Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel Prestige (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Duster SCe 115 Bi-Fuel Prestige |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
KM-stand laatst | 800 km |
Drama Duster, drama Renault!!!
- 800 km
Allereerst wil ik aangeven dat dit mijn tweede Dacia is nadat we jarenlang Renault hebben gereden. Met mijn vorige nieuw gekochte MCV op lpg, hebben we bijna 3 jaar met volle tevredenheid en zorgeloos gereden! Met onze op 29 maart gekochte nieuwe Dacia Duster op LPG zijn we helaas in een groot drama beland. Ik schrijf deze review vooral ook om eventuele kopers te waarschuwen en tevens te laten zien hoe slecht autofabrikanten soms met hun klanten omgaan!
Eerst even wat positieve zaken, want we willen een eerlijk beeld geven van onze Duster. De auto ligt lekker op de weg, goede vering en remmen geen piepjes en kraakjes en als je er rustig mee rijdt dan blijft hij ook nog redelijk stil. Verbruik in de bijna 2 weken dat we konden rijden is 1 op 11,9 liter op lpg (wij mochten van de dealer gelijk op lpg rijden). De prestige met div extra opties is heel comfortabel. Waarom dan toch zo uitermate negatief, het had toch zo mooi kunnen zijn?!
Ons verhaal begint op 29 maart 2019 met onze nieuw afgeleverde Dacia Duster 1.6 bi-fuel Prestige. Het probleem van deze nieuwe Duster op lpg is, dat als wij de koppeling gebruikten en het gas wat loslieten, dat dan het toerental vervolgens niet naar beneden ging, maar juist omhoog (tussen de 1000 en 2000 toeren). Het toerental bleef dan vervolgens een paar seconden hangen. Heel vervelend met schakelen, echter gevaarlijk als je in een file zat. Want telkens als we op wilden trekken, dan schokte de auto naar voren op het moment dat je de koppeling gebruikte. Omdat er door ons 3 dagen in de week in de file gereden moet worden, was dit euvel voor ons ontoelaatbaar!
Bij het bezoek aan de dealer, werd het probleem naar een proefrit erkend, hij zou nagekeken worden en kregen we tijdelijk een ander autootje mee. Na wat onderzoeken en het niet kunnen verhelpen vd storing, werd er met Renault Nederland overlegd. Ondertussen kregen we een ongemakkelijk gevoel bij dit probleem en zijn we op internet gaan zoeken of dit probleem bij meerdere kopers bekend zou zijn. Tot onze grote verbazing bleek het probleem zich al van minimaal oktober 2018 voor te doen. Op Duitse sites wordt hier al langere tijd uitgebreid over gesproken, in Nederland is er nog vrij weinig ruchtbaarheid. Het zou om een softwareprobleem gaan wat niet snel opgelost kon worden. Ik vond een op 27-02 geplaatste reactie van Dacia Duitsland met de mogelijke oplossing (zie https://www.dacianer.de/threads/sce-115-tourt-schlecht-ab-drehzahl-bleibt-haengen.34444/), er moet een nieuwe software update komen en die wordt pas in juni verwacht (Lösungsnummer 51766). Op de Nederlandse Dacia.startpagina.nl wordt dit probleem ook door een aantal gedupeerde kopers gemeld!
Toen wij op internet veel wijzer waren geworden dmv de vele negatieve berichten, hebben wij Renault Nederland een mail gestuurd. We hebben daarin gemeld welke info wij gevonden hebben. Tevens gaven wij aan, dat we niet kunnen begrijpen dat deze probleem auto’s, nog steeds willens en wetens aan ons en andere nieuwe klanten afgeleverd worden. Sterker nog, je wordt in het geheel niet in kennis gesteld! Je moet het probleem eerst zelf gaan ondervinden en dan in conclaaf gaan met je dealer. Vervolgens mag je in een aantal maanden in een probleem auto gaan rijden, of als het probleem (zoals bij ons) groot genoeg is, hopen op een tijdelijke auto.
