Citroën ZX Reflex 1.4i (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ZX Reflex 1.4i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 82.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik zocht een leuk, liefst Frans, karretje met een vriendelijke prijs en een gunstig benzineverbruik. Eerst heb ik aan een Renault Twingo gedacht, maar die is relatief duur (populair) en dorstig.
Ik heb mijn ZX bij een dealer gekocht. Het is een ’Allure’ uitvoering met schuifdak. Het ziet er van binnen en van buiten stijlvol uit. Wat ik waardeer is de wegligging in combinatie met het comfort en het benzineverbruik (1:14 tot 1:18). Minpuntjes vind ik het langzaam donkerder worden van het dashboard, de bekende karakteristieke touwtjes van de hoedenplank die naar buiten hangen ,wat overmatig windgeruis en de wat hakerige versnellingsbak (went wel trouwens).
Ik denk wel dat deze auto wat wordt ondergewaardeerd. De aanschafprijs van een tweedehands exemplaar is daardoor laag.
Update september 2006:
Wat ik hierboven heb geschreven klopt nog steeds. De ZX is een fijne auto. Dit jaar zijn we er mee naar Hongarije geweest en daar heb ik weer gemerkt dat het met het comfort, prestaties en brandstof verbruik wel snor zit. De auto ziet er nog steeds ’fris’ uit aan de binnen- en buitenkant. Over de kosten ben ik dit jaar minder te spreken. Ik overweeg een strippenkaart voor de garage aan te schaffen (zie problemen). Het is jammer dat de kwaliteit van bepaalde onderdelen te wensen over laat.
Update december 2006:
Ik heb de ZX inmiddels verruild voor een Xsara. Ik heb met pijn in mijn hart afscheid genomen want het was een fijne auto die er nog prima uit zag. Helaas liepen de garagekosten wat te hoog op. Ik had gewoon een beetje te veel pech dit jaar.
PROBLEMEN
2003: Lekke achterrem cylinder (set cilinders en voeringen vervangen), silent blocks vervangen, dashboard lampjes, snelheidsmeterkabel.
2004: Verroeste remschijven (nog geen twee jaar oud), stabilisatorstang vervangen.
2005: Geen bijzonderheden
(rampjaar) 2006: Warmlopende voorremmen heeft geleid tot vervanging van remklauwen en hoofdremcilinder. Aandrijfassen vervangen, weigerende ventilator (heeft jarenlang niet gewerkt), gebroken snelheidsmeterkabel (2de keer), aanjager kapot, multischakelaar (richtingaanwijzer) vertoont kuren. Dubbelrelais kapot.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.