Citroën Xsara Coupé 2.0 HDI 90pk Différence (2003)

autoreview

Citroen Xsara Coupé
Citroen Xsara CoupéCitroen Xsara CoupéCitroen Xsara CoupéCitroen Xsara CoupéCitroen Xsara CoupéCitroen Xsara - interieurCitroen Xsara - interieur

Signalement

UitvoeringXsara Coupé 2.0 HDI 90pk Différence
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze ’Xsara Coupe II HDi 90pk’ is allround gezien de beste auto die ik ooit heb gehad, mede door zijn fantastische HDi-motor die ook na 450.000km nog geen druppel olie verbruikt.
Weliswaar belast ik een motor (boven de 2000rpm) pas wanneer de temperatuurmeter van de koelvloeistof in zijn normale stand staat, en dit zal ongetwijfeld hebben meegeholpen.
Ik schakel gewoonlijk naar een hogere versnelling rond 2000rpm, de motor functioneert meest tussen 1500rpm en 2000rpm, en op de snelweg langdurig op ca. 3000rpm=130km/h.

Een in het gebruik zeer snelle en comfortabele auto met een geweldige wegligging.
De topsnelheid is officieel 180km/h maar toen de auto al 200.000km had gelopen en dus net was ingereden heb ik er in Duitsland meer dan 200km/h (echte km) mee gehaald op een vlak stuk weg met weinig verkeer.
Sindsdien zijn de prestaties vrijwel gelijkgebleven.
De snelheidsmeter wijkt ca. 3 km/h af naar boven.

Het dieselverbruik ligt gemiddeld rond de 1:17 a 1:18 maar als je echt je best doet is 1:20 haalbaar.

Op 100.000km is onder garantie de distributieriem voortijdig vervangen - een spanrollager was uitgelopen, hetgeen zich liet horen door een steeds duidelijker gerasp dat uit de ophanging leek te komen maar net op tijd werd ontdekt.

De auto had een ongezonde eetlust voor dure H7 lampjes, maar sinds ik ben overgestapt van Philips (levensduur minder dan 10.000km) op de veel goedkopere fabrikant Hella gaan de koplampen meer dan 30.000km mee.
Het vervangen van de koplampjes is een nogal lastig karweitje dat eigenlijk alleen bij daglicht gemakkelijk gaat.

Tot ruim boven de 300.000 heb ik geen enkele reparatie gehad aan de Xsara behalve het normale onderhoud, volgens het fabrieksschema en bij een goede Citroendealer.
Tussen 350.000km en 450.000 zijn achtereenvolgens vervangen: accu, generator, electronische unit onder het stuur + contactsleutelzender, rembekrachtiger, kachelaanjager, koppeling (2e keer), naaldlagers achterasophanging.

Kort geleden heb ik de auto met pensioen gedaan (hij is in perfecte technische staat en kan nog jaren mee bij iemand die minder rijdt dan ik) en vervangen door een gebruikte C3 1.4 HDi 16v 92pk, ook van het bouwjaar 2003.

PROBLEMEN

Geen, behalve normale slijtage.

Wel problematisch:
Levensduur H7 lampjes

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.