Citroën Xsara Picasso 1.6 HDiF 110pk Caractre (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara Picasso 1.6 HDiF 110pk Caractère |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 88.206 km |
KM-stand laatst | 434.900 km |
Mijn ervaringen
- 100.000 km
Onlangs hebben we na bijna 11 jaar en 325.000 km afscheid genomen van onze Mitsubishi Carisma 1.6 op LPG. De kinderen worden groter en de ruimte achterin was in de lage hatchback beperkt. Op zoek naar een ruimere auto. We kwamen eigenlijk onbedoeld bij deze Citroën Xsara Picasso uit die op diesel rijdt. Onze ervaringen op LPG zijn goed, maar na een proefrit en wat wikken en wegen hebben we toch besloten de auto te kopen. Een diesel van 6 jaar oud met nog geen 90.000 km voor een leuk prijsje.
In de auto zit je een stuk hoger, zalig! Na onze vakantie met de Citroën leek onze tweede auto, een Mitsubishi Space Star wel heel erg laag te zitten...
De auto heeft climate control, 4 elektrische ramen, spiegels die elektrisch kunnen inklappen, cruise control, radio bediening bij het stuur, automatische ruitenwisser en een lichtsensor voor de verlichting. Hierdoor verwacht ik dat het de Exclusive uitvoering is.
De diesel rijdt prima. Even wennen met het wegrijden waarbij de auto toch wat toeren moet maken voordat hij vlot wil wegrijden.
De snelheidsmeter is digitaal en zit in het midden van het dashboard. In tegenstelling tot wat ik verwacht had, was ik hier snel aan gewend. In het dashboard is ook het verbruik prima bij te houden. De meter is in liter per 100 km, ik prefereer kilometers per liter maar dat is niet in te stellen. Jammer dat het verbruik zo'n 5% te optimistisch t.o.v. de kilometers en getankte liters. Meestal geeft de boordcomputer ongeveer 5,3 liter/100 km aan bij een tankbeurt. Ondanks dit constante verbruik en gelijke afstanden tussen de tankbeurten gaat er de ene keer 5 liter meer in de tank dan de andere keer. Het lijkt net alsof de tank soms niet helemaal voor getankt wordt.
Het brandstofverbruik neemt bij snelheden boven de 100 km/uur aardig toe.
Over de laatste 11.500 km verbruikte de auto 650 liter dus gemiddeld 17,7 km/liter.
Ondertussen wordt het kouder en is een set winterbanden aangeschaft. Dit is in de auto duidelijk te horen. Ik kijk al weer uit naar het voorjaar wanneer de lichtmetalen velgen er weer onder kunnen.
Cruise control
- 115.000 km
Ondertussen ruim 25.000 km gereden. Veel woon-werk verkeer van 60 km enkele reis en dan is de cruisecontrol zalig. Wat zal ik die missen in een andere auto!
Bij de eerste onderhoudsbeurt is buiten de standaard dingen de ophangbeugel van de demper vervangen.
Het gemeten verbruik is 1:17,9 km/liter (5,6 liter/100 km). De boardcomputer geeft zo'n 6% zuiniger verbruik aan. Dit gebaseerd op de getankte liters en de kilometerstand (wie weet wijkt die ook weer wat af).
Lekkende verstuiver
- 149.000 km
Sinds de laatste toevoeging 34.000 km gereden. De auto rijdt nog steeds lekker! De luidsprekers zijn vervangen, maar veel verbetering in het geluid zat er niet in. Misschien is de standaard radio niet goed of moet er een bas-box inkomen.
Helaas zag ik bij de beurt die ik zelf uitvoer, lekkage rond de verstuiver. Ik had hier nog niets van gemerkt, maar toch tijd om de garage hier naar te laten kijken. Hun conclusie dezelfde als de mijne: lekkende verstuiver. Aangezien ze goed vast kunnen zitten en ik niet het juiste gereedschap bezit, heb ik de auto bij de garage achtergelaten. De garage heeft hem er met moeite gekregen. Om te voorkomen dat de andere ook gaan lekken zijn de zogenoemde brandplaatjes van de andere 3 verstuivers vervangen. Na een kleine 900 euro afgerekend te hebben, kon ik weer naar huis rijden.
Mijn vertrouwen in het goed aangeschreven HDI motorblok is aardig afgenomen...
Probleemloos 80.000 km erbij
- 227.000 km
Ik kwam erachter dat ik al bijna 2 jaar geen update heb geschreven voor mijn auto. In die tijd 80.000 km erbij gereden. Alleen gewoon onderhoud zoals een set banden, 4 beurten inclusief FAP/Eolys vloeistof, een nieuwe voorruit en een behuizing voor de sleutel.
De komende beurt (240.000) staat de distributieriem op de planning en ik vrees ook dat de koppeling aan vervanging toe is. De laatste 10.000 km slipt deze een beetje bij veel gas geven. Een offerte voor de riem en koppeling is binnen en bedraagt ruim € 1.100. Eens kijken wat ik in de mei vakantie ga doen, het vakantiegeld uitgeven of zelf sleutelen...
