Citroën XM Break V6 VSX (1997)

autoreview

Citroen XM Break

Signalement

UitvoeringXM Break V6 VSX
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf167.000 km
KM-stand laatst292.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Op vakantie! 3500 km gereden, ervaringen na 2 jaar

  • 270.000 km

Vlak voor pinksteren bedacht ik dat het wat lastig wordt om in de zomervakantie met 3 kleine kids, tent, koelkast en de overige rataplan aan campingspullen naar de Cote d'Azur te kunnen zónder een wiebelend karretje achter de auto te moeten binden. Dus de geliefde (want uitermate betrouwbare) Xantia 2.0 16v uit '99 moest plaats maken voor een grotere dame: de XM 3.0 v6 AUT Break uit '97 met diravi besturing. De verkoper leverde er nog afgemonteerde tv sets in de hoofdsteunen bij om me definitief over de streep te trekken. Na inruil van de Xantia heb ik geloof ik € 2000 bijbetaald o.i.d.

Rij-ervaringen:

Bij het eerste ritje A'dam - Zeeland een rookpluim uit de stuurkolom: de clignoteur bleef hangen en brandde kennelijk door. Kosteloos verholpen door de verkoper. Eerste ervaringen: zeer soepel rijdende auto, sterk, ruim, comfortabel!

Vlak voor de vakantie: de airco functioneert niet naar behoren toen het in NL enige tijd 30 graden was. Dit kon niet verholpen worden door de Citroen-verkoper, ik moest naar de Airco-service specialist. Goed geholpen, wel € 700 armer....

Naar Zuid-Frankrijk: tot de nok volgeladen, brede dakkoffer op de rails en 3 kleine meiden achterin: de dames lekker slapen en vrouwlief en ik lekker toeren. Probleemloos met een prettig vaartje over de tolwegen, op de lange heuvels af en toe de kick down ingetrapt om verbaasde bumperklevers (als ik netjes afstand hield om een tragere mede-weggebruiker voor me ook zijn inhaalmanouvre te laten doen) verbouwereerd achter te laten. Zoals ik al schreef: een zeer krachtige auto, er schijnt bijna 200 pk uit die motor te komen (heb ik dat goed?), maar dat zegt me eerlijk gezegd niet zoveel.

Verbruik: 1 op 7,8. Trilling in rechtervoorwiel voelbaar bij 115 km/u en 140 km/u. Bij hogere snelheden geen probleem. Uitbalanceren van beide voorwielen in Frankrijk bood geen oplossing.

Rechter zijruit (voor) bleef ineens 'hangen', maar na enige manuele hulp (duw-en trekwerk) weer verholpen. Airco functioneert top. Motor wordt bij hoge buitentemperaturen en flinke motorbelasting nog altijd niet te heet (koelvloeistof naar 100 C, niets aan de hand).

Comfort: ongeëvenaard. De drie meiden achterin merken amper dat ze in een auto zitten. Dan neem ik nog een bakje espresso. Remmen super (maar bij defensief rijden toch nauwelijks nodig op de péage). Zeer comfortabele reis gehad. Een XM v6 Break is dusz eker aan te raden in de geschetste omstandigheden. Auto voor een -naar mijn mening- zeer nette prijs aangeschaft. Ik blijf hier nog lang in rijden, en hoop op een toekomstige klassieker status. Liefhebbersauto!

Inmiddels zijn we 2 jaar en 22.000 km verder. Geen noemenswaardige problemen gehad, buiten regulier LHM vervangen, 2 banden vervangen (en toen was de trilling in het stuur ook meteen weg!, rechter stuurkogel vervangen en daarna uitlijnen. Probleemloos door 2 APK's. Verbruik 1:8. Een tankbeurt van 85 liter kost circa € 150. Dat is wel even schrikken natuurlijk maar ach ik rij niet zo héél veel.

Bij de verkoper een CX Break Turbo GTI of weet ik hoe dat ding precies heet gezien, maar ik was wel meteen verliefd....Bijna belastingvrij. Zou ik dan toch onze fijne XM inruilen voor die CX???

Ervaringen na 2 jaar en 22.000 km

  • 292.700 km

De door mij opgegeven km stand van 2 jaar geleden was een ton te laag. Ik kocht de auto met 270.000 km op de teller en vandaag, ruim 2 jaar later staat de teller op 292.700 km.

Circa 90% van de kilometers wordt op de snelweg afgelegd. En dat gaat probleemloos. Alleen regulier onderhoud is nodig geweest en oh ja: de voorruit vertoonde ineens een flinke barst en moest vervangen worden.

Ik kan de XM V6 Break iedereen aanraden die zeer ruim en comfortabel wil reizen. Van de verhalen over (electronica) gebreken van de XM is mij in ieder geval in 2 jaar niets gebleken.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.