Citroën ZX Reflex 1.9 D (1995)

autoreview

Citroen ZX

Signalement

UitvoeringZX Reflex 1.9 D
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf107.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In april 2004 heb ik voor 1600 euro een Citroën ZX aangeschaft met ongeveer 107.000 km op de teller. Het is niet de mooiste auto om te zien en hij is allerminst perfect, maar als je voor weinig geld een comfortabele auto zoekt, is een ZX volgens mij geen slechte keuze.

Wat in positieve zin opvalt, is uiteraard het spreekwoordelijke Franse veercomfort en ook de uitstekende wegligging. Hierbij is de achteras met meesturend effect zeker een aparte vermelding waard: heel leuk voor als je houdt van het betere bochtenwerk, maar het maakt de auto helaas ook wel wat zijwindgevoelig, en op een pokdalig wegdek wil de achteras nog het liefst een eigen leven gaan leiden, en moet je als bestuurder af en toe toch wat corrigeren. Maar al bij al blijft het toch leuk speelgoed!

Verder ben ik ook zeer te spreken over de besturing, die aangenaam direct is en niet te zwaar bekrachtigd. Ik heb wel de neiging om in een snelle bocht soms iets te ver in te sturen, maar dat heeft volgens mij vooral te maken met het meesturend effect van de achteras.

Over het schakelen daarentegen ben ik veel minder enthousiast: de schakelwegen zijn lang en het schakelen zelf gaat vrij hakerig, vaak vergezeld van mechanische bijgeluiden, en dat brengt ons bij een ander zwak punt van de ZX: bijgeluiden!

De afdekklep van de radio in de middenconsole rammelt erop los alsof het een kwestie van leven en dood is, en hetzelfde geldt voor de hoedenplank. Wanneer ik ongeveer 135 km per uur rijd, hoor ik een uiterst irritant, metalig trillend geluid ter hoogte van de stuurkolom.

Ook het remsysteem is niet vrij van bijgeluiden: bij stevig afremmen is er soms een krakend geluid te horen. De remmen werken verder naar behoren, maar iets meer gevoel in het rempedaal had wel wenselijk geweest.

Over de motor verder niets dan lof: van een diesel van 70pk moet je natuurlijk geen fitsende prestaties verwachten, maar het is ruim voldoende om mee te komen met het overige verkeer. De motor loopt zeer gecultiveerd en ook het verbruik (ongeveer 6l/100km)valt best mee, temeer omdat ik toch een vrij vinnige rijstijl heb.

Tenslotte wil ik nog iets kwijt over het interieur: het ruimteaanbod is over de gehele lijn ruim voldoende, maar het is geen toppunt van ergonomie: zo is er veel te weinig opberg- en aflegruimte in het laag geplaatste dashboard, dat weliswaar een aangenaam ruimtelijk gevoel creëert, maar als negatief gevolg heeft dat de middenconsole met bedienig van radio en ventilatie, eigenlijk te laag zit. Het is ook niet evident om als bestuurder een goede zitpositie te vinden: ofwel zit je te dicht bij de pedalen, ofwel te ver van het stuur, en mijn rechtervoet komt regelmatig eens in conflict met de middentunnel.

PROBLEMEN

Mijn ZX heeft mij totnogtoe nog nooit echt in de steek gelaten, maar bij onderhoudsbeurten kom ik af en toe wel eens voor onaangename verrassingen te staan. Het was een goedkope wagen wat aanschaf en verbruik betreft, maar de onderhoudskosten rijzen enigszins de pan uit. Zo was ik het afgelopen jaar bij 2 onderhoudsbeurten telkens zo’n 500 euro kwijt.

Zo moesten bij 112.000 km een motorsteun en de spanrol van de multiriem worden vervangen, en bij 121.000 km kwam er een lekkage in een van de achterste remcilinders aan het licht.
Bijgevolg waren de achterste remcilinders en remklauwen aan vervanging toe, en moesten de remtrommels worden uitgedraaid.

Verder zijn er nog enkele kleine ongemakken, zoals de diverse bijgeluiden die ik eerder al heb vermeld, en ook de deursloten geven niet bepaald een degelijke indruk. Toen ik de wagen nog maar pas had, wou het rechter achterportier niet meer op slot, en deze winter heb ik het eens meegemaakt dat het bestuurdersportier niet meer in het slot wou vallen.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.