Citroen XM D12 (1993) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | XM D12 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 198.000 km |
KM-stand laatst | 150.000 km |
Super sterke motor
- 150.000 km
Deze auto heeft voor mij een speciale plek. Na de BX die ik had werd het tijd voor een kilometer vretende oplossing. Dus toen ik er een te koop zag staan kon ik de verleiding niet weerstaan en hem gekocht in Oss Brabant voor € 6000,-. Terug rijdend was er toch wel te veel rook ontwikkeling. Dit bleek geen goed voorteken. Maar voor je het weet is er van elke citroen een club. En jawel ook voor deze. Via via een liefhebber ontmoet die toen de hele auto heeft opgeknapt, nieuwe veerbollen, v snaren, veerpomp etc... Geweldig! wat een mazzel. Want in een garage was het onbetaalbaar geweest. Ik had veel werk als sneltekenaar. Dus reed ik vele lange afstanden door het hele land. Uiteindelijk zuinig.
In die tijd was het aantrekkelijk om te dieselen. Het was een gewone atmosferische diesel. Geen turbo. In optrekken heel traag. Maar als ie zo boven de 120 km per uur ging reed het als een trein. De vering was stukken beter. Auto's die je inhaalt of jou inhalen hadden allemaal wippende konten. De XM bleef stabiel zwevend boven de weg.
Ik heb drie keer het interieur vervangen. Het eerste was van stof en was vrij snel op. Dus toen gratis van een vriend die een XM naar de sloop wou brengen een mooier stoffen interieur over gezet met elektrische stoelen. Toen dat ook weer de nodige gebreken vertoonde een leren interieur erin gezet. Ik ging daarvoor naar een autosloopbedrijf in Westerstede Duitsland. Daar lag een hele mooie witte XM. De verkoper zei, da sind leuten die wollen nur diese auto fahren... nur diese! Ach so zei ik toen. Es kostet € 500,- Ik twijfelde... toen zei ik oke... Tot mijn verbazing gingen een aantal mannen het uit de witte halen en het oude van mij eruit halen en overzetten... inclusief deurpanelen...
Een van de problemen wat ik had; toen ik op een dag de contact sleutel omdraaide om hem ui te zetten de motor bleef door lopen. De garage waar ik hem destijds in onderhoud had zei; de auto in zijn 4 schakelen en dan koppeling laten komen en dan valt de motor uit. Wat bleek er zit in een diesel motor stop in een diesel. Deze blokkeert de brandstof toevoer als je de auto uit zet deze was kapot. Heel anders dan een benzine motor want deze heeft een ontsteking.
Ook een mankement gehad aan een veerleiding die van de accumulator naar de pomp liep. Deze lekte toen we op vakantie waren in Tsjechië... (komt altijd op een verkeerd moment) Doordat dit onderdeel heel zeldzaam is moesten we daarvoor apart naar een citroen dealer in Duitsland. Maar het euvel was in een handomdraai op te lossen...
We zijn er mee op wintersport geweest. Geen betere oplossing om de lange afstand te overbruggen met 10 graden onder nul. Zo tegen het einde voordat ie op was de kleppen te laten vervangen om er nog vele kilometers mee door te rijden. Dit bleek een vergissing van € 1100,-. Niet veel later kreeg de motor overdruk zoals dat heet. Een van de zuigerveren was lek... De reparatie was te duur... dus uiteindelijk weg moeten doen. Het veersysteem waar velen bang voor zijn is heel betrouwbaar. Hieraan heb ik nadat het allemaal was vervangen zoals ik eerder schreef een keer wat gehad. De kilometer stand was toen ie weg ging 410000 km...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.