Citroën Xsara Break 1.6i Ligne Prestige (1999)

autoreview

Citroën Xsara Break 1.6i Ligne Prestige (1999)

Signalement

UitvoeringXsara Break 1.6i Ligne Prestige
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf1999
KM-stand laatst224.800 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 108.008 km

AUTO VERKOCHT per 19-2-2014

De Citröen Xsara Break hebben wij nieuw gekocht met alle toendertijd verkrijgbare opties, behalve lichtmetalen velgen. Het is een plezierige reisauto waar je na 900 km nog fit uitstapt. Verbruik gemiddeld 1:13,5 met airco, op lange stukken 1: 14,5 tot 15. Kruissnelheid 140/150 is geen enkel probleem. De 1600 motor voldoet goed en is voldoende pittig. De kwaliteit van de auto is tot heden prima, alles voelt solide aan. Dat kon ik bij mijn vorige Citroëns niet altijd zeggen. Behalve het normale onderhoud is het verder een betrouwbare auto. Een paar kleine dingen zijn vervangen/gerepareerd.

Problemen.
* Airbaglampje bleef branden(2x) onder gararantie gerepareerd
* Deksel zekeringskastje viel er steeds uit. Zelf vastgezet met 2 parkertjes
* Achterklepslot moet vaak gesmeerd worden
* Hoogteverstelling bestuurdersstoel defekt. Geheel nieuw frame vervangen. Was na de garantie, doch is door de daeler kosteloos vervangen.

26-05-04 km stand 112.767
Gasveer achterklep lekte en is vervangen. Dit is tevens het moment dat ik na vele tevreden jaren afscheid heb genomen van de merkdealer. Reden: voor twee kleine reparaties, zijnde vervanging achterlicht en de gasveer, moest een afspraak gemaakt worden. Hier hebben wij begrip voor. Mijn vrouw werd beide keren vergeten in de showroom, ondanks dat ze zich op tijd had gemeld bij de receptie, waarbij men nog beweerde dat ze geen afspraak had. Stond echter wel in de agenda van de garage. Een sorry of excuses kon er niet af. Wel een nietzeggend telefoontje nadat ik zelf de garage had gebeld.We hadden twee auto(Xsara en ZX Volcane) in volledig onderhoud bij de garage.Overgestapt naar de universeel dealer in het dorp.

27-6-2004 km stand 113.197
APK, geen bijzonderheden

7-1-2005 km stand 123.359
Grote onderhoudsbeurt, wilremcilinder vervangen

24-2-2005 km stand 126.980
Motor maakte een raar tikkend lawaai en ik vreesde het ergste. Viel mee er was een bougie defect. Bougies vervangen.

27-6-2005 km stand 133.374
APK. Rechter ashoes vasgemaakt, ABS tandriem en fusee schoongemaakt ivm vet.

31-1-2006 km stand 144.151
Onderhoudsbeurt, geen bijzonderheden

30-6-2006 km stand 153.034
APK, geen bijzonderheden.
Uit eigen initiatief de achterbanden vervangen in verband met uitdroogverschijnselen en reis buitenland.Het waren nog steeds de eerste achterbanden.

8-1-2007 km stand 166.007
Onderhoudsbeurt, linkerraamschakelaar vervangen omdat lampje hiervan stuk was.

2-7-2007 km stand 173.899
Airco gevuld en multisnaar vervangen

3-8-2007 km stand 175.267
APK geen bijzonderheden

6-9-2007 km stand 176.969
Bobine vervangen en bogiedopset

2-1-2008 km stand 183.110
Accu defekt en vervangen. Kon nog net starten en de garage bereiken, was de eerste accu.

25-3-2008 km stand 184.781
Koelventilator maakt veel lawaai, vervangen. Condensor airco vervangen.

18-6-2009 km stand 191.758
APK Geen bijzonderheden.

20-7-2009 km stand 193.000
Airco werkt niet meer. Garage bied aan systeem te vullen om te kijken of de oorzaak de condensor is. Bleek het geval te wezen. Waarschijnlijk steenslag, schijnt een PSA kwaal te zijn.Bij verdere controle bleek het gehele airco systeem vervangen te moeten worden.Gezien de hoge kosten en de leeftijd van de auto kreeg ik het advies om dit niet te doen. De garage wilde de condensor wel vervangen op basis van garantie, dit had geen zin meer. Kosten vullen en controle heb ik niet hoeven te betalen.Tevreden over afhandeling en advies.

