Citroën Xsara 1.4i (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara 1.4i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 156.400 km |
KM-stand laatst | 199.984 km |
Eerste auto, eerste ervaring.
- 158.013 km
Leuk, eerste auto. Altijd heel kritisch geweest over auto's dus dit was mijn moment.. Maar ook leuk, samen een auto kopen met mn meisje. Veel rond gekeken. Budget bepaald, wensen opgesomd, eisen afgemeten.. Korte opsomming: We wilde veel voor weing, werk aan de winkel.
Veel checken, kijken, AUTOREVIEUWS lezen en na een leuke proefrit met een Citroen Xsara toch maar de knoop doorgehakt. De xsara stond op een zeer grappige plek in Ridderkerk op ons te wachten. De redelijke kilometers, leuke opties en met wat grote reparaties achter de rug dus klaar voor de onderhandeling. De dealer wilde er in eerste instantie €1450,- voor hebben. Later bleek dit €1250,- te zijn en aangezien ik geen ster ben in afdingen toch maar het uiterste geprobeerd. We vonden de 1250 een prima prijs maar wat er af kon was mooi mee genomen. Na een leuk telefoongesprek hebben we er €1100 van gemaakt.
Eerste kilometers; wat een leuke en fijne auto. Ik rij er gemiddeld 60km per dag mee. Woon-werk verkeer. Het ding van Citroen klopt. Het heeft volledig maling aan hobbels en een vaarweeg dek. Het vind alles prima genoeg om overheen te blazen.
Wat ook leuk is van de eerste kilometers en ervaringen opdoen: Het onder de loep nemen van de kosten. Vanwege het gewicht komt onze Xsara terecht in een hele prima wegenbelasting schaal. Verzekering is goed te doen maar wat ook een hele leuke verassing is, is de 16 op 1. Super sjeik.
Tot nu toe geen gekke fratsen of andere piepjes of rare fratsen. Hij rijd zelfs beter als toen we er mee weg reden bij de dealer.
Veel ervaring opgedaan.
- 178.922 km
Update:
Na een flink halfjaar autorijden (vooral woon-werk verkeer) leer je de auto heel goed kennen. Het verbruik is het zelfde gebleven en de manier waarop hij moet rijden ook.
Ondertussen zo nu en dan wat check-upps gedaan. Samen met mijn schoonvader op de brug wat kleine dingen gedaan. Handrem beter afgesteld, Wiellager vervangen en de stabilisatie stang. Altijd handig zoon schoon-pappa met vrienden die een brug bezitten. Zeker wanneer er een APK gedaan moet worden. Dat zat er namelijk aan te komen.
Helaas liep ik 3 weken (de dag na mijn check up) terug op een zeer vervelend probleem. Tijdens een inhaalmoment was de mogelijkheid om te schakelen volledig zoek. Ik kreeg hem met geen enkele manier in welke versnelling dan ook, momentje vluchtstrook (no fun at all). Na lang wachten op mijn schoonvader (de citroen-held) constateerde hij dat mijn koppelingsplaat was versleten. Hij heeft me met zijn 2cv (je leest het goed) vanaf heinenoord tot vlaardingen gesleept (details betreffen: 15km snelweg waarin 2 tunnels en 5 a6 bijna-doodservaringen tijdens het invoegen). Dat slepen geen pretje is weet iedereen, laten we het moment bijzonder noemen. Mijn schoonvader heeft in 2 dagen de koppelingsplaten set vernieuwd en ik was aanzienlijk minder kwijt als wanneer ik het bij de garage zou doen. Aangezien de goede man veel aan zijn eend sleuteld en zelf automonteur is geweest was het voor mij geluk hebben. De bedragen voor een koppelingsplatenset is zeker geen koopje. Nu was ik voor 156,- klaar. Gelukkig begreep ik van andere citroen-heads dat koppelingsplaten bijna altijd rond die kilometerstanden het moeilijk hebben.
Na dat het probleem verholpen was reed de auto als nieuw. Ik blijf erbij, xsara is een leuke eerste auto.
Waar blijft die winter als je hem nodig hebt.
- 199.984 km
"STOP" signaal (met monotone "gameboy piepjes" op de achtergrond)
Motor temperatuur skihigh ipv keurig 90 zoals altijd. De auto stil gezet bij mn werk (ik was er toch al bijna)
Uurtje later de koelvloeistof bekeken en vroeg me af wanneer ik er koffie in gedaan had. Niets van blauw, meer grauw bruin en schuimig. Kan niet goed zijn. Aangezien deze man ANWB lid is even gebeld, de AMWB monteur bevestigde dat mijn waterpomp naar de sodemieter was. Niet verder rijden en een oplossing bedenken was de optie. Auto van a naar b gereden met een auto ambulance en vanaf daar verder gekeken. Mijn schoon-papa constateerde in eerste instantie niets bijzonders, behalve een koel probeem. Waterpomp los gehad. Gecheckt, weer gecheckt. enz, enz. Bleek het uit eindelijk ook nog de radiator te zijn. Na deze 2 onderdelen te hebben vervangen heb ik er tot op heden geen verder en heus gezeur mee gehad. Ook het verbruik blijft best flex. 1 op 14,5 gemiddeld. En deze man rijd best wel door. Misschien is het 70 in zn 5 rijden wel "de" reden. Moet dagelijks veel woonwerk verkeer door de polder doen.
APK staat voor de deur, alleen even 2 nieuwe banden en hij wordt ongetwijfeld goed gekeurd, althans zo voelt alles wel aan.
Het is de planning dat de xsara niet meer veel hoeft te werken. Mijn meisje werkt niet zo gek ver hier vandaan en zal de auto veel nodig gaan hebben. Ik rij ook erg veel en wil een nieuw avontuurtje. Ik neig al een hele poos aan iets Scandinavisch. Grote voorkeur voor Saab (Saab 900 NG 2.0 16v t) maar een mijn gaspedaal.nl zoek gegevens komen ook vaak uit op een Volvo (Volvo v40 europa 1.6 sport)
Zal je net zien dat er een 2e xsara komt te staan alhoewel een xantia me ook wel eens leuk lijkt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.