Citroën ZX Reflex 1.4i (1995)

autoreview

Citroen ZX

Signalement

UitvoeringZX Reflex 1.4i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf70.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Nog geen 3 dagen na deze update gaf hij de geest. De computer in de motor is kapot. Een nieuwe + inbouw is verschrikkelijk duur. Door ook de andere problemen (o.a. dovende dashboardverlichting, lekken ramen achter) heb ik er geen vertrouwen meer in en een Toyota Corolla 1.6 GXI gekocht. Einde verhaal dus. Wel lof voor de ANWB die me heel snel te hulp kwam en me met auto naar de garage bracht.

Wat ik vond:
Ik vind de 3-deurs ZX een fijne, comfortabele auto die me nog niet in de steek heeft gelaten. Pluspunten: comfort, ruimte, betrouwbaarheid, goede wegligging, goede versnellingsbak (bij mijn exemplaar), roestbestendig, aanschafprijs en toch ook wel het uiterlijk (ziet er stukken beter uit dan de 5-deurs).
Min: verbruik, onderhoudskosten, prestaties, enkele ruitenwisser, afnemende dashboardverlichting, geluidsniveau vanaf 110 km/uur, windruis bij de portieren, koortjes hoedenplank die maar een jaar meegaan. Binnenkort maar weer eens 25 euro aan nieuwe draadjes uitgeven.
En een rare benzinemeter: is de tank voor nog ongeveer eenderde gevuld, dan brandt het lampje al. Bij tanken blijkt er steeds nog circa 15, soms wel 20 liter in te zitten! Ik krijg hem trouwens niet verder leeg dan met minimaal 15 liter erin, anders gaat de motor stotteren, bij een viaduct sloeg de motor zelfs een keer af, zat er toch nog 12 liter in de tank.

Bij km-stand 97.300 geeft de motor de geest. Lang leve de ANWB die me heel snel te hulp kwam. Leek eerst de bobine te zijn, bleek dus na lang onderzoek (dat kon pas nadat er in de garage eenzelfde ZX stond!) de computer te zijn. Einde verhaal.

Bij km-stand 95.000 is het volgende probleem ineens over: bij start (maakt niet uit of de motor koud of warm is) houdt de motor de eerste minuten op rare momenten in, en slaat soms zelfs af. Na een paar minuten is dit over. Dit is dus opeens opgelost.
Net voor de 90.000 km heeft ie een kleine beurt + APK gehad. Erg klantonvriendelijk om bij een grote of kleine beurt met APK toch de volle mep hiervoor te rekenen.

Bij 88.000 km nieuwe banden. Stuur stond daarna iets scheef, kost bij Citroën 60 euro, bij de Nissandealer 20! Bij Kwikfit (waar ze vergeten waren het stuur recht te houden) was het uiteraard gratis. Wel slordig van ze.

Bij ongeveer 80.000 km lekt het linkerachterraam (3-deurs uitvoering). En sinds enige tijd ook het rubber van het rechter achterraam. Beide lekken zijn niet ernstig, er druppelt slechts water naar binnen. Eens kijken of ik het op kan lossen met siliconenspray of zo.

Bij km-stand 79.000 moesten de aandrijfassen vervangen worden, dat vind ik nogal vroeg. Grote beurt zonder gekke dingen is ook bijzonder prijzig.

Bij 72.000 km ging het linkerportier opeens niet meer van binnen open. Het was een dure reparatie voor iets heel simpels: een losgeschoten stangetje. Maar het kostte me 120 euro! Daarbij had de monteur ook nog de bedrading van de speaker losgetrokken, en dat dus niet gemaakt.

Voor de rest is mijn ZX een fijne, comfortabele auto. Lekkere stoelen (weliswaar wat kort), goede positie achter het stuur, comfortabel geveerd, geen noemenswaardige (technische) problemen op de aandrijfassen na, (nog) steeds eigenlijk geen rammels. Redelijke kofferruimte, met achterbank omlaag kan je bijna de hele IKEA erin vervoeren. En dan voor een bijzonder lage aanschafprijs. En in de Allure uitvoering heeft ie o.a. metallic lak, sportstuur, mistlampen, meegespoten bumpers, grotere wielen. Hij lijkt ook wel wat verlaagd. Het is zeg maar een schaap in wolfskleren. Jammer dat stuurbekrachtiging ontbreekt.

Een tijdje geleden is er een vandaal tegen mijn auto aangereden en doorgereden. Maar goed dat er een waarborgfonds is: dik 2.000 euro schade aan de rechterzijkant. Gelukkig geen opvallende schade of blankliggend staal. Ik laat het dan ook niet maken, de restwaarde is sowieso nihil, het gaat in de ’pot’ voor een nieuwe auto, waarschijnlijk een Xsara.

PROBLEMEN

Linkerportier wilde niet meer van binnen open (kosten: 120 euro, waarvan 90% arbeidsloon), koordjes hoedenplank (zelf gemaakt, materiaalkosten 25 euro) maar na een jaar weer hetzelfde probleem, aandrijfassen vervangen (590 euro). Inhouden motor als hij net gestart is, is inmiddels na 10.000 km weer voorbij. Poreuze rubbers achterramen, dashboardverlichting die steeds minder wordt. De weinige elektronica die er in zit is dus, hoe Frans, verre van betrouwbaar.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.