Citroën Xsara Coupé 2.0 HDI 90pk Différence (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara Coupé 2.0 HDI 90pk Différence |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze ’Xsara Coupe II HDi 90pk’ is allround gezien de beste auto die ik ooit heb gehad, mede door zijn fantastische HDi-motor die ook na 450.000km nog geen druppel olie verbruikt.
Weliswaar belast ik een motor (boven de 2000rpm) pas wanneer de temperatuurmeter van de koelvloeistof in zijn normale stand staat, en dit zal ongetwijfeld hebben meegeholpen.
Ik schakel gewoonlijk naar een hogere versnelling rond 2000rpm, de motor functioneert meest tussen 1500rpm en 2000rpm, en op de snelweg langdurig op ca. 3000rpm=130km/h.
Een in het gebruik zeer snelle en comfortabele auto met een geweldige wegligging.
De topsnelheid is officieel 180km/h maar toen de auto al 200.000km had gelopen en dus net was ingereden heb ik er in Duitsland meer dan 200km/h (echte km) mee gehaald op een vlak stuk weg met weinig verkeer.
Sindsdien zijn de prestaties vrijwel gelijkgebleven.
De snelheidsmeter wijkt ca. 3 km/h af naar boven.
Het dieselverbruik ligt gemiddeld rond de 1:17 a 1:18 maar als je echt je best doet is 1:20 haalbaar.
Op 100.000km is onder garantie de distributieriem voortijdig vervangen - een spanrollager was uitgelopen, hetgeen zich liet horen door een steeds duidelijker gerasp dat uit de ophanging leek te komen maar net op tijd werd ontdekt.
De auto had een ongezonde eetlust voor dure H7 lampjes, maar sinds ik ben overgestapt van Philips (levensduur minder dan 10.000km) op de veel goedkopere fabrikant Hella gaan de koplampen meer dan 30.000km mee.
Het vervangen van de koplampjes is een nogal lastig karweitje dat eigenlijk alleen bij daglicht gemakkelijk gaat.
Tot ruim boven de 300.000 heb ik geen enkele reparatie gehad aan de Xsara behalve het normale onderhoud, volgens het fabrieksschema en bij een goede Citroendealer.
Tussen 350.000km en 450.000 zijn achtereenvolgens vervangen: accu, generator, electronische unit onder het stuur + contactsleutelzender, rembekrachtiger, kachelaanjager, koppeling (2e keer), naaldlagers achterasophanging.
Kort geleden heb ik de auto met pensioen gedaan (hij is in perfecte technische staat en kan nog jaren mee bij iemand die minder rijdt dan ik) en vervangen door een gebruikte C3 1.4 HDi 16v 92pk, ook van het bouwjaar 2003.
PROBLEMEN
Geen, behalve normale slijtage.
Wel problematisch:
Levensduur H7 lampjes
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.