239.809, 10 jaar
- 239.809 km
De kilometerteller gaat richting 240.000 km, de auto is een week eerder 10 jaar geworden. Iedere 240.000 km of iedere 10 jaar moet de distributieriem vervangen worden. Daar voldoet de auto dus precies aan.
Ik vind het leuk om het onderhoud zelf te doen, dus onderdelen aangeschaft en distributieriem, waterpomp en aandrijfrollen vervangen. Daarbij gelijk de multiriem vervangen. Na 8 uur werk stond de auto weer op z'n wielen. Starten en lopen, je merkt niets van al dat werk maar geeft wel een goed gevoel!
Hiernaast nog de "gewone" beurt met als extra nieuwe remschijven en blokken bij de voorwielen.
De APK was vooral een formaliteit.
De auto rijdt nog steeds zalig, geen technische problemen en klaar voor de volgende 240.000 km/10 jaar.
Nieuwe accu en gebroken peilstok
- 300.000 km
Sinds het vervangen van de distributieriem en 60.000 km is alleen de accu vervangen en de peilstok. Daarvan was het laatste stukje afgebroken waarop je het niveau afleest. De accu was nog geen 4 jaar oud, daar had ik meer van verwacht. Daarnaast een kleine lekkage aan het stuurbekrachtigingssysteem. Een bout die de leidingen vastklemt was iets los gaan zitten.
De auto rijdt nog steeds zalig. De radio ontvangst is niet zo goed, maar dat blijken meer mensen met deze auto te hebben. Of het aan de radio of de antenne ligt weet ik niet. Gelukkig ontvang ik mijn favoriete zender goed, maar in het buitenland ontvang ik soms helemaal geen zender.
Het verbruik volgens de boordcomputer is met 5 liter op 100 km zo'n 8% te optimistisch . De tankbonnen van de laatste 220.000 km geven 1:18,4 aan. Volgens mij een prima verbruik voor deze auto. Ik ga maar niet uitrekenen hoeveel kilo CO² er al uit de uitlaat is gekomen...
Gratis ritje naar huis
- 328.000 km
Nadat ik getwijfeld had om mijn pechhulpservice op te zeggen, ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb. De poelie van de dynamo was eraf gelopen waardoor de riem direct kapot ging en de stuurbekrachtigingspomp kapot maakte. Dit zo'n 100 meter voor het tankstation waar ik de auto nog net kon neerzetten. De pechhulpservice kon er ter plaatste niets mee beginnen en bracht mijn auto en ik naar huis. Scheelt weer een paar liter diesel, maar dat weegt natuurlijk niet op tegen de reparatiekosten... Ik heb een andere dynamo met nieuwe poelie gemonteerd, een nieuwe stuurbekrachtigingspomp en natuurlijk een nieuwe riem. Hiervoor van alles natuurlijk moeten demonteren inclusief de compressor van de airco. Een Picasso is een grote auto, maar niet onder de motorkap.
Bij de service beurt die een paar duizend kilometer later was, is de EGR klep vervangen. Deze bleek af en toe in geopende stand vast te staan waardoor het motor management lampje ging branden. Hierdoor ging ook het ESP systeem in storing. Na het vervangen gaat nu de klep af en toe niet open. Voor de auto geen reden om het lampje te laten branden, maar hierdoor wel storingscodes in het motormanagement systeem. Dit moet nog nagekeken worden.
Nieuwe koppeling
- 363.000 km
Al hele lange tijd merk ik dat de koppeling slipt als ik veel gas geef bij een laag toerental. Door rustig aan te doen heeft de koppeling het nog 120.000 km uitgehouden. Bij vervanging bleek de koppeling versleten maar ook was er lichte olielekkage bij de krukas. De koppeling met dubbel massa vliegwiel is vervangen door een conversie set met een enkel massa vliegwiel (Valeo 835071).
De koppeling kan er weer 360.000 km tegen aan!
Klokje rond?
- 400.000 km
Een paar dagen geleden was het zover, de teller stond op het punt om van de 399.999 naar de 400.000 te springen. Normaal ben ik niet blij als ik in de file sta, maar van het moment kon ik keurig een paar foto's te maken. Maar wat gebeurt er nu? Hij springt van 399.999 naar 00.000! Vreemd genoeg kan het eerste segment alleen de cijfers 1, 2, 3 en 7 weergeven en gaat de teller dus gewoon naar 0. Zou Citroën er vanuit gaan dat de auto's nooit meer dan 400.000 km rijden?
