Citroën ZX Reflex 1.4i (1995)

autoreview

Citroen ZX

Signalement

UitvoeringZX Reflex 1.4i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf82.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik zocht een leuk, liefst Frans, karretje met een vriendelijke prijs en een gunstig benzineverbruik. Eerst heb ik aan een Renault Twingo gedacht, maar die is relatief duur (populair) en dorstig.

Ik heb mijn ZX bij een dealer gekocht. Het is een ’Allure’ uitvoering met schuifdak. Het ziet er van binnen en van buiten stijlvol uit. Wat ik waardeer is de wegligging in combinatie met het comfort en het benzineverbruik (1:14 tot 1:18). Minpuntjes vind ik het langzaam donkerder worden van het dashboard, de bekende karakteristieke touwtjes van de hoedenplank die naar buiten hangen ,wat overmatig windgeruis en de wat hakerige versnellingsbak (went wel trouwens).

Ik denk wel dat deze auto wat wordt ondergewaardeerd. De aanschafprijs van een tweedehands exemplaar is daardoor laag.

Update september 2006:
Wat ik hierboven heb geschreven klopt nog steeds. De ZX is een fijne auto. Dit jaar zijn we er mee naar Hongarije geweest en daar heb ik weer gemerkt dat het met het comfort, prestaties en brandstof verbruik wel snor zit. De auto ziet er nog steeds ’fris’ uit aan de binnen- en buitenkant. Over de kosten ben ik dit jaar minder te spreken. Ik overweeg een strippenkaart voor de garage aan te schaffen (zie problemen). Het is jammer dat de kwaliteit van bepaalde onderdelen te wensen over laat.

Update december 2006:
Ik heb de ZX inmiddels verruild voor een Xsara. Ik heb met pijn in mijn hart afscheid genomen want het was een fijne auto die er nog prima uit zag. Helaas liepen de garagekosten wat te hoog op. Ik had gewoon een beetje te veel pech dit jaar.

PROBLEMEN

2003: Lekke achterrem cylinder (set cilinders en voeringen vervangen), silent blocks vervangen, dashboard lampjes, snelheidsmeterkabel.
2004: Verroeste remschijven (nog geen twee jaar oud), stabilisatorstang vervangen.
2005: Geen bijzonderheden
(rampjaar) 2006: Warmlopende voorremmen heeft geleid tot vervanging van remklauwen en hoofdremcilinder. Aandrijfassen vervangen, weigerende ventilator (heeft jarenlang niet gewerkt), gebroken snelheidsmeterkabel (2de keer), aanjager kapot, multischakelaar (richtingaanwijzer) vertoont kuren. Dubbelrelais kapot.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.