Citroën XM Turbo D12 Ambiance (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XM Turbo D12 Ambiance |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 225.800 km |
KM-stand laatst | 225.800 km |
XM Turbo D12 Ambiance
- 225.800 km
Tijdens mijn jeugd heb ik mijn vaders geworstel met zijn liefde voor de DS en CX van dichtbij mogen meemaken.
Nog niet over de verliefdheid heen van een net aangeschafte CX met ervaring, moet deze na een aantal maanden al afgestaan worden aan de sloop.
Na enkele maanden rijden zakten ze door hun vering en was het einde oefening. Scheen te maken hebben met een bepaald type hydraulische olie die het veersysteem aantaste en gebruikt werd bij de eerste series van de CX.
Maar er waren er ook die onverslijtbaar waren en uiteindelijk ingeruild werden voor een nog mooiere.
Begin jaren 90 deed de eerste xm, een turbo D12 zijn intrede in het gezin. Fantastisch rijdend automobiel met een voor die tijd zeer moderne dieselmotor. Het was alleen jammer dat de vering een eigen willetje had en regelmatig onverwachts in de sportstand schoot.
Ondanks de wisselende ervaringen tijdens mijn jeugd, bleef de liefde voor de grote Citroens bij mij sluimeren.
Na enkele Duitse en Zweedse auto’s uit het D en E segment had ik in oktober 2006 een, voor mij, goede aanleiding om een dame te kopen.
Na het afspeuren van marktplaats was de keuze gevallen op een XM turbo D12 Ambiance automaat uit 1992 met 225.800 km op de teller.
De auto was door de vorige eigenaar geïmporteerd uit Duitsland (Berlijn) en is voorzien van leuke opties zoals:
• elektrische schuifdak,
• elektrische en verwarmde voorstoelen,
• verwarmde achterbank,
• elektrische ramen en spiegels,
• elektrisch in hoogte verstelbare armleuning,
• climate control (de airco was al gesneuveld),
Volgens de verkoper was de automaat gereviseerd toen hij de auto in Duitsland kocht. Hij had daarvan foto’s gezien. Ik heb dit voor waar aangenomen en aangezien de automaat goed schakelde heb ik de auto aangeschaft.
De auto had al bij aanschaf gebruikssporen aan de buitenkant maar dit was voor mij geen probleem aangezien de auto in de stad geparkeerd zou worden.
Algemeen
De XM is een fijn rijdende en comfortabele reispartner die nog goed met het verkeer kan meekomen. De motor is zuinig. Gemiddeld is het verbruik 1 op 14 (gecombineerd stad en woon-werk verkeer). Op lange afstanden kan 1 op 15 gehaald worden mits de 130 niet overschreden wordt.
Het comfort op klinkerwegen is subliem. Zwevend ga je eroverheen. Na een lange rit merk je dat een comfortabel verende auto je fitter doet uitstappen dan een sportief afgeveerde auto. Niets dan lof over het comfort.
Door de elektrische verstelbare stoel en het in alle richtingen verstelbare stuur kan altijd de ideale zitpositie ingesteld worden.
Stoelen zitten goed alleen is de lendesteun voor mij op lange afstanden onvoldoende. De lendesteun versmalt de stoel maar zorgt niet voor een extra ondersteuning in de onderrug wat ik wel nodig heb. De zitting van de stoel is heerlijk hard, zoals een keukenstoel en daar kan je vaak het langst op zitten.
De automaat is kabelbediend en reageert wat traag op het gaspedaal bij zowel
op- als terugschakelen. Voor de rest doet ie netjes en zonder haperen z’n werk.
Met de uitbreiding van ons gezin met een dochter is de bagageruimte wat aan de kleine kant. Met een kinderwagen en hond zit het vol.
De voorwiel ophanging blijft voor mij een punt van ergernis. Ondanks vervanging van rubbers, draagarmlagers en reactiestangetjes blijft het rommelende geluiden maken in de achtergrond. Ik heb het maar geacepteerd.
De auto warmt flink op in zon. De airco werkt niet en we zijn dan ook erg blij met het schuifdak. Overigens kan je de zijramen nog bij hoge snelheden open doen zonder dat je uit de auto waait.
De auto roest niet. Is dit wel een Franse auto? Mij BMW’s en Mercedessen vertoonde allang roestplekken.
Problemen/onderhoud (buiten grote en kleine beurt)
230.000 km
De computer gaf aan dat het koelvloeistofniveau te laag was. Bijvullen was een kortstondige oplossing en na een paar km rijden kwam de waarschuwing weer terug.
De XM naar een gespecialiseerde Citroengarage in Eindhoven gebracht.
Er bleek een slang gescheurd te zijn. Deze laten vervangen en meteen een grote beurt laten uitvoeren en automaatolie en filter laten vervangen.
264.000 km
LHM slang gesprongen. De garage net kunnen halen en de slang voor een paar tientjes laten vervangen.
270.000 km
Tijdens een herfstvakantie in Bretagne kreeg ik wederom de melding van een laag koelvloeistofniveau. Naar een lokale Citroengarage gegaan en daar bleek dat de waterpomp lekte. Aangezien het onduidelijk was wanneer voor de laatste keer de distributieriem was vervangen dit meteen laten doen.
Distributieriem, waterpomp, spanrollen van de distributieriem maar ook van de multiriem laten vervangen, stuurkogel rechts en reactiestang rechtsvoor, multiriem en V-snaar laten vervangen.
279.000 km
Bollen laten afpersen en preventief een retourslang van de automatenbakolie laten vervangen (slang was poreus)
Diverse rubbers en reactiestangetjes voorwielophanging laten vervangen.
Einddemper laten vervangen.
Achterwiellagers laten vervangen.
302.000 km
Sleutel verloren en geen reserve. Nieuwe besteld bij de dealer. Binnen een week kon ik weer rijden.
313.000 km
Start problemen. Brandstoffilterhuis was gescheurd waardoor er lucht in de brandstof kwam.
Gloeibougies meteen laten vervangen. Auto start sindsdien weer subliem.
327.000 km
Nieuw accu.
Conclusie
Dat ik in het begin wat aanloop problemen kon krijgen had ik verwacht. Het aanschafbedrag van de auto was dermate laag dat je daarvoor geen 100% onderhouden auto kon verwachten. Dat had me bij een andere auto ook kunnen overkomen.
Over het algemeen gezien doet de auto in onderhoudskosten niet onder voor andere auto’s die ik gereden heb. De Citroen vakgarage in Veldhoven waar de dame in onderhoud is helpt hier ook aan mee (in positieve zin).
Zij is alleen wat gevoeliger en is wat dat betreft net een vrouw. Wanneer je haar voldoende aandacht schenkt zal ze je niet teleurstellen. Maar owee als je dit niet doet.
Wil je iets aparts in zowel het uiterlijk als rijeigenschappen dan is de XM een goede keuze.
Hou er wel rekening mee dat alles wat apart is, en dat geldt niet alleen voor de XM, vaak ook duurder is in gebruik dan de bekende “middle of the road” alternatieven.
O ja, als XM rijder maak je wel eens iets los bij je medemens. Met regelmaat wordt ik aangesproken door enthousiaste mensen die het een fantastische mooie auto vinden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.