Zo'n 80.000 km geleden ging de poelie van de dynamo stuk. Toen met wat gevolgschade. De poelie is een vrijlooppoelie zodat bij een wisseling van hoog naar laag toerental de dynamo vrij loopt, net als bij een fiets de trappers stil houden en dat het wiel doordraait. Toen een tweedehands dynamo in de auto gezet maar niet de vrijlooppoelie vervangen. 80.000 km later bleek bij een controle de vrijlooppoelie vast te zitten. Voor het vervangen van de poelie de dynamo gedemonteerd - hiervoor de stuurbekrachtingingspomp en ook de airco compressor moeten verwijderen of opzij schuiven - en de plaatselijke garage de poelie te laten demonteren. Dat ging zonder probleem maar de nieuwe poelie monteren met luchtgereedschap terwijl hij scheef op de as van de dynamo zat, gaat niet waardoor hij muurvast zat. Ik heb maar weer opnieuw een tweedehands dynamo gekocht (35 euro) om verder te kunnen rijden.
Bij de twintigste serverbeurt de schijfremmen achter vervangen en na 60.000 km de Vredestein Sportrac 5 vervangen door een set Michelin CROSSCLIMATE+.
Afgelopen zomer heb ik de condensor van de AIRCO vervangen omdat deze lek was. De vriendelijke AIRCO speciallist gaf bij aanwijzingen voor het vervangen en toen ik terug kwam is het systeem onder hoge druk gezet. De reperatie was geslaagd en de AIRCO speciallist heeft het koudemiddel aan het AIRCO systeem toegevoegd.
Vandaag was de APK afspraak. Geen problemen om wat lichte vloeistof lekkage na. De motor is goed vettig en ik ben blij dat dat geen afkeurpunt is. De keurmeester was verplicht de kilometerstand af te lezen, dus ik heb nu een APK keuringsrapport met 271 km. Met als gevolg een onlogische kilometerteller volgens het RDW...
De keurmeester gaf aan dat hij nog wel een paar jaar mee kan. Ik hoop dat hij gelijk heeft, maar zit wel een beetje rond te kijken naar een andere auto.
Pech en afscheid
- 434.900 km
Na twee jaren in Nederland vakantie te hebben genoten was het dit jaar weer tijd om naar Kroatië te gaan. Hier zijn we eerder geweest en met de conformabele Xsara Picasso moet dit geen probleem zijn.
Echter na zo'n 250 km over de Duitse grens stopte de motor ermee. Starten wou hij niet meer. Na 3 uur was er eindelijk een sleepauto die ons bij een garage bracht. Daar startte de auto wel maar gaf geen vertrouwen (maar wel foutcode P0193 Fuel Rail pressor sensor high). De garage had geen tijd, vreesde een defecte hogedruk brandstofpomp en via de reisverzekering konden we een dag later met vervangend vervoer verder rijden.
In de vakantie opgezocht wat P0193 kon zijn en kwam erachter dat de stekker naar de sensor of een kabelbreuk vaak voor zouden komen. Met draaiende motor de kabel aangeraakt en hij sloeg direct af. De stekker schoongemaakt, heel veel aan de draad bewogen, maar de motor bleef draaien.
Weer zalig de volgende 2.000 km gereden en toen weer afslaan onder het rijden. Nu met P0192 (Fuel Rail pressor sensor LOW). De auto kon deze keer wel gestart worden, maar in een ritje van 50 km is de motor een keer of 9 afgeslagen tijdens het rijden.
Met ruim 440.000 km op de teller, roest op en zelfs een roestgat in de dorpel (te klein voor APK afkeur, maar reparatie nodig voor de volgende APK) en het niet meer hebben van het vertrouwen in de auto, de auto vervangen. De laatste rit van huis naar de garage in Ridderkerk ging weer probleemloos, maar ik was blij dat ik daar aangekomen was. De garage wist van de problemen en ik kreeg € 150 voor de Citroën.
Een kleinere auto op LPG (Dacia Sandero Stepway) vervangt de Xsara Picasso. Negen jaar geleden was de ruimte nodig voor de 3 opgroeiende kinderen maar ondertussen gaat er hooguit nog 1 met ons mee. Dan wordt het toch een kleinere auto met minder vaste kosten (per maand € 60 besparing op de wegenbelasting, goedkopere verzekering en met de huidige brandstofprijzen en 2.500 km/maand € 90 besparing op brandstofkosten).
Statistieken van de Xsara Picasso:
Ik heb er 356.116 km mee gereden in 9 jaar.
19456 liter getankt, gemiddeld 1:18,3, ruim 25.000 euro
Gemiddeld 1,28 euro per liter diesel, variërend tussen 1,00 en 2,33 per liter.
De wegenbelasting hakt er goed in met 12.735 euro.
Onderhoud inclusief 5 setjes banden 5.677 euro met een lekkende verstuiver (877 euro) en een nieuwe koppeling (764) als grootste kostenposten. En natuurlijk trouw iedere 20.000 km een beurt (dus 17 beurten gegeven).
Gemiddeld 501 euro per maand. Klinkt best wel hoog, maar daar heb ik een zalige auto voor gereden. En na verrekening met de reiskostenvergoeding bleef er maar 227 euro over.
Ondertussen bij een ander bedrijf de Xsara Picasso te koop zien staan voor € 999. Ik hoop dat dit bedrijf de storing heeft kunnen oplossen en niet een koper opzadelen met mijn problemen. Het is niet voor niets dat ik genoegen nam met een inruilprijs van 150 euro...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.