Citroën Xsara Break 1.4i Ligne Prestige (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara Break 1.4i Ligne Prestige |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 200.750 km |
KM-stand laatst | 223.000 km |
De Xsara loopt!
- 201.173 km
Typisch ik: Ruil een rijdende auto (weliswaar zonder APK) in op een auto die helemaal niet start.
Zo'n Xsara 1.4i die niet wilde starten, dat kon maar weinig zijn dacht ik zo: BDP-sensor, startonderbreker of brandstofpomp. De brandstofpomp deed inderdaad niets, maar de ontsteking evenmin, en er werkte nog veel meer niet wat deed vermoeden dat het startrelais niet schakelde. Om een lang verhaal kort te maken: Ik heb de auto op een kar opgehaald, en een goede vriend die toevallig ook nog electronicagoeroe is heeft uiteindelijk de storing weten te traceren: Een simpel kabelbreukje (en nog wat meer kabellende, vermoedelijk als gevolg van een paar jaar beunonderhoud).
Sinds gisteren is de Xsara dus weer rijdend, en ook al moeten er nog een paar kleine dingen aan gebeuren, ik vind het een heerlijke auto!
Erg snel is ie niet (75 pk op ~1250 kg met mij erbij), maar zolang je géén haast probeert te hebben heeft de auto een heel ontspannen uitwerking op je gemoedstoestand. Komt wat dat betreft nog het dichtst bij de XM die ik jaren geleden een tijd reed. Natuurlijk, hij veert minder fijn, maar lekker "zacht" is ie toch zeker.
Voorlopig sleutellijstje:
- lichte trilling voortrein oplossen (vermoedelijk banden vervangen, de auto heeft even stil gestaan);
- motorsteunen even nakijken (volgas/gas los geeft wat meer schok dan ik blij mee ben);
- thermostaat vervangen (koelwatertemperatuur is niet mooi stabiel, slingert tussen 75 en 90 graden)
Betrouwbaarheid en gebruikskosten moet ik helaas invullen, terwijl ik hier nog niks over kan zeggen. Op hoop van zegen: Goed :)
Wordt vervolgd!
Eerste storing(en) te pakken!
- 202.000 km
De Xsara rijdt heerlijk comfortabel, op trekkracht hoef je niet te rekenen maar door de stroomlijn is ie op de snelweg relatief stil en snel te rijden, en startte tot gisterochtend iedere keer prima.
Het viel me de laatste tijd al op dat er telkens lampjes aan gingen net na de koude start (vooral motormanagement), maar gezien die vervolgens na een minuut of 10 rijden gewoon weer uit gingen had ik besloten 'm later maar evne uit te lezen. Vanochtend draaide ik de sleutel om en kwam er alleen een *klik*. Spanning over de accu eens gemeten.. 7.07V - Da's niet genoeg :)
De auto dus maar aangeduwd (valt nog tegen als je een AX of Saxo gewend bent - blijkbaar was 7.07V gelukkig wel voldoende om de ECU min of meer te laten functioneren), en zo snel mogelijk langs de accuservice gereden voor een nieuwe.
Valt de auto overigens niet aan te rekenen - de laadstroom en spanning zijn als nieuw, maar de auto heeft wel een paar maanden stilgestaan met een leeggestartte accu, en daar worden accu's nooit blij van.
Inmiddels vermoed ik dat de "motorstoring" die de auto aangaf ook gewoon veroorzaakt werd door te weinig spanning naar ECU en/of sensoren - het lampje is sinds het vervangen van de accu niet meer aan geweest (behalve de testcyclus net na de start dan).
Best saai, zo'n Citroën...
- 206.826 km
Collega's, vrienden, kennissen reageerden allemaal hetzelfde. Wéér zo'n Citroën, kan je niet beter een Japanner kopen?
Nou... gisteren had ik het zoveelste defect te pakken. Het rechter ruitenwisserblad is stuk. Het rubber zat vastgevroren aan de ruit en ik deed de wissers per ongeluk aan. Dom. Morgen even een nieuw wisserblad halen en we kunnen weer verder!
