Dacia Dokker Van dCi 75 Ambiance (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Dokker Van dCi 75 Ambiance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 45.959 km |
KM-stand laatst | 145.592 km |
Bijna 100000 km in bezit
- 145.447 km
Dit is de mijn eerste review ooit. Dus maak ik er één over de auto waar ik het vaakst in rij.
Voor mij werk rij ik in een Dacia Dokker Van. Binnen het bedrijf waar ik werk is dit de enige Dacia bedrijfswagen.
Mijn ervaringen zijn tot nu toe nog steeds goed. De auto heeft bij mij alleen de normale beurten gehad. Daarbij zijn alleen de trommels achter 2 keer schoongemaakt vanwege een verminderde remwerking en de turboslang is een keer vastgezet. Dit vanwege het veroorzaken van een verschrikkelijke resonantie door de auto.
Over een paar dagen gaat de auto wel naar de garage om de airco te laten repareren. Waarschijnlijk is de condensor lek, waardoor de airco niet meer werkt. Als ik nu de airco aanzet hoor je een hard sissend geluid in en buiten de auto.
De auto is niet de comfortabelste/stilste en zeker niet de snelste, maar doet het gewoonweg goed.
De stoelen hebben eigenlijk een te korte zitting en de zijdelingse steun is ver te zoeken. Persoonlijk ben ik wel blij dat ik er gemiddeld maar een uur per rit inzit. Als je ik langer inzit ben ik blij dat ik op de plaats van bestemming ben. Dan kan ik mijn rug en benen even strekken.
De vering is gewoon goed, ondanks dat er achter bladveren zitten. Drempels en oneffenheden doet die gewoon prima.
Het geluid in de cabine is goed aanwezig zeker als je rond de 130 km/h rijdt, bij 80/90 km/h is het vertoeven.
Het enige waar ik wel van baal is de fabriek af ingebouwde carkit. Het geluid in de auto is goed, maar de gene die je belt kan mij heel slecht verstaan. Die mensen horen alleen maar een echo. Of zoals mijn vrouw zegt: "het lijkt wel of je in galm kast zit".
Dat is echt behoorlijk vervelend. Als je in de bebouwde kom rijd valt het nog wel mee, maar als je harder als 50 rijdt zet de auto dan maar stil of bel met een oortje.
Het verbruik ben ik wel over te spreken, zelf rij ik redelijk vlot en dan verbruikt de auto 1:18.5. Als ik me een beetje inhoud haal je met gemak 1:19.2. Heb een aantal weken alleen maar over de twente route ( N18 ) gereden, maar dan haal je met gemak 1:20. Als je dan echt even je best doet en niet met een zware rechtervoet rijdt, rijd je zo 1000 km op een tank. Mijn hele verbruik staat ook in de verbruiksmonitor.
Dit is dan mijn review, als ik de auto nog langer heb zal ik nog is een stuk beschrijven.
Aanvulling onderhoud
- 145.592 km
Nog even een aanvulling op het onderhoud:
Tijdens het regulier onderhoud zijn als extra de remmen en de banden vervangen.
Bij het krijgen van de auto in Februari 2015 had deze net een beurt gehad en waren de banden vervangen voor Vredestein Quatrac 3, deze banden hadden met mijn rijstijl een levensduur van maar 30.000 km op de aangedreven wielen. De achter banden gingen aanzienlijk langer mee. Ook een nadeel van de Quatrac 3 banden is dat deze heel snel cuppen en dus heel luidruchtig worden. Met de eerste APK in September 2016 zijn alle 4 de banden vervangen, dit maal door Michelin CrossClimate. Deze banden zijn echt een verademing. De auto werd en veel stiller door en de grip ook beter, zowel op een droog en een nat wegdek. De levensduur van de banden zijn ook 10.000 km langer. Afgelopen November 2017 heb ik de voorbanden laten vervangen voor nieuwe. De banden hadden toen nog 2 mm profiel en hadden er 40.000 km op gezeten, de achterbanden hadden toen nog 5 mm profiel. Die zullen deze winter wel vervangen worden.
De remblokken voor zijn bij circa 100.000 km vervangen en de auto staat nog steeds op zijn eerste schijven. Dat vind ik zeker bewonderenswaardig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.