1-12-2009 km stand 195.000 Voorlopig eindoordeel
De auto werd intensief gebruikt(particulier)maar de komende tijd zullen er niet veel kilometers mee gemaakt worden.
De auto rijd nog prima, geen kraakje te horen.Van de buitenspiegels is een groot deel van de lak verdwenen. Geen olie gebruik of roest. Vering wordt wat slapper. 10 cd wisselaar van Sony werkt nog steeds!.
Op naar de 200.000

update 7-7-2010

  • 197.550 km

Auto is weer APK goedgekeurd zonder enig probleem. Volgens de garage ziet de auto er nog prima uit voor zijn leeftijd, er zijn geen problemen te verwachten op korte termijn.

update 21-12-2010

  • 201.000 km

Eind augustus werkte de achter ruitenwisser en licht zoemer niet meer, bleek een draadbreuk te zijn bij de achterklep.Met de huidige strenge vorst en sneeuw is het starten en rijden, ook de deuren zijn nog open te krijgen. Alleen het elektrische raam aan de bestuurders kant zit vaak vastgevroren, dit was de laatste jaren al het geval.Auto wordt gebruikt waarvoor deze is vervoer/transport,vorige week nog één kuub haardhout(achterin) opgehaald met de Xsara.

Update 13-5-2011

  • 204.700 km

Apk en kleine onderhoudbeurt. Achterbanden vervangen, ruitenwissers vervangen, olie en filter vervangen en achterrem cilinder vervangen. Normaal onderhoud dus. De laatste onderhoudsbeurt was 3 jaar geleden. Bij het ophalen van de auto met de garage eigenaar besproken hoe de kwaliteit van de auto is, dit in verband met het passeren van de 200.000 km grens waarbij de distributieriem,waterpomp,spanrollen vervangen dienen te worden. De auto is het waard om de distributieriem te vervangen, hiervoor zal ik nog een afspraak maken. De cd wisselaar heeft het begeven de radio werkt nog. Afgelopen week met de auto naar Duitsland geweest. Even het gas ingedrukt en de auto liep zomaar 175km, het was te druk om de echte topsnelheid te kunnen bereiken.

Update 08-01-2012

  • 212.000 km

Bij km stand 204.800 is de distributieriem,waterpomp,multisnaren vervangen en het koelsysteem ververst. De achterruitenwisser heeft het weer begeven. Tevens zag ik dat er een stuk flexibel rubber slang van het lucht filter vlakbij de gril grotendeels is vergaan. Op enkele plekken op de carrosserie laat de coating welke over de lak(kleur rood) zit los, geen roest.

Update

  • 214.200 km

Auto had bijna 3 maanden stilgestaan maar startte gewoon in 1 keer. APK gekeurd, de achterbanden(70.000km) waren verdroogd en zijn vervangen. Behalve het smeren van het stuurhuis waren geen bijzonderheden.

Update

  • 219.800 km

De Xsara is deze week voor de APK keuring bij de garage geweest.De kentekenverlichting deed het soms wel en soms niet, volgens de garage was de schuldige een gebroken massadraad.Het probleempje is opgelost.Auto weer voor een jaar goedgekeurd.Opmerking van de garage: de de voorrem schijven worden dunner en de uitlaat minder, vervanging was nog niet noodzakelijk.Ik overweeg om de Xsara aan te melden voor het klokje rond.

Update

  • 223.200 km

Auto had weer bijna 3 maanden stilgestaan, accu weer aangesloten en starten en lopen.Uitlaat van voor naar achter laten vervangen. Aan de voorstoelen is te merken dat de auto niet zo jong meer is. De stoelen zijn wat slap aan het worden.

update auto verkocht

  • 224.800 km

Na ruim 14 ½ jaar en 244.800 trouwe kilometers is de Xsara per 19 februari verkocht en een Honda Accord 2.0 sport, automaat uit 2003 gekocht met 141.000 op de teller. Technisch was de Xsara nog goed, want de auto is ingeruild bij de garage waar de auto ook in onderhoud was en zal nog als occasion verkocht worden en gaat niet naar de handel. De reden van de verkoop was dat de stoelen erg slap zijn en ik daardoor last van mijn rug kreeg tijdens lange afstanden. Ook de defecte airco vonden wij in de winter en zomer lastig. Na 42 jaar alleen maar het merk Citroen gereden te hebben, een heel ander automerk erbij. In een volgende review zal ik mijn ervaringen en reden voor de keuze van Honda mededelen. De c4 Picasso is nog wel in ons bezit.

Aangezien ik van de deze auto de totale kosten heb bijgehouden kom ik uit op 0,11 cent per kilometer, afschrijving en onderhoud. Verzekering , wegenbelasting en renteverlies zitten niet in dit bedrag.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.