De eerder beschreven problemen met de motorsteun... zijn er nog steeds. Heb het druk gehad. Wel heb ik de voorbanden omgewisseld met achter in verband met eerder beschreven trillingen. Het profiel is namelijk nog prima, ze zijn niet droog, en de trilling is weg (dus misschien toch wel een balanceerkwestie, maar dit was gratis). Ook is de thermostaat zich vanzelf weer gaan gedragen, vermoedelijk heeft een paar keer goed heet worden en veel toeren draaien 'm wakker gemaakt.
Heb ik dan helemaal geen klachten? Jawel, hij is niet 101% storingsvrij. De motor is de ene dag wat pittiger dan de andere (minimale verschillen hoor, maar ik ben vrij gevoelig voor dit soort dingen). Ook fluctueert het verbruik nogal (bij gelijk blijvende rijstijl, wel wisselend snelweg/bebouwde kom 1:12-1:17. Net even teveel naar m'n zin). Ik vermoed dat er een sensor niet helemaal fris meer is, dus ga binnenkort even een dagje sensor wisselen/testrijden. Uitlezen reeds meerdere malen gedaan, ECU geeft alleen een emissiefout aan. Haal ik die weg, dan duurt het een aantal dagen voor die terug is).
Verder comfortabel en betrouwbaar. Hopen dat het zo blijft.
Saai...
- 211.301 km
De Xsara doet 't, rijdt comfortabel, start iedere dag en is zuinig zolang ik niet teveel gas geef. Misschien kom ik hier te vaak, maar met zo'n "barrel" mag je iedere kilometer koesteren, toch? ;)
Bij 220.000 even kijken hoe we ervoor staan want dan moet ik de distributieriem gaan doen. Hij krijgt dan ook een beurtje.
Still going strong...
- 218.666 km
Nou, die Xsara doet het eigenlijk nog steeds best. Heb 'm vandaag weer getrakteerd op een nieuw oliefilter en 3,6 liter verse volsyntheet.
Nu ik vandaag eens met de ventilatie en radio uit en alle ramen dicht rondreed vielen me wel een paar nieuwe bijgeluidjes op, ik denk dat er langzaam wat rubbertjes op aan het raken zijn. Ook lekt de uitlaat ietsjes (kijk ik in het weekend naar) en vind ik de stuurbekrachtigingspomp nogal gieren, dat vond ik bij aankoop al direct (daarom een pomp van de sloop op voorraad gelegd), ben er echter nog niet achter of dat bij de Xsara hoort of niet. Gezien de distributieriem en multiriem binnenkort vervangen moeten worden overweeg ik om de pomp preventief te wisselen, maar ik weet dus nog niet of het verschil maakt.
Verder... tsja, hij neigt de laatste tijd weleens naar afslaan net na de koudstart en bij abrupt gas los met ingetrapte koppeling (in een korte tijd 2 noodstops moeten maken, beide keren de auto moeten herstarten). Verwacht dat gasklephuis schoonmaken daar wel een oplossing voor is.
Qua verbruik.. ik rijd gemiddeld tussen de 800 en 900 km op 50 liter, héél soms komt er een keertje 1000 uit (maar dan gaat er ook ruim 50 liter in). Gemiddeld kom ik onder tegen de 1:17 uit.
Overigens is deze Xsara vanaf binnenkort wel te koop, in verband met een auto van de zaak! Hij is vooral geschikt als vakantie-auto aangezien er voor de APK wel een aantal zaken moeten gebeuren (o.a. nieuwe voorruit).
Wie interesse heeft lees ik graag in de reacties :)
Dag Xsara!
- 223.000 km
Tsja, en toen was het alweer einde Xsara... Niet omdat het geen fijne auto was, integendeel. Ze is comfortabel, rap genoeg, ruim en praktisch, en vooral ook héél betrouwbaar gebleken. Ik ben per 1-6 echter in een lease-auto gestapt en m'n vriendin vindt de Xsara als tweede auto echt te groot. We missen haar zachte vering nu nog weleens (VArGh)
Op 11-06 heb ik de auto verkocht aan een Citroenspecialist in Noord-Holland, tot mijn vreugde zag ik dat ze op 13-6-2016 alweer nieuwe APK had én overgeschreven was naar de nieuwe eigenaar.
Nieuwe eigenaar: Veel plezier!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.