Citroën Xsara 1.4i Ligne Prestige (1999)

autoreview

Citroën Xsara 1.4i Ligne Prestige (1999)

Signalement

UitvoeringXsara 1.4i Ligne Prestige
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf48.500 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Hiervoor reed ik een bordeaux rode ZX Avantage met volle tevredenheid. Maar ik liep gewoon even bij de Citroen-dealer binnen en keek even een beetje rond. M n ogen vielen op deze groene Citroen Xsara 1.4i Chrono. De Chrono is een Ligne Prestige met wat extra s zoals dat de bumpers, zijspiegels en deurbeschermers in de kleur zijn meegespoten, speciale bekleding binnen en mistlampen voor.
Het was niet de bedoeling om deze auto te kopen, maar ik kreeg voor m n ZX toch nog een goed bedrag terug en ik kreeg ook weer veel extra s op deze Xsara voor terug.

Het rijden:
Het rijden is, zoals de echte Citroenrijders het eigenlijk zouden willlen, goed.
Ik heb nooit in een Citroen gereden met het machtige veersysteem.
Ik vind en vond het met deze Xsara erg prettig om over Neerlands wegen te rijden. De auto weeg 1005kg schoon aan de haak en met de bekende 1.4i motor uit de ZX was het ook nog redelijk zuinig rijden.
Ook de meedraaiende achteras deed (en doet nog steeds) prima z n werk.
Het is een comfortabele auto die weer solider aanvoelde dan de ZX.

De Motor:
Zoals ik al eerder schreef gaat het om een 1.4i motor, die naar mijn inziens nog goed bij deze auto past qua gewicht. Het is geen strepentrekker, maar je kwam makkelijk met de auto vooruit (zoals het ook behoort).
Voor op de snelweg was het met inhalen (en zeker op de Utrechtse Heuvelrug) net iets te weinig power. Je moest er voor zorgen dat je net iets harder reed en goed anticipeerde op het verkeer. Dan was er niets aan de hand.
Het verbruik lag zo rond de 1:11.5 á 1:15.5. Het lag er aan wat je reed. Snelweg en/ of stad. Maar nog altijd acceptabel.

Het interieur:
Netjes afgewerkt met (kan niet anders haast) plastic met op bepaalde plekken verzilverd plastic.
Ik had m n eigen radio/ CD-wisselaar in laten bouwen en kwam tot een plezierige ontdekking dat ik 6 speakers in de auto heb zitten. In alle deuren 1 en 2 speakers in het dashboard. Er komt ook goed geluid uit.
De stoelen waren voorzien van stof en veloursbekleding. De voorruiten zijn electrisch te bedienen, de achtbank in delen neerklapbaar en vanuit de kofferruimte te vergrendelen. Een goede ventilatiesysteem en verwarming.

De pluspunten:
- de ruimte die de auto biedt;
- de lage onderhoudskosten;
- het verbruik;
- een complete auto voor een goed bedrag.

De minpunten:
- De niet altijd voldoende power;
- De net iets afwijkende bandenmaat (die maakte de banden duur).

Ik heb de "Vert Amazonie" gekleurde Xsara ruim anderhalf jaar in m n bezit gehad en met plezier bereden. Maar ik wilde graag een net iets krachtigere motor (1.6i), een break en een met airco. En die heb ik nu ook waar ik al ruim 5 jr met tevredenheid mee rondstuur. Dus met 72000km heb ik de Chrono ingeleverd.

PROBLEMEN

Ik had de auto nog maar net 1 mnd en iemand was in een niet zo goede bui en had een wisserarm van mijn auto kapot gemaakt. Iets waar de auto niets aan kon doen.

Verder heeft ie een beurt bij 60000km een beurt gehad, met niets bijzonders.
De kosten waren € 300,- (incl. APK en de ratteplan).

Bij 64000km preventief de voorbanden vervangen. Zat nog net het toegestaande profiel op.

En verder eigenlijk niets.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.