Citroën Xsara 1.8i 16V Exclusive (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara 1.8i 16V Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 72.000 km |
KM-stand laatst | 152.000 km |
Evaringen tussen 72.500 km en 150.000 km
- 150.000 km
In 2004 deze Xsara Exclusive 5-drs. berline (vreemd genoeg zonder airco!?) gekocht als eerste auto, vooral vanwege de relatief lage aanschafprijs. De auto is in mei 1998 op kenteken gezet, maar is vermoedelijk al in 1997 geproduceerd. Je kunt dat zien aan de codes die op allerlei kunststof onderdelen zijn gezet. Mijn vriendin wilde met een net behaald rijbewijs niet direct in een duurdere auto rijden. Ik had het idee dat ik deze auto met een jaar of drie wel beu zou zijn vanwege de mankementen, maar dat is tot nu toe aardig meegevallen. Als er zich geen grote kostenposten voordoen, rijd ik er dan ook nog maar een jaartje mee door.
In de afgelopen 80.000 km (stand inmiddels meer dan 150.000 km) is er natuurlijk wel het nodige onderhoud geweest, maar echt grote reparaties zijn tot nu toe uitgebleven. Je kunt wel zien dat er op de dikte van het plaatwerk is bezuinigd. Elke Xsara die je tegenkomt heeft wel een aantal deukjes en deze is geen uitzondering. Bij een auto van 11 jaar oud kijk je daar echter niet meer naar om.
Wat betreft de mankementen waren de meest ingrijpende reaparties die van een kapotte dynamo (vermoedelijk, omdat ik te lang met een slechte accu heb doorgereden) en een lekke radiateur. Ook heeft de auto wat kleine gebreken als een afstandbediening van de centrale vergrendeling die niet meer werkt, een sproeiertje van de achteruitwisser dat is gerepareerd en een kofferbakverlichting die hapert. Bij ruim 90.000 km is de distributieriem vervangen. Eerder dan is voorgeschreven 9Bij 120.000km), omdat toen gelijk ook een krukaskeerring vervangen kon worden die niet meer voor 100% afdichtte.
Ook de pomp van de stuurbekrachtiging is inmiddels niet meer helemaal jofel. Bij snel sturen van de ene naar de andere uiterste kant, houdt de pomp het tempo niet helemaal meer bij, maar dat is overkomelijk. Ook lekt de auto inmiddels wel een beetje olie, dat schijnt een bekend euvel van de XUJ 1.8-16v PSA-motoren te zijn. Ook dat probleem blijft tot nu toe echter binnen de perken.
De auto is verder erg comfortabel, zoals van een Citroen verwacht mag worden. Het verbruik doet niet onder voor een modernere auto. Met snel opschakelen, is 1 op 14 tot 1 op 15 haalbaar. De veiligheidsuitrusting is niet meer van deze tijd. Deze auto is van het eerste productiejaar, toen er nog maar twee airbags werden gemonteerd. Ook ABS, of andere veiligheidselectronica ontbreken. Maar ja, vijftien jaar geleden wisten we niet beter en zag niemand dat als een onoverkomelijk probleem.
APK 17-4-2009
- 152.000 km
Auto bleek helaas niet helemaal vlekkeloos door de APK te komen. Terwijl ik zelf had verwacht dat de uitlaat wel een keertje de geest zou hebben gegeven, bleek dat geen enkel probleem. Ook de remschijven (4x) bleken nog voldoende dikte te hebben. Helaas wel een ander euvel met de remmen, het verschil in remdruk tussen de verschillende wielen bleek te groot. Schijnt vaker voor te komen bij oudere auto's vanwege vervuilde remolie. Kwestie van een nieuwe remkrachtverdeler, die bij de Xsara boven de achteras is gemonteerd. Toch maar laten doen. In totaal 250 euro is te overzien, als ik er daarmee het komende jaar nog 15.000 km bij kan rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.