Citroën Xsara 1.4i Ligne Prestige (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara 1.4i Ligne Prestige |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 48.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Hiervoor reed ik een bordeaux rode ZX Avantage met volle tevredenheid. Maar ik liep gewoon even bij de Citroen-dealer binnen en keek even een beetje rond. M n ogen vielen op deze groene Citroen Xsara 1.4i Chrono. De Chrono is een Ligne Prestige met wat extra s zoals dat de bumpers, zijspiegels en deurbeschermers in de kleur zijn meegespoten, speciale bekleding binnen en mistlampen voor.
Het was niet de bedoeling om deze auto te kopen, maar ik kreeg voor m n ZX toch nog een goed bedrag terug en ik kreeg ook weer veel extra s op deze Xsara voor terug.
Het rijden:
Het rijden is, zoals de echte Citroenrijders het eigenlijk zouden willlen, goed.
Ik heb nooit in een Citroen gereden met het machtige veersysteem.
Ik vind en vond het met deze Xsara erg prettig om over Neerlands wegen te rijden. De auto weeg 1005kg schoon aan de haak en met de bekende 1.4i motor uit de ZX was het ook nog redelijk zuinig rijden.
Ook de meedraaiende achteras deed (en doet nog steeds) prima z n werk.
Het is een comfortabele auto die weer solider aanvoelde dan de ZX.
De Motor:
Zoals ik al eerder schreef gaat het om een 1.4i motor, die naar mijn inziens nog goed bij deze auto past qua gewicht. Het is geen strepentrekker, maar je kwam makkelijk met de auto vooruit (zoals het ook behoort).
Voor op de snelweg was het met inhalen (en zeker op de Utrechtse Heuvelrug) net iets te weinig power. Je moest er voor zorgen dat je net iets harder reed en goed anticipeerde op het verkeer. Dan was er niets aan de hand.
Het verbruik lag zo rond de 1:11.5 á 1:15.5. Het lag er aan wat je reed. Snelweg en/ of stad. Maar nog altijd acceptabel.
Het interieur:
Netjes afgewerkt met (kan niet anders haast) plastic met op bepaalde plekken verzilverd plastic.
Ik had m n eigen radio/ CD-wisselaar in laten bouwen en kwam tot een plezierige ontdekking dat ik 6 speakers in de auto heb zitten. In alle deuren 1 en 2 speakers in het dashboard. Er komt ook goed geluid uit.
De stoelen waren voorzien van stof en veloursbekleding. De voorruiten zijn electrisch te bedienen, de achtbank in delen neerklapbaar en vanuit de kofferruimte te vergrendelen. Een goede ventilatiesysteem en verwarming.
De pluspunten:
- de ruimte die de auto biedt;
- de lage onderhoudskosten;
- het verbruik;
- een complete auto voor een goed bedrag.
De minpunten:
- De niet altijd voldoende power;
- De net iets afwijkende bandenmaat (die maakte de banden duur).
Ik heb de "Vert Amazonie" gekleurde Xsara ruim anderhalf jaar in m n bezit gehad en met plezier bereden. Maar ik wilde graag een net iets krachtigere motor (1.6i), een break en een met airco. En die heb ik nu ook waar ik al ruim 5 jr met tevredenheid mee rondstuur. Dus met 72000km heb ik de Chrono ingeleverd.
PROBLEMEN
Ik had de auto nog maar net 1 mnd en iemand was in een niet zo goede bui en had een wisserarm van mijn auto kapot gemaakt. Iets waar de auto niets aan kon doen.
Verder heeft ie een beurt bij 60000km een beurt gehad, met niets bijzonders.
De kosten waren € 300,- (incl. APK en de ratteplan).
Bij 64000km preventief de voorbanden vervangen. Zat nog net het toegestaande profiel op.
En verder eigenlijk niets.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.