Citroën XM V6 Exclusive (1993) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | XM V6 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 221.000 km |
KM-stand laatst | 255.000 km |
Heerlijk cruizen
- 232.000 km
Wat is het toch weer genieten in een XM.
Hierbij alvast de eerste ervaringen na een half jaar XM.
Ik heb de auto aangeschaft als tweede auto ipv de CX die ik verkocht heb wegens de gewijzigde oldtimer regling.
De CX had LPG en werd te kostbaar als hobby auto.
Het betreft hier een fase 1 V6 exclusive automaat van eind`93 dus het is een model `94.
Dwz dat er al enkele modificaties zijn toegepast van de fase 2 XM die in `94 verscheen. De belangrijkste verschillen zijn een iets verbeterde V6 motor en het onderstel is licht aangepast.
Eigenlijk is dit dus het eerste model met al veel techniek van de fase 2.
Inmiddels heb ik mijn lease auto moeten inleveren ivm verlies van baan en rijd ik de XM dagelijks.
Hoe bevalt dit:
Allereerst kan ik zeggen dat ik het een geschikte auto vind in het dagelijkse verkeer.
Het verbruik is met 1 op 10 zeer acceptabel te noemen en uiteraard kom je prima mee in het verkeer. Hij is zelfs voor huidige maatstaven nog erg vlot te noemen. ruim binnen 10 sec naar de 100km`h en een top van 235 op de teller.
Dit exemplaar komt uit Duitsland en is zeer goed onderhouden. alle beurten zijn afgestempeld en er zitten veel rekeningen bij. zo is bv de airco geretrofit eind jaren `90 en deze werkt dan ook perfect.
Overigens werkt alles nog bij dit exemplaar, ook de elek. bediende armsteun voorin, heerlijk.
Ik heb inmiddels zo`n 10.000 km gereden in een half jaar en tot nu toe heeft de auto geen bijzonderheden laten zien.
Wat opvalt als je een tijd nieuwe auto`s heb gereden en dan in een xm stapt is vooral dat hij uitnodigd om relaxt te rijden. je laat je minder snel opjagen door het overige verkeer en geniet waar mogelijk van de rust en het comfort.
Het nadeel is af en toe (en daar moest ik ook weer aan wennen) dat je minder informatie krijgt via het stuurwiel en onderstel.
Dit heeft voor een deel ook te maken met de speciale snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (Diravi).
Ik vind persoonlijk de normale versie in de andere type XM`s prettiger.
Positief is dat hij op hogere snelheden erg nauwkerig stuurt.
Onderhoud en problemen:
-4 veerbollen vervangen, 2 bollen waren aan vervanging toe (hadden iets te weinig druk) en 2 waren niet het goede type voor dit model.
-Startmotor en accu vernieuwd.
-Kriksteun punten waren beschadigd, deze zijn hersteld. (is een zwak punt bij de V6 ivm het gewicht)
Stuurhuis revisie
- 240.500 km
Inmiddels weer wat kilometers verder gecruised.
Ik begon te merken dat de auto steeds meer LHM ging lekken, dus toch maar eens goed onderzocht. Wat bleek, het Diravi stuurhuis lekte.
En dit terwijl notabene het stuurhuis vervangen is een jaar voordat ik de auto gekocht heb..
Na links en rechts wat geinformeerd te hebben blijkt deze reparatie normaliter al snel op minimaal 2.000 euro uit te komen.
Gelukkig las ik bij een andere review van een XM V6 dat de Firma Van der Laan in Abbenes de revisie kan uitvoeren zonder in uit- en inbouw en dus ook voor een fractie van de prijs.
Dit heb ik danook naar volle tevredenheid laten uitvoeren.
Hopelijk kunnen we nu weer een tijdje heerlijk genieten van alle weelde en comfort.
De XM doet nog steed dienst als dagelijks vervoer en dat is bepaald geen straf.
Gelukkig werkt de lage olie prijs een beetje mee en is 1 op 10 op benzine redelijk te doen deze dagen.
Rustig aan genieten
- 255.000 km
Inmiddels weer wat kilometers en een tijd verder.
Vorig jaar de XM weer een aantal maanden dagelijks gebruikt zonder enig mankement.
Inmiddels is ze weer uit haar winterslaap gewekt en voorzien van verse remmen en een nieuw deel uitlaat, verder zonder opmerkingen door de APK.
Het blijft voor mij bewonderenswaardig hoe geweldig deze dame elke keer weer al haar kunstjes vertoont ook na een aantal maanden sabbatical onder de carport.
Het blijft genieten van elke km: de rustige maar zware v6 roffel (iets duidekijker aanwezig sinds montage van een Cituning demper), de soepele automaat, het heerlijke meubilair waar je liefst in blijft liggen en het comfortabele maar erg stabile onderstel. elke kilometer is weer even ontspannen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.