. Een 3-serie zit beter maar dat is niet eerlijk
- geluidsniveau tijdens het rijden is prima
- interieur is gemakkelijk om te bouwen door de neerklapbare achterbank, verstelbare hoofdsteunen. gaat allemaal handig en zonder ingewikkelde constructies
- dubbele laadbodem is handig
- alle bedieningsorganen zijn goed bereikbaar en logisch geplaatst
- brandstoftank heeft een kleine inhoud, 40 ltr
- geen rammels in het interieur
- motor 'zingt' wat bij bepaalde toerentallen wanneer er weinig gas wordt gegeven, bijvoorbeeld bij 110 in 6e verzet. echt hinderlijk is dit niet maar valt wel op de eerste kilometers
- de raambediening aan de bestuurderskant heeft een sneltoets om in één keer het raam te openen of te sluiten. de andere knoppen hebben deze functie niet. een van de weinige zaken waaraan je merkt dat het een budgetauto zou zijn
- tankdop te openen met de sleutel en niet op de cv aangesloten
- auto komt robuust over tijdens het rijden, interieur ook gebouwd op een lang leven

kortom, dik tevreden. gewoon een ijzersterke aanbieding met een leuke uitstraling en prima rij-eigenschappen.

electronica,,.

  • 32.000 km

Een korte update na 32.000 km,

Eerste beurt gehad en zoals verwacht geen bijzonderheden. Auto doet 'gewoon' wat ie moet doen en rijdt prima. Verbruik is gemiddeld 1:11 bij 75% snelweg tussen 130 en 140 dus prima. Auto is vlot genoeg en heeft een mooie opbouw van vermogen, geen echte pieken of dalen. De afgelopen weken heeft de 4x4 zijn meerwaarde bewezen, zeker in combinatie met winterbanden een verademing met sneeuw en gladheid.

Er zijn 2 zaken die opvallen / minder zijn,
- bekleding zitvlak bestuurdersstoel laat los. Niet goed doorgestikt vermoed ik
- Medianav blijkt een waardeloos systeem. Kaarten zijn sterk verouderd maar ok deze kun je laten updaten tegen betaling. Meer storend is het regelmatig uitvallen van het systeem met als gevolg dat de fabrieksinstellingen zijn hersteld en je alles naar eigen wens opnieuw kunt instellen. De bluetooth valt regelmatig uit waardoor je de gekende Iphone dient te verwijderen en opnieuw moet koppelen. Al 2x gehad dat de bluetooth helemaal niet meer werkte waardoor je weer een reset kunt uitvoeren met alle gevolgen van dien. DAB ontvangst is bagger in het zuiden van het land, ik luister dus via FM. De menustructuur van de navigatie is een ramp, opties zitten ver in het menu verborgen. Kortom: ik navigeer via mijn Iphone met een ouderwetse houder op de ruit en als ik geluk heb kan ik Spotify gebruiken... Nu 2 x naar de dealer geweest en beide keren een update laten uitvoeren maar geen verbetering. De vraag om het onlangs vernieuwde systeem te laten plaatsen (met o.a. Apple carplay) is nog niet gehonoreerd helaas..

Einde

  • 85.000 km

Door een wijziging van werkgever heb ik afscheid genomen van de Duster. Een erg fijne auto gebleken zonder mankementen en / of storingen. Doet in rijden exact hetgeen je verwacht en komt nergens in tekort.

Persoonlijk heb ik veel plezier beleefd aan de 4x4 aandrijving. Zowel op het strand als serieus terreinrijden in de Pyreneeën. Komt verder dan menig SUV en zeker de automatische down hill functie is erg prettig. Ook met een zware kar achter de auto en bij slecht wegdek is dit systeem zeker een pré.

Enige puntjes van kritiek (sommige reeds eerder toegelicht)
- DAB ontvangst zeer matig
- Medianav blijft waardeloos
- stoelbekleding kwetsbaar en niet duurzaam. Stiksels laten los op de zitting
- verbruik is 1:11 bij 70% snelweg (130 km/h) en 30% stad

Voor de rest een topauto, zeker voor nog geen € 25K! Rijd nu een voorloop-Octavia en dit rijdt zeer comfortabel maar de Duster mis ik toch een beetje...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Dacia Duster

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.