Citroën ZX Aura 1.9 TD (1994)

autoreview

Citroën ZX Aura 1.9 TD (1994)

Signalement

UitvoeringZX Aura 1.9 TD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf1999
KM-stand bij aanschaf104.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Mijn auto is een 3-deurs ZX Avantage 1.9 TD naar Duitse specificaties, inclusief ABS en een airbag. Beide zaken vormen een bijzonderheid bij Nederlandse ZX-en uit 1992-1995.

Gekocht vanwege zijn goede comfort, prijs-/ kwaliteitverhouding, prestaties en hoog aangeschreven PSA-dieselmotor. Minder van belang maar toch leuk; deze versie is in Nederland erg exclusief! De zeer forse meerprijs ten opzichte van de gewone ZX 1.9 diesel en het succes van de Golf III TDI zijn waarschijnlijk de oorzaak dat deze versie (3-deurs 1.9 TD Avantage) slechts 1 jaar in Nederland is geleverd.

In 1994 was de ZX 1.9 TD een snelle diesel met een hoog specifiek vermogen. De krachtige motor presteert optimaal in het middentoerengebied, vanuit stilstand echter geen sprinter. De indirect ingespoten diesel mist de souplesse ten opzichte van een moderne, direct ingespoten diesel. De topsnelheid ligt op ruim 180 km/u bij 4.300 tpm (gemeten bij 205.000 km). De Michelin-banden hebben de maatvoering 185/60-14 en voldoen prima; Een goed compromis tussen comfort, wegligging en levensduur.
Brandstofverbruik: gemiddeld 1 liter diesel op 16,5 tot 17 km bij een overwegend rustige en anticiperende rijstijl. Olieverbruik motor en versnellingsbak: nihil. Koppeling begint bij 225.000 km minder te worden.

De versnellingsbak schakelt soepel, al maakt de pook lange slagen. De overbrengingsverhoudingen zijn vreemd gekozen waarbij vooral de grote spreiding in de eerste drie versnellingen opvalt: erg korte eerste versnelling (in overbrenging zelfs korter dan de gewone 1.9 diesel) en een lange derde versnelling. De versnellingen drie, vier en vijf sluiten echter goed op elkaar aan waardoor een snelle acceleratie vanaf 50 km/u mogelijk is.

Het interieur is kwalitatief netjes afgewerkt met zacht aanvoelende materialen en duurzame velours bekleding. De stoelen zijn, afgezien van de korte zitting, ruim bemeten. De zitpositie is goed instelbaar waarbij helaas axiale stuurverstelling en traploze verstelling van rugleuning ontbreken. De zitting van de bestuurdersstoel is inmiddels doorgezeten waardoor je in een sportief lage houding achter het stuur zit. De portieren hebben aan de binnenzijde lekker grote armleuningen. Typisch weer zo’n detail waaruit het grote comfort blijkt.

Het weggedrag is goed en stabiel, echter de zware dieselmotor zorgt voor onderstuur in krappe bochten. De stuurbekrachtiging werkt fantastisch (beter dan in de Xsara, Astra I en Golf III) met behoud van gevoel en directheid.

Conclusie: Een ondergewaardeerde auto en daardoor tweedehands voor weinig geld te koop. Modellen van 1994 en later zitten redelijk goed in elkaar en zijn redelijk betrouwbaar. Aanraders vormen de vlotte 1.8 benzine en zeer duurzame 1.9 diesels.

POSITIEF: Weggedrag, comfort, besturing, motor, roestpreventie.

NEGATIEF: Elektra, windruis (mede door optioneel schuifdak), torsiestijfheid carosserie, enkele ruitenwisser vóór, kwaliteit remschijven.

PROBLEMEN

Buiten het reguliere onderhoud hebben zich sinds de aankoop (104.000 km) de volgende problemen voorgedaan:
Lekkage radiateur.
Gescheurde einddemper uitlaat.
Kromme remschijven.
Rammel in slot/vergrendeling van achterklep.
Dashboardverlichting uitgevallen.
Draagarmen voorzijde vervangen.

Witte rook bij koude start i.c.m. lage buitentemperatuur (sinds aankoop in oktober 1999). Normaal verschijnsel volgens dealer; vervangen gloeibougies en nastellen kleppen heeft niets verbeterd. In de zomermaanden start de motor perfekt.

Voor de rest duur regulier onderhoud.

AUGUSTUS 2004: Ik heb de ZX ingeruild voor een nieuwe Seat Ibiza 1.4i Reference.

JANUARI 2006: Ik denk nog altijd vaak terug aan de ZX; ondanks de relatief hoge onderhoudskosten een geweldige (reis)auto. Achteraf had ik nog minimaal twee jaar willen doorrijden.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.