Citroën Xsara Coupé 1.6i 16V VTR (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara Coupé 1.6i 16V VTR |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 167 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik was al een tijdje opzoek naar een 2e hands auto op LPG G3 ter vervanging van mij seat toledo tdi, bij toeval stuite ik op deze xsara coupé terwijl ik opzoek was naar een auto voor een vriendin. Na het bekijken van de advertentie op internet nog dezelfde dag een afspraak gemaakt voor een testrit.
De coupé stond bij een handelaar in jonge gebruikte europese wagens en zag er behalve een paar kleine krasjes smetteloos uit. De testrit zelf beviel goed (zie ook problemen) en ik besloot de citroen te kopen. Na een kleine 2 weken kon ik hem ophalen en ik moet zegen dat zo’n franse coupé toch wel erg lekker rijd. Je kunt hem lekker hard door de bocht gooien dankzij het sportonderstel en de meesturende achteras.
De VTR versie is standaard al vrij compleet uitgerust, mijn xsara heeft als optie nog een elektrisch schuif/kantel dak, metallic lak, boardcomputer, radio met cd wisselaar en stuurwielbediening en climate control.
Ik vind de 1.6 16v snel genoeg hoewel ik af en toe nog wel het koppel van een tdi mis, met name tijdens het inhalen op provinciale wegen. Het verbruikt licht op dit moment rond de 1:12,5 op Lpg, op benzine heb ik het verbruik nog niet gemeten. Wat ik het grootste nadeel vind aan de gasinstallatie is de geringe actieradius. Ik rij ongeveer 300 km op een volle gastank, maar dat moet je dan maar voor lief nemen om goedkoop te kunnen rijden.
PROBLEMEN
Tijdens de testrit bleken er toch een paar dingen te mankeren aan de auto, tijdens de testrit deed alleen de indicator van de richtingaanwijzer het niet maar tijdens het uitlezen bij de citoen dealer vielen ineens alle tellers uit. Het complet dashboard moest uit elkaar om een nieuwe tellerunit te plaatsen, en er moest een nieuwe BSI computer in, deze regelt o.a. de boardcomputer. Gelukkig was de handelaar bereid om de helft van de reparatiekosten voor zijn rekenning te nemen.
De reservesleutel bleek ook niet meer aanwezig te zijn dus heb ik er maar meteen een sleutel laten bijmaken.
Al vrij snel na aanschaf kwam ik er achter dat de airco niet koelde, bij de dealer bleek er totaal geen koelmiddel meer in het systeem te zitten. De dealer heeft het systeem weer afgevuld en een fluoriserende vloeistof toegevoegd (2-mei) om eventuele lekkages te kunnen opsporen.
Op 30 april 2007 starte de auto s’ochtends ineens niet, de wegenwacht erbij gehaald (binnen een half uur ter plaatse) en deze kreeg m wel aan de praat, volgens de wegenwacht stond waarschijnlijk de startmotor op een dood punt.
Gisteravond (13 april) opeens weer hetzelfde probleem, nu hebben een paar voorbijgangers mij aangeduwt en kon ik zo mijn weg vervolgen. Van en ochtend was het weer hetzelde verhaal, gelukkig weer een paar mensen bereid gevonden om te duwen. Vanmiddag maar even bij de dealer langs geweest, en deze denkt dat het een relais is. 16 april word deze vervangen en word meteen gecontroleerd of de airco lekt. Tot nu toe koelt de airco nog steeds goed.
Samenvatting:
* Bij aanschaf (167.000 km): Complete tellerunit vervangen
BSI computer vervangen
Airbag storing (losse stekker onder passagiers stoel)
* 167.000 km Reserve sleutel laten bijmaken (E 108,-)
* 167.500 km Airco bijgevuld inclusief fluoriserende vloeistof.
(E 168,-)
* 168.500 km Startproblemen, (tijdelijk) opgelost door de
wegenwacht.
* 171.500 km Opnieuw startproblemen, dealer gaat startrelais
vervangen
Ik zal regelmatig updates gaan plaatsen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.