Cupra Leon Sportstourer 1.4 e-Hybrid Essential Limited (2024)

autoreview

Cupra Leon Sportstourer 1.4 e-Hybrid Essential Limited (2024)

Signalement

UitvoeringLeon Sportstourer 1.4 e-Hybrid Essential Limited
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst13.500 km
Lezerswaardering: 68%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hola Cupra

  • 1.000 km

Na 5 jaar werd het tijd om afscheid te nemen van de Proceed en te gaan kijken naar een waardige opvolger. Ik wilde graag een station (blijven) rijden omdat we de ruimte tegenwoordig goed nodig hebben. Een SUV kan natuurlijk ook ruim zijn, maar een suv is naar mijn idee voor oude mensen.
Tijdens mijn zoektocht zijn de volgende modellen voorbij gekomen;
Focus; in wat duurdere uitvoering een leuke auto, maar toch wat saai.
Kia Ceed; voelt voor mijn gevoel als een stap terug qua design na 5 jaar een Proceed te hebben gereden.
(facelift) Proceed; Ontzettend fijne auto geweest, maar toch besloten om iets 'totaal' anders te willen rijden.
Astra; Hele toffe auto, maar de station variant vind ik iets minder geslaagd.

Uiteindelijk kwam tijdens mijn zoektocht de 'Essentials limited' modellen actie van de Cupra voorbij. Modellen die goed uitgerust zijn, maar toch een mooie prijs (aangezien de facelift/nieuwe model er aan zat/zit te komen).

Proefritje gemaakt en was eigenlijk direct enthousiast!
+ Heerlijk zittende stoelen
+ Mooi ogende cockpit
+ Achterin ruimer dan de Proceed
+ Praktische en ruime kofferbak (ondanks de accu)
+ Lekker vlot (+-200 pk)

Alleen de kleur was zwart en daardoor oogde de buitenkant wat saai. Gelukkig hadden ze de Graphene Grey kleur wel in de showroom staan, wat de doorslag gaf om voor dit model te gaan.

1e indruk na 1000 kilometer is erg goed.
De (sport)stoelen zitten erg heel lekker. Hele goede ondersteuning aan de zijkant! Maar door de vorm van de stoelen is het niet mogelijk om een 'standaard' tablet houder te monteren voor de kleine achterin. Dus voor de vakantie naar Spanje moeten we nog even kijken hoe we dit kunnen oplossen.

Automaat + hybride is echt heerlijk. Rondom huis elektrisch rijden en op langere afstanden werkt de hybride stand prima! Wanneer nodig (tijdens invoegen/inhalen) kun je een flinke elektrische boost verwachten!

Infotainment is een beetje een twijfel geval. Sommige zaken werken echt wel heel goed, maar bepaalde zaken ook echt niet. Zal hier over een tijdje als ik wat meer ervaring met het systeem heb wat meer over delen.

Haal denk ik ongeveer 55km elektrisch bereik dus dat valt niet tegen. Kan op mijn eigen oprit laden dus op zich is 55km ook meer dan voldoende voor ons gebruik.

Over een tijdje schrijf ik weer een update!

Ervaring na 6 maanden

  • 13.500 km

Na +- 14000 kilometer ben ik over de gehele linie ik nog altijd erg tevreden met de Leon. De lange rit naar Spanje is zonder problemen verlopen, de heerlijk zittende stoelen hebben daar zeker aan bijgedragen.

+ Punten
+ Volledige Elektrische modes rijdt erg lekker. Woon-werk is voor mij +- 70 per dag, dit is volledig elektrische bijna te doen laatste stukje is dan nog in hybride mode.

+ Ook in hybride mode (D) rijdt de auto echt lekker, elektrische ondersteuning wanneer nodig en lekker comfortabel.

+ In Sport stand is de auto een stuk onrustiger, maar nog altijd comfortabel. Schakelen gaat lekker vlot en niet te schokkerig. Echter wanneer je met een lege accu en dus 100% op benzine rijd, is het overschakelen wel (erg) schokkerig.

+ Heb inmiddels ook al wat vaker achterin gezeten en moet zeggen dat de beenruimte echt dik in orde is. Echt wel een stuk beter dan in de Proceed.


- Punten
- Ik heb al een aantal keer gehad dat het gehele infotainment systeem gerest is. Dan moet ik dus alle instellingen opnieuw doorlopen/aanpassen om het systeem weer naar 'mijn' voorkeursettings te krijgen.

- Het gebeurd regelmatig dat ineens alle systemen die te maken hebben met de sensoren voorop de auto uitvallen. Denk dan aan ACC, Front Assistant system en verkeersborden herkenning. Ik krijg dan een melding per systeem dat ze niet langer actief zijn en na +- 1 min is alles wel weer werkend. Waarschijnlijk heeft het te maken met een vuile sensor o.i.d.?

- Die fysieke knoppen zonder verlichting onder het scherm zijn echt ontwikkeld door een blind paard. Ik snap echt niet dat je zoiets in een auto van deze tijd kan toepassen. Prima om overdag te gebruiken, maar zodra het donker is/wordt weet je totaal niet waar je op klikt. Wil je bijvoorbeeld de muziek wat zachter zetten, staat ineens de heater op 30 graden... ergonomische echt verschrikkelijk! (gelukkig zijn er ook nog andere manieren om de muziek te bedienen).

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Cupra Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.