Dacia Duster TCe 125 4x2 Prestige (2018)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Duster TCe 125 4x2 Prestige |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 27.695 km |
Derde DACIA Duster II TCE 125 4X2 Prestige Gris Pl
- 5.100 km
Eerste review november 2018
De vorige Duster TCe 125 uit 2014 is ons in de afgelopen vier jaar weer prima bevallen. Maar midden juli 2018 hebben wij hem toch omgewisseld voor de nieuwste Duster II TCE 125 4X2 Prestige Gris Platine van 2018.
De redenen zijn o.a. de goede ervaringen van de vorige twee Dusters, de complete van vele extra's voorziene nieuwe Duster Prestige II (achteruitrij-camera met sensoren, de dodehoek-waarschuwing in buitenspiegels, in hoogte en diepte verstelbaar stuur e.d.) en als belangrijkste reden de komst van aangepaste / andere motoren en de prijsverhogingen .
Na het lezen van de nieuwe brochures ben ik in april eens gaan rondkijken bij verschillende dealers om de nieuwe Duster ook eens in het echt te bekijken. Helaas zag ik ze voornamelijk in de zwarte of in de oranje- / gele kleur en meestal ook nog alleen in de door dealer / importeur bestelde Comfort uitvoering.
Aangezien mijn belangstelling uit ging naar een Prestige uitvoering in de blauwe of lichtgrijze kleur werd ik dus teleurgesteld.
Ook bleken er leveringsproblemen met de Prestige uitvoering te zijn, terwijl mijn belangstelling juist uit ging naar een Prestige uitvoering, omdat die meerprijs minder is dan de meerkosten voor extra opties op de Comfort).
Eind april hebben we bij de derde dealer toch een kostenplaatje laten maken en werden we weer op de onzekere levertijden gewezen. Ook in de media en op Duitse sites had ik inmiddels gelezen over de leverings-problemen van verschillende automerken. Begin mei belde de dealer met de mededeling dat hij een Prestige in bestelling had staan met wat opties die grotendeels aan mijn wensen voldeed. Deze was al in de productieplanning opgenomen en zou nog gegarandeerd voor 1 september 2018 afgeleverd worden. Alleen de kleur was anders, maar die kon nog telefonisch gewijzigd worden. Na een korte afweging hebben we de knoop doorgehakt en de bestelling rond gemaakt. Midden juli was het zover en werd onze derde Duster afgeleverd.
Het is dus de Duster II TCE 125 4X2 Prestige Gris Platine (licht grijs) geworden met de 1200 cc motor en zes versnellingen en met als extra fabrieksopties; Elektronisch geregelde airco, Handsfree card voor openen/sluiten deuren, 16” lichtmetalen velgen, Reservewiel en Kaart West Europa. De dealer heeft verder de Trekhaak (13polig), 180o camera aan voorzijde en verlengde garantie verzorgd.
Inmiddels heb ik met de nieuwe Duster ruim ongeveer 5100 km in vier maanden gereden, dus tijd voor een eerste review.
Door de schuinere voorruit en betere isolatie in het nog weer stiller in de auto geworden. Wel moet ik goed wennen aan de veel schuinere en dikke A-stijl. Vooral bij rotondes blijven auto’s op de rotonde voor de bestuurder even buiten beeld door die dikke A-stijl.
Het dashboard is mooier geworden en ook overzichtelijker. Naast de aparte knoppen voor airco, achterruitverwarming, ventilator e.d. zit er nu ook een aparte ontdooi-/ontwaseming knop. Hiermee bedien je in een keer de ventilator in de hoogste stand aan op de voorruit + de airco aan + de achterruitverwarming aan + buitenspiegelverwarming aan.
Het navigatiesyteem zit nu ook wat hoger en is ook beter afleesbaar. De boordcomputer tussen de toerenteller en de snelheidsmeter is nu ook veel uitgebreider geworden met nu ook bandenspanningscontrol, werkelijke snelheid en koelwatertemperatuurmeter. Verder zit hieronder nog een symbool / schakelindicator en een temperatuur symbool dat blauw oplicht zolang het koelwater nog niet op temperatuur is. Als deze uit is, geeft het display van de boordcomputer ook het oplopen van de watertemperatuur aan.
Het stuur is nu ook in de diepte verstelbaar en wordt nu snelheid-afhankelijk bekrachtigd, waardoor je heel licht in kunt inparkeren. Ook zitten er nu extra knoppen op het stuur voor het aflezen van de boordcomputer, de DAB+ radio en de bediening van cruise control en spraakherkenning voor de telefoon. De DAB+ radio met speakers geeft prima geluid.
De bestuurdersstoel is nu met een aparte handel in stapjes omhoog en naar beneden te verstellen en heeft een armsteun + verstelbare lende steun. Onder de bijrijdersstoel zit nu ook een uitschuifbare lade.
De verlichting heeft een automatische stand waardoor het licht door een sensor bediend wordt. De binnenverlichting gaat ook aan / uit als je de Handsfree card gebruikt.
Naast de parkeersensoren achter, zit er nu ook een achteruitrijcamera op. Daarom heb ik aan de voorzijde ook een extra 180o camera in de neus laten plaatsen, omdat de rondom-zicht pakket met ook camera’s in de spiegels niet meer toegevoegd kon worden. Tijdens het inparkeren zijn de camera’s voor en achter ideaal !
Verder zitten er dode hoek-sensoren op, die in de buitenspiegels een rode stip laten zien als je ingehaald wordt. Ook dat is weer ideaal.
De koplampen hebben nu Led-dagrijverlichting en ik vind de voorzijde nu ook weer breder tonen, net als de eerste Duster uit 2010. De Hill-start assist is ook wel handig als je op een helling moet stoppen.
Het rijden gaat prima en het lijkt of dat deze 1200cc motor net iets feller reageert dan de 1200cc uit de vorige Duster. Ondanks het stop-startsysteem vind ik het gemiddelde verbruik van 1 : 11,7 nog wat hoog.
Maar dat kan ook met de hoge temperaturen van de afgelopen maanden komen, waardoor de airco vaker gebruikt is dan anders. Ook ben ik inmiddels twee keer (240km en 170km) met de caravan op pad geweest. Deze Duster mag 1500kg trekken, maar weegt rijklaar 1275kg en het maximale treingewicht is 2982kg. Dit betekend dat je dan nog 207kg in de auto mag laden. De verhouding tussen auto en caravan is dan wel zoek. Met mijn vorige Duster reed ik prima met een goed gestoomlijnde caravan van ongeveer 1200kg (beladen). Inmiddels heb ik een andere minder gestroomlijnde caravan met vrij rechthoekige zijwanden die rijklaar 1070kg weegt en maximaal 1350kg mag wegen. Hiermee ben ik twee keer weggeweest en dan merk je wel dat vooral de zijwind dan meer invloed heeft. Maar door nu extra bagage in de auto te leggen, is de gewichtsverhouding wel in orde. De caravan woog ongeveer 1300kg en de auto ongeveer 1600kg, verhouding was 81%. De motor kon met deze zwaardere caravan prima uit de voeten, al kan je dan beter in de vierde versnelling rijden zodat het toerental dan wat hoger ligt. Maar echte hellingen heb ik met deze zwaardere caravan niet gereden.
Tot op heden is de auto dus prima bevallen.
Wordt vervolgt.
Update december 2019 ; (15.000km).
- 15.000 km
Inmiddels hebben wij onze nieuwe Duster TCe 125 4x2 Prestige al weer ruim 1½ jaar en hebben wij er ± 15.000 km mee gereden. Dus tijd voor een 1e update :
Deze nieuwe Duster bevalt ons nog steeds prima en hebben wij de afgelopen tijd ook geen problemen gehad, al valt het verbruik (1:12) wat tegen.
Ook de veel genoemde problemen van het varierend toerental als je de koppeling intrapt bij de BI-FUEL (1,6 op LPG) uitvoeringen kennen wij niet. Bij onze eerste Duster (1,6 zonder LPG) hebben wij dat probleem ook niet gehad.
De eerste onderhoudsbeurt (na 1 jaar /10.000km) afgelopen zomer bedroeg € 260,= (incl. interieurfilter), waarbij ook de boordcomputer een up-date voor stuurbekrachtiging gekregen heeft. Blijft een duur grapje als je weet dat de eerste Duster (2010) maar om de 2 jaar een onderhoudsbeurt nodig had. Aan de andere kant moeten de dealers moeten ook nog wat op de boterham hebben.
Het gemiddelde benzineverbruik tot aan de onderhoudsbeurt was 1:11,9 waarbij we een paar maal korte afstanden (100km) met de caravan weg zijn geweest. Omdat het verbruik mij wat tegen gevallen is ondanks het Start- en Stopsysteem, heb ik na de onderhoudsbeurt ook de Eco-stand maar eens aangezet. Hierdoor is het verbruik tot nu toe gemiddeld 1:12,2 geworden incl. een paar caravanritjes. Ook nog geen indrukwekkende verbetering dus, al rij je dan wel heel relaxt. Wel laat ik het display van de boordcomputer op het momentele verbruik staan en bepaal dan de juiste versnelling. Ik let dus niet meer op de schakelindicator die alleen maar aangeeft dat je schakelen moet als het toerental boven de 2000 komt. Vooral met de (niet erg gestroomlijnde) caravan aangehaakt is het rijden in de vierde versnelling met 90km/h (4000 toeren) lekker rustig, al zet ik dan wel de Eco-stand uit. De vijfde versnelling gebruik ik met de caravan dus nauwelijks. Met het trekken van de caravan heeft de Duster (125PK / 205NM) overigens totaal geen moeite.
Ten opzichte van de vorige Duster zijn er wel een paar verbeteringen en extra’s die ik nu na 1½ jaar niet meer zou willen missen zoals :
Veel stiller geworden in de auto tijdens het rijden.
Goed in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en in diepte- en hoogte verstelbare stuur.
De automatische airco.
Het dodehoek-waarschuwingssymbool in de buitenspiegels, dat waarschuwd als je ingehaald wordt.
De ontdooi- / ontwasemingsknop waarbij in 1 keer de ventilator in de hoogste naar de voorruit en zijruiten gaat blazen, de airco aangaat en de achterruit verwarming en zijspiegelverwarming ook aangaan.
De handsfree key-card voor het openen / afsluiten van de deuren en het starten / stoppen zonder sleutel. Zodra je van de auto wegloopt branden / knipperen de lampen even en toetert de claxon twee keer als teken dat de deuren op slot zitten. Het is mij n.l. al een paar keer overkomen dat een deur niet goed dicht zat of dat de key-card in de auto was blijven liggen.
De achteruitrijcamera met parkeersensoren.
Het multimediasysteem met DAB+ en goed geluid en navigatiesysteem.
Al met al voldoende om weer door te blijven rijden en ik zal onze ervaringen bij de volgende update weer vermelden.
Tweede update 28 oktober 2021 Hij bevalt nog prima
- 27.695 km
Onze derde nieuwe Duster TCe 125 4x2 Prestige hebben we nu ruim 3 jaar en 3 maanden en wij hebben er nu bijna 27.700 km mee gereden. Door de Coronaperiode zijn we niet zo vaak weggeweest, daarom nu toch maar weer eens tijd voor een update :
Maar ja wat moet je vertellen over deze nieuwe Duster, als wij de afgelopen tijd ook geen problemen gehad hebben ?
Ja hij bevalt ons nog steeds prima, maar dat vonden we van de vorige Duster ook al. Alleen het verbruik (1:11,9) was ons wat tegen gevallen en dat is nu 1:12,2 geworden (zonder gebruik van de Eco-knop), maar dan wel met een paar korte ritten met de caravan.
Het rijden met onze nieuwe (gebruikte) caravan gaat ook prima. Dat was even afwachten, aangezien deze breder, zwaarder en minder gestroomlijnd is, al zijn we hiermee dus wel in Nederland gebleven.
Verder heeft de Duster weer de jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad en hebben we gelijk de Dacia Route Service + voor auto met caravan weer verlengd.
Bij de vorige update was is vergeten te melden dat 180o camera aan voorzijde ook prima werkt en dat deze bij het inparkeren een goed overzicht geeft van de resterende ruimte.
De automatische airco werkt ook beter dan de handmatige airco in onze vorige Duster.
Ook het dodehoek-waarschuwingssymbool in de buitenspiegels dat waarschuwt als je ingehaald wordt, zou ik niet meer willen missen.
Al met al dus een auto om nog jaren plezier van te hebben.
Maar er zijn inmiddels ook nieuwe Dusters leverbaar met automaat, dubbele koppeling en 150 PK.
Wel erg verleidelijk allemaal, dus zeg nooit, nooit !
Wordt vervolgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Dacia Duster
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Duster 1.3 TCe Serie Limitee 15th Anniversary 131PK, 360GR-CAMERA | CRUISE CONTROLE | CLIMATE CONTROLE | NAVIGATIE
- 2021
- 18.151 km

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4 Comfort/ Navi/ Camera/ Stoelverwarming/ Trekhaak
- 2019
- 74.800 km

Dacia Duster 1.6 SCe Prestige navi, trekhaak
- 2018
- 78.688 km