Ik dreigde vervolgens de media te informeren als ze geen openheid van zaken zouden gaan geven. Renault Nederland reageerde vervolgens heel snel. Het probleem blijkt inderdaad een software probleem te zijn, echter verwachten ze in mei ipv juni het probleem opgelost te hebben. We mogen nog even tot eind april in ons tijdelijke autootje blijven rijden. Uiterlijk eind april zouden we gebeld worden om de voortgang te bespreken. Wel word ik nog bedankt voor de duidelijke uitleg van het probleem en mijn negatieve kijk over het handelen van Dacia/Renault. Ze geven aan, dat mijn kritiek serieus opgepakt is en dat deze ook ter harte zijn genomen! Renault Nederland wil de dealers gaan adviseren om nieuwe kopers te leren rijden en tijdelijk proberen om te gaan met het mankement.
Uiteindelijk wordt het eind april, maar komt er geen telefoontje! We wachten nog 1 week en mailen dan uitermate teleurgestelde een brief aan Renault Nederland. We geven daarin aan, nu echt actie te willen gaan ondernemen. Weer komt er heel snel een telefonische reactie van Renault Nederland. Weer excuses, we waren nog niet gebeld, omdat de dealer (al ruim 1 week) heel erg druk met onze auto bezig zou zijn. De lang verwachte nieuwe software was namelijk al in het bezit van mijn dealer. Ze hopen en verwachten dat de auto eind vd week klaar zal zijn. Beloofd wordt, dat we op het eind vd week in ieder geval door Renault Nederland gebeld te zullen worden. U raad het al, weer geen telefoontje en begin ik langzaam mijn verhaal op papier te zetten. De maandag erna (het is nu al 13 mei), word ik gebeld door mijn dealer. Ze hadden inderdaad de software update gekregen en waren ermee aan de slag gegaan (inmiddels dus al 2 weken). Helaas, de update zorgde er niet voor, dat het probleem helemaal opgelost wordt. Ze komen met een nieuwe oplossing, er moet een geheel nieuwe computer in. Het is Renault dus niet gelukt, om in minimaal 7 maanden tijd een goed softwareprogramma te maken, die ervoor zorgt dat een computer gaat doen wat hij moet doen!
Nu is er echter weer een probleem, de computer is op korte termijn niet leverbaar en wordt het een backorder. Wie weet, hoeveel dealers er inmiddels (en in de komende tijd) in Europa om deze computer moeten gaan vechten? Onze dealer beloofd ons, dat hij ons in ieder geval op het eind vd week op de hoogte zou brengen vd ontwikkelingen. Renault Nederland geeft aan (naar een weer een mail van ons), er bovenop te zitten!? Helaas komt het beloofde telefoontje weer niet!!! Uitermate frustrerend voor ons en blijven we dus weer in onzekerheid zitten (en met ons helaas nog vele anderen)! Ik deel mijn ervaringen inmiddels ook al op de Dacia startpagina. Misschien dat nu ook andere gedupeerden zich geroepen voelen, om de denkbeeldige pen op te pakken om hun verhaal hier of elders te vertellen?
In een van mijn mails naar Renault heb ik aangegeven, dat ik me niet kan voorstellen dat het zo lang (ruim ½ jaar) moet duren, voordat het mankement pas naar verwachting verholpen kan worden. Ik gaf daarbij aan dat ik het vermoeden had, dat het probleem wel opgelost kan worden, maar dat dit misschien te kostbaar is voor Renault. Heb ik inmiddels misschien gelijk gekregen met deze veronderstelling, nu blijkt dat er in onze auto een geheel nieuwe en waarschijnlijk kostbare computer vervangen moet gaan worden?! Wat me ook opvalt is, dat niet alle Dusters met lpg hier last van hebben (lees de vorige review op Autoweek). Er rijden dus ook auto’s rond met een goede computer. Waarom dan toch nog (met de wetenschap die al maanden bekend is), auto’s fabriceren en afleveren met de foute computer?
Wij beseffen heel goed, dat wij ons nog tot de “gelukkige” mogen benoemen, omdat we tijdelijk een kleine Clio op benzine ipv lpg mogen rijden. Echter dit "geluk" is alleen te danken aan het feit dat onze auto te gevaarlijk was, om mee te rijden!
UPDATE 28 mei:
Na ruim een week gewacht te hebben op de bestelde computer en er voor de zoveelste keer het beloofde telefoontje weer niet kwam, zette ik weer de nodige druk bij de klantenservice van Renault. Ik kreeg toen de volgende reactie:
Op dit moment kunnen wij melden dat er positief nieuws is m.b.t. uw auto. Ten onrechte heeft de technische afdeling van Dacia Nederland het advies gegeven een rekeneenheid te bestellen. Dit advies bleek te berusten op een foutieve interpretatie van een mededeling van de fabrikant in Frankrijk. Hiervoor bieden wij onze oprechte excuses aan.
Een medewerker van de technische afdeling van Dacia Nederland heeft een bezoek gebracht aan uw dealer en uw auto getest. Uit de test is naar voren gekomen dat de eerder uitgevoerde update een ruim voldoende positief effect heeft gehad op de werking van uw auto en dat de werking nu conform is bevonden. Dit betekent dat u de auto kunt ophalen bij uw dealer.
Ze kwamen er dus naar 1 1/2 week achter dat een nieuwe computer niet besteld hoefde te worden en dat de Duster opeens als door een wonder storingsvrij is geworden!? Ik schrijf klantenservice dat we hier helemaal geen goed gevoel en vertrouwen bij hebben en dat we geen enkele negatieve afwijking aan onze nieuwe auto zullen accepteren!
Op zaterdag 25 mei konden we uiteindelijk onze Duster met veel vrezen ophalen. Door onze dealer werden we warm onthaald waarvoor dank! Tijdens het proefrijden merkte ik, dat het grootste probleem weg was! Het was niet meer gevaarlijk rijden. Wel bleef het gas helaas toch nog een tijdje hangen als je de koppeling gebruikt. Eigenlijk hebben we nu nog hetzelfde probleem, zoals de meeste gedupeerde op internet hun probleem omschrijven en waar de software-update wel helemaal blijkt te werken. Zie review ook van zondag 26 mei 2019.
Weer contact opgenomen met klantenservice. Hun antwoord, de auto is goed bevonden en kan er ook niets meer aan gedaan worden! De beloofde gepaste vergoeding voor het grote ongemak en hogere kosten, blijft ook uit. We mogen eigenlijk blij zijn (zo lees ik tussen de regels door), dat we tijdelijk ander vervoer gehad hebben. Volgens de garantievoorwaarden van Dacia heb je namelijk geen recht op vervangend vervoer! Dan moet je dus in zo'n situatie als ons, eigenlijk van Dacia/Renault gewoon met een gevaarlijke auto blijven rond rijden!
Er rijst zich voor ons nu nog steeds de vraag… of Renault wel goed beseft wat ze hun klanten aandoen?
Wordt vervolgd!!!
Update: 01-09-2021
Nu uiteindelijk ruim 2 jaar verder, zal ik mijn review toch nog proberen af te ronden. Ik vind namelijk, dat dit verhaal netjes afgesloten moet worden.
Uiteindelijk verdween ons laatste kleinere toeren probleem naar een paar maanden langzaam uit zichzelf. Na toch nog wat mailtjes tussen Renault/Dacia en mij, waar ik toch nog nadrukkelijk mijn frustratie verwoordde, werd ik uiteindelijk echt gehoord. Mij werd ter afsluiting niet alleen excuses, maar ook nog een afneembare trekhaak tegen een hele redelijke bijbetaling gegund.
De afgelopen 2 jaar rijden we nu met plezier in onze Duster. Geen enkel probleem meer gehad (afkloppen)! De auto rijdt prettig, hij zou voor mij wat meer vermogen mogen hebben, echter valt er mee te leven. Onze bi fuel rijdt op lpg gemiddeld 1 op 11,5. We zijn weer bijna toe aan een nieuwe auto. Zal het dan toch weer een Dacia worden? Door de tijd heen zijn onze oude maar hele grote frustraties, in de kast gedaan en op slot gedraaid. Mede omdat er uiteindelijk ook echt begrip werd getoond, dus wie weet.
Zal het weer een lpg versie worden, ik twijfel. Benzine auto's worden namelijk steeds zuiniger, zeker als ze electrische hulp krijgen. Ik heb daarnaast nog geen geluiden gehoord, dat er ook op LPG zuiniger gereden kan worden. Hier zal vast niet meer in geïnvesteerd worden. Dus wie weet!?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.