Citroën XM Turbo D12 Ambiance (1994)

autoreview

Citroen XM

Signalement

UitvoeringXM Turbo D12 Ambiance
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf250.000 km
KM-stand laatst250.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 195.000 km

Zoals ook in de andere reviews staat: deze auto is een klasse apart. Het rijdt zeer comfortabel over lange afstanden op de snelweg en de turbodiesel doet zijn werk perfect zonder onzuinig te worden. Ook medepassagiers hoor je nooit klagen over gebrek aan ruimte of comfort. De auto is ook bij hoge snelheden zeer stabiel en comfortabel. Vergeleken met de topmodellen andere europese merken is de auto niet per se beter of slecht qua comfort of wegligging. Het is anders. Wel lekker. je moet er wel van houden want hoewel de auto vrij hard door de bocht kan, mits de vering en de banden in orde zijn, wil de auto dat eigenlijk niet. Daar kan je beter iets duits gaan rijden. De auto is 1400 kilo en dat voel je wel. De diesel motor blijft verbazen. 110 Pk maar wat een trekkracht. Hoewel de motor absoluut dood is beneden de 2000 toeren wordt dat ruimschoots gecompenseerd boven de 2000 toeren. Op de snelweg heb je altijd power. Het schakelen van dit type XM, vind ik niet fijn. De schakelweg is lang en vaag. Er zit veel speling in de pook wanneer de auto in de versnelling staat. Dit is bij alle 2.0 liter benzine en 2.1 liter diesel typen XM’s die ik heb gereden het geval. Alleen de 2.5 D en 3.0 V6 hebben een andere (veel betere) versnellingsbak. Dit is iets wat je voor lief moet nemen bij dit type XM. De oude modellen (tot en met 94) hebben bovendien een loeizware koppeling. Een echte mannenauto dus.

PROBLEMEN

  • 250.000 km

De dieselmotoren zijn tamelijk robuust. Mits goed onderhouden, distributieriem, spanrollen en klepstooters, komt er geen einde aan de levensduur, ongeacht de kilometerstand. Ik heb 2 XM turbodiesels gehad en nooit problemen met de turbo gekregen. Echter, de aandrijfassen zijn een ander verhaal. Bij een (oude) tweedehands XM moet je daar goed op letten voor de aankoop anders dan zijn de rapen gaar, zoals in mijn geval. Alle XM’s die nu nog rond rijden, hebben een goede elektronica. Af en toe gaat er eens een lampje branden maar dat mag, dat is karakter. meestal is het een contactje wat je even moet schuren. Berucht zijn ook de veerbollen maar die zijn niet duur en goedkoop te vervangen. Met deze XM, uit 1994 heb ik bijzonder veel pech gehad. De basisfout die ik heb gemaakt is de auto kopen terwijl de dealer er nog veel aan moest doen. Dan kan je nooit beoordelen wat er allemaal stuk aan is.
Door de dealer gerepareerd vóór de aankoop:
- airco
- temperatuurmeter voor de motor
- wiellager rechtsvoorvoor
- 1 veerbol, op mijn verzoek, ik hoorde de pomp tikken

Na aankoop:
- beide aandrijfassen, niet tegelijkertijd. Ik had dit moeten voelen aan het gaspedaal, dat trilt bij het gasgeven en aan de versnellingspook. Ik dacht echter dat dat het lager was, wat nog zou worden gerepareerd door de dealer
- 1 remklauw, dat kostte 1 remblok om daar achter te komen en feitelijk ook de remschijf
- 2 middelste veerbollen, die waren totaal op
- doordat 1 aandrijfas niet goed was, heeft in de versnellingsbak tijden lang te weinig olie gezeten. een specialist kwam daar tijdens een routine controle achter. De versnellingbakken van de 2.1 turbodiesel zijn berucht slijtagegevoelig
- gewoon onderhoud (olie motor en versnellingsbak)

De aandrijfassen waren een rib uit mijn lijf. Dit laat ik mij niet nog een keer gebeuren. Ik heb me laten verleiden door de relatief lage kilometerstand maar dat is dus een wassen neus. Deze auto was tienduizenden kilometers lang niet onderhouden.
Binnenkort ga ik weer een turbodiesel kopen, ik rijd nu een leasekoekblik, en ik let alleen nog maar op onderhoudshistorie, wegligging en versnellingsbak gevoel.
Update 4 oktober: deze auto heb ik gereden van 2002 tot en met 2003. Daarna verkocht.